لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

گزارش اختصاصی رادیوفردا از برخی ناگفته‌های مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان


تجمع والدین دانش‌آموزان مقابل فرمانداری قم
تجمع والدین دانش‌آموزان مقابل فرمانداری قم

مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در مدارس قم که از بیش از دو ماه و نیم پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد، حالا دیگر به یک پروندۀ مرموز تبدیل شده و هر روز ابعاد مبهم و گسترده‌تری هم پیدا می‌کند.

بر اساس یافته‌های رادیوفردا، دانش‌آموزان مسموم‌شده در شهر قم اغلب به دو بیمارستان شهید بهشتی و بیشتر به بیمارستان ولی‌عصر در این شهر منتقل می‌شوند.

شاید راز این پرونده در ساختمان بیمارستان ولی‌عصر باشد؛ بیمارستانی که زیرمجموعۀ دانشگاه علوم پزشکی قم است و برخی منابع مطلع از این بیمارستان ناگفته‌هایی از این ماجرا را با مخاطبان رادیوفردا در میان گذاشته‌اند.

گزارش اختصاصی رادیوفردا از مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان قم
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:35 0:00
لینک مستقیم

یک منبع مطلع در همین بیمارستان که خواست نامش فاش نشود، به رادیوفردا می‌گوید نیروهای اطلاعات سپاه در بیمارستان حضور دارند و تمام‌مدت ایجاد وحشت می‌کنند.

او می‌گوید: «در بیمارستانی که من کار می‌کنم ماجرا همین‌قدر عجیب و غریب و مبهم است که در اخبار است. ما هم واقعاً چیز خیلی زیادی نمی‌دانیم.»

به‌گفتۀ این منبع مطلع در بیمارستان ولی‌عصر قم، «سپاه کاملاً در بیمارستان حضور دارد و اجازه نمی‌دهد کسی کارش را درست انجام دهد. می‌آیند در بیمارستان ایجاد وحشت می‌کنند، بالای سر دکتر و پرستار می‌ایستند و خدمه را زیر نظر دارند. دقیقاً لشکرکشی می‌کنند و به ‌هیچ عنوان نمی‌گذارند کسی متوجه چیزی شود. نتایج آزمایش خون بچه‌ها را از ما می‌گیرند و به آزمایشگاه خودشان می‌برند و ما هم نمی‌دانیم چه شده است. همه چیز مبهم است.»

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس قم از نهم آذرماه شروع شد و در تازه‌ترین مورد، روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، بار دیگر دست‌کم ۱۱۷ دانش‌آموز راهی همین دو بیمارستان قم شدند.

تا امروز هر آن‌چه دربارهٔ این مسمومیت‌های سریالی منتشر شده فقط مربوط به نشانه‌ها و عوارض مسمومیت است، از جمله «انتشار بویی شبیه بوی نارنگی، سردرد، سرگیجه، سستی و بی‌حسی اعضای بدن، ناتوانی در راه رفتن و...».

در پی مسمومیت سریالی و دسته‌جمعی «دانش‌آموزان به‌ویژه دختر»، آموزش و پرورش تمامی مدارس و واحدهای آموزشی قم را به‌منظور «بررسی دلایل بروز مسمومیت در مدارس» چند روز تعطیل اعلام کرد، اما باز هم گزارشی از دلیل ماجرا منتشر نشد و دانش‌آموزان به مدارس بازگشتند.

یک معلم از قم درباره مشاهداتش به رادیوفردا می‌گوید: «هفتۀ پیش سه روز مدرسه را تعطیل کردند. این هفته هم برای تحقیقات سه روز مدارس کل قم را تعطیل کردند، اما الان مدرسه‌ها باز است و هنوز هیچ‌کس هیچ جوابی به والدین و معلم‌ها نداده که منشأ این اتفاق‌ها کجاست و چیست؟»

او دربارۀ فضای محیط‌های آموزشی نیز می‌گوید: «خانواده‌ها نگران سلامت بچه‌های خود هستند. در مدرسۀ ۲۵۰ نفری ما فقط حدود ۵۰ دانش‌آموز به مدرسه آمدند. در ضمن در بدو ورود به مدرسه هم همه را می‌گردند.»

این معلم می‌گوید همین تعداد از بچه‌ها هم «به‌شدت وحشت‌زده‌اند و مدام سؤال می کنند که چه اتفاقی دارد می‌افتد؟»

به‌گفتۀ این معلم، ظاهراً «در یک مدرسه بچه‌ها وقتی بو را احساس کردند و خواستند از کلاس بیرون بروند، مدیر جلو آن‌ها را گرفته و درِ کلاس را بسته و گفته هیچی نیست. اما در نهایت همین بچه‌ها به بیمارستان منتقل شدند. سه نفر از این دانش‌آموزان هم دچار عوارض طولانی‌مدت شدند و به تهران منتقل شده‌اند».

با تداوم مسمومیت‌ها و شرایط بحرانی اما، فرماندار قم می‌گوید نتیجۀ پیگیری‌ مجموعهٔ نهادهای دولتی و حکومتی نشان می‌دهد که «هیچ عاملی که باعث مسمومیت باشد، شناسایی نشده است و چنین عاملی وجود ندارد».

عباس ذاکریان، فرماندار قم، روز چهارشنبه ۲۶ بهمن از واردشدن «دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی» و همچنین سپاه پاسداران در کنار دیگر نهادهای دولتی و حکومتی به موضوع خبر داد.

آقای ذاکریان گفت در نتیجه پیگیری‌ مجموعهٔ این نهادها «هیچ عاملی که باعث مسمومیت باشد، شناسایی نشده است». او همچنین با اشاره اعزام تیم‌هایی از سپاه «برای رصد و پایش» ۳۴ مدرسه در قم افزود که «به‌جز یک مورد تمام آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌ها منفی بوده، آن یک مورد هم هنوز جوابش برای ما ارسال نشده است».

فرماندار قم همچنین گفته است که تیم‌هایی از سپاه پاسداران هم برای «برای رصد و پایش» مدارس اعزام شده‌اند، اما به‌جز یک مورد، تمام آزمایش‌ها و نمونه‎برداری‌ها منفی بوده و گزارش همان یک مورد هم هنوز برای آن‌ها ارسال نشده است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که بر اساس گفته‌های یک منبع مطلع در بیمارستان ولی‌عصر قم، سازمان اطلاعات سپاه « از قبل» در جریان دست‌کم برخی از این مسمومیت‌ها قرار دارد.

یک منبع مطلع در بیمارستان ولی‌عصر قم در همین باره به رادیوفردا چنین گفت: «نکتۀ مهم این است که چند روز پیش صبح زود از اطلاعات به بیمارستان ما زنگ زدند و خبر دادند که آماده باشید زیرا ممکن است برای دانش‌آموزان چهار مدرسه مشکلاتی پیش بیاید و آن‌ها به این‌جا منتقل شوند. یعنی قبل از اتفاق هشدار داده بودند.»

در کنار مقام‌های انتظامی و امنیتی، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، نیز درصدد ترسیم فضایی عادی است. او موضوع را سطحی خوانده و ادعا کرده «مسمومیت‌ها خفیف است و عاملش هم میکروبی نیست».

با این حال نگرانی خانواده‌ها تبدیل به اعتراض هم شده با این درخواست که مدارس قم تا کشف و اعلام عامل مسمومیت‌های سریالی غیرحضوری شود، اما این درخواست رد شده است.

به‌گفتهٔ یک شهروند قمی این در حالی است که شمار بسیاری از دانش‌آموزان قم از حضور در مدارس خودداری کرده‌اند، اما مسئولان «سعی در عادی نشان‌دادن اوضاع دارند»

این عادی جلوه‌‌دادن در این هفته‌ها پاسخگوی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها نیست و داستان مسمومیت سریالی دانش‌آموزان حالا به یک پروندۀ مرموز تبدیل شده است. سؤال‌های بی‌پاسخِ بسیاری دربارۀ این مسمومیت‌ها وجود دارد، رویدادی که پیشتر مجتبی ذوالنور، نمایندۀ قم در مجلس، هم گفته بود «دیگر شکی باقی نمانده که ریشهٔ امنیتی» دارد.

XS
SM
MD
LG