لینک‌های قابلیت دسترسی

پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۰:۲۶ - ۸ دسامبر ۲۰۱۶

فرهنگ هفته: مروری بر رویدادهای ادبی و فرهنگی


(rm) صدا | [ 3:42 mins ]
منطق الطیر عطار به تصحیح و با مقدمه و تعلیقات محمد رضا شفیعی کدکنی، منتشر شد. تهران کنسرت پری زنگنه و سیمین غانم، و خاک سپاری ستاره بزرگ موسیقی ایران دلکش بود. 30 قطعه با ارزش از یک شبکه قاچاق اشیاء باستانی کشف شد. به همت موزه هنرهای معاصر نشستی از منتقدان هنرهای تجسمی برگزار شد. در این نشست هنرمندان و منتقدانی چون رویین پاکباز، پرویز کلانتری، نصرالله مسلمیان و جواد مجابی شرکت داشتند. فرج سرکوهی (رادیو فردا): در هفته گذشته «منطق الطیر» عطار به تصحیح و با مقدمه و تعلیقات شاعر و پژوهشگر معتبر، محمