لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

مرور هفتگی رسانه‌های آلمان؛ درخواست‌ها برای نجات شارمهد از اعدام و بستن مرکز اسلامی هامبورگ


دو برابرشدن شمار پناهجویان و اعمال سیاست سختگیرانه اتحادیه اروپا، ورود بیش از چهار میلیون پناهنده جنگ‌زده اوکراینی به این اتحادیه و خفه‌شدن ۱۸ پناهجوی افغان در کامیونی عازم اروپا ازجمله موضوع‌های مورد توجه روزنامه‌های آلمان بود در هفته‌ای که گذشت.

در پی اخراج معاون مرکز اسلامی هامبورگ از شورای مجامع اسلامی این شهر، حال احزاب آلمان در تلاش‌اند این مرکز بحث‌برانگیز جمهوری اسلامی را به‌طور کامل تعطیل کنند. این موضوع در رسانه‌های آلمان نیز بازتاب داشته است.

پس از صدراعظم و وزیرخارجه‌اش، رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان، هم به صدور حکم اعدامِ جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی، واکنش نشان داده و خواهان اخراج سفیر جمهوری اسلامی از آلمان شده است. این سیاستمدار سرشناس همچنین کفالت سیاسی شارمهد را هم بر عهده گرفته است.

افزایش ۵۰ درصدی شمار پناهجویان و سیاست سختگیرانه اتحادیه اروپا

بر پایه آماری رسمی در سال گذشته میلادی، شمار درخواست‌های پناهندگی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو برابر شده و به ۹۶۶ هزار رسیده است.

افزون بر این، بیش از چهار میلیون و ۱۶۰ هزار پناهندۀ جنگ‌زدۀ اوکراینی هم بدون آن‌که تشریفات طولانی پناهندگی را پشت سر بگذارند، وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده‌اند.

برای مقابله با افزایش چشمگیر شمار پناهجویان عادی و نه پناهجویان اوکراینی، سران کشورهای ۲۷ گانه اتحادیه اروپا در همایش تازه خود در بروکسل موافقت کردند که سیاست سختگیرانه‌تری در پیش بگیرند.

اورزولا فون‌‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در این نشست بر تقویت حفاظت از مرزهای خارجی اروپا و جلوگیری از ورود «پناهجویان غیرقانونی» دست گذاشت و گفت این اتحادیه به مهاجرت کارگران ماهر و کارآزموده نیاز فراوان دارد و به همین دلیل این گونه افراد بایستی به صورت قانونی وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شود.

خانم فون‌درلاین همچنین از دو طرح و پروژه آزمایشی یاد کرد و افزود یکی از این برنامه‌ها برقراری امنیت مرزی میان بلغارستان و ترکیه است که از طریق نصب دوربین و احداث برج‌های نگهبانی تأمین می‌شود و طرح دوم هم دربرگیرندۀ ثبت‌نام پناهجویان، روند سریع رسیدگی به پروندۀ آن‌ها و در نهایت بازگرداندن پناهجویان ردشده از مرزهای خارجی اروپاست.

این دو طرح در حالی مطرح شده که شنبه این هفته، در همین مسیر ترکیه به بلغارستان، ۱۸ نفر از ۵۲ پناهجوی افغان که قاچاقچیان آنان را زیر تخته‌های چوبی در کامیونی پنهان کرده بودند، بر اثر خفگی جان باختند.

قاچاقچیان پس از باخبرشدن از این جنایت، کامیون را در روستایی در ۲۰ کیلومتری صوفیه، پایتخت بلغارستان، رها و فرار کردند. بر پایه گزارش‌های تازه، قاچاقچیان جسد این ۱۸ پناهجو را از کامیون بیرون آورده و در اطراف پراکنده کرده بودند.

روستاییان پس از مشاهده این ۱۸ جسد بلافاصله این واقعه را به پلیس بلغارستان اطلاع دادند. ۳۴ تن از این پناهجویان که از این واقعه جان سالم به در برده‌اند، روانه بیمارستان شدند. به گفته پزشکان، ۱۸ افغان جان‌باخته بر اثر استنشاق مداوم دود ناشی از اگزوز کامیون حامل آن‌ها به هلاکت رسیده‌اند.

بر اساس معاینات انجام‌شده، این ۱۸ پناهجوی افغان به دلیل اکسیژن کمی که دریافت کرده بودند، آب بدن‌شان رو به کاستی گذاشته و از قرار معلوم چند روزی هم غذا نخورده بودند.

قاچاقچیان انسان قصد داشتند کامیون حامل ۵۲ پناهجوی افغان را از مرز بلغارستان وارد مسیر کشورهای حوزه بالکان و در نهایت وارد اروپا کنند. به‌نوشته روزنامه‌های آلمان، اکثر پناهجویانی که سال گذشته میلادی وارد اروپا شده‌اند، همین مسیر بالکان را پشت سر گذاشته بودند.

درخواست برای بستن مرکز اسلامی هامبورگ

در پی تشدید عملیات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی علیه معترضان خیابانی در شهرهای ایران، درخواست نمایندگان مجلس سیاستمداران و جامعه مدنی آلمان هم برای اخراج مرکز اسلامی هامبورگ از شورای جوامع اسلامی این شهر شتاب بیشتری به خود گرفت و سرانجام سه ماه پیش این مرکز مجبور شد از عضویت در این شورا کناره‌گیری کند.

حال نمایندگان دو حزب متحد سوسیال دموکرات و مسیحی، و همچنین حزب سبزها در مجلس آلمان، پا را از این هم فراتر گذاشته‌اند و خواهان بسته‌شدن این مرکز اسلامیِ متعلق به جمهوری اسلامی شده‌اند.

فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ با پیشینه‌ای ۵۶ ساله چند سالی است که مورد انتقاد شدید مجلس ایالتی و شورای جوامع اسلامی هامبورگ قرار گرفته است. به‌نوشتۀ روزنامه زود دویچه، سازمان اطلاعات و امنیت داخلی آلمان سال‌هاست براین مرکز نظارت دارد.

دو سال پیش نیز همین سازمان به اسنادی دست یافت که خبر از ارتباط این مرکز با گروه‌های افراطی از جمله حزب‌الله لبنان می‌داد که فعالیتش در آلمان ممنوع اعلام شده است. بر پایه ارزیابی‌های همین سازمان اطلاعاتی، مرکز اسلامی هامبورگ یکی از پایگاه‌های فعال جمهوری اسلامی در آلمان شناخته شده و رئیس آن هم نماینده علی خامنه‌ای در اروپاست.

مدیریت این مرکز درحال حاضر با محمدهادی مفتح است. مقام‌های امنیتی آلمان چهار ماه پیش معاون این مرکز اسلامی را از هامبورگ اخراج کردند. حکم اخراج سلیمان موسوی‌فر به‌دلیل حمایت او از «سازمان‌های افراطی و تروریستی»، انتشار ویدئوهای تبلیغاتی در فیس‌بوک، تماس با سازمان حزب‌الله و شرکت در تظاهراتی علیه یهودیان، در دادگاهی صادر و او سرانجام از آلمان اخراج شد.

امید نوری‌پور، یکی از دو رهبر حزب سبزهای آلمان، پیش از این از مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان «لانه جاسوسی جمهوری اسلامی» یاد کرده بود و در گفت‌وگوی تازه خود با روزنامه زود دویچه هم خواهان بسته‌شدن سریع مرکز اسلامی هامبورگ شده است.

این سیاستمدار ایرانی‌تبار آلمانی همچنین خبر داده که پرونده بسته‌شدن این مرکز برای بررسی در اختیار وزارت کشور گذاشته شده و افزوده است که دولت آلمان باید قاطعانه جلوی نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور را بگیرد.

از سویی، لامیا کادور، سخنگوی امور داخلی حزب سبزها در مجلس آلمان، نیز به روزنامه زود دویچه گفته در آلمان شماری مراکز و سازمان‌های اسلامی وجود دارد که به‌وسیله ایرانی‌های طرفدار رژیم جمهوری اسلامی اداره می‌شوند و سوای این، دستگاه حکومتی ایران با کمک آن‌ها تلاش می‌کند بر پیروان شیعه‌مذهب دیگر ملیت‌ها در آلمان هم تأثیر بگذارد.

با توجه به ارائه این مدارک و یافته‌ها، لامیا کادور ابراز امیدواری کرده که وزیر کشور آلمان هر چه زودتر کارِ بستن و تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ متعلق به جمهوری اسلامی را به پایان برساند.

«سفیر جمهوری اسلامی را اخراج کنید»

پس از اولاف شولتس صدر اعظم و آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان، فریدریش مرتس رئیس فراکسیون پارلمانی دو حزب متحد دموکرات و سوسیال مسیحی هم نسبت به صدور حکم اعدام علیه جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی، واکنش نشان داد.

آقای مرتس که کفالت سیاسی شارمهد را نیز بر عهده گرفته، از دولت آلمان خواست ضمن برخورد شدید با جمهوری اسلامی، سفیر تهران در برلین را هم اخراج کند و تأکید کرد حکمی که برای جمشید شارمهد صادر شده نباید بدون عواقب و پیامد باقی بماند.

فریدریش مرتس، رهبر بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون مجلس آلمان، همچنین از کشورش، اروپا، آمریکا و سازمان ملل هم خواست جمهوری اسلامی را با هر وسیله‌ای که در اختیار جهان آزاد است مجازات کنند و بر سر جایش بنشانند.

او گفت که سوای این باید دست به هر اقدامی زد تا حکم ناعادلانه‌ای که برای جمشید شارمهد صادر شده، به مرحله اجرا نرسد.

یکی از این اقدام‌ها به‌گفته رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان، اخراج سفیر جمهوری اسلامی در برلین است.

او یادآور شد که قضات خودخواندۀ انقلابی در ایران بار دیگر نشان دادند تا چه اندازه جان انسان‌ها برایشان بی‌اهمیت است.

فریدریش مرتس در پایان افزود، آن‌ها آدم‌ربایی، شکنجه و کشتار می‌کنند تا جلوی هر جرقه‌ای از مقاومت در ایران را بگیرند و خفه کند.

XS
SM
MD
LG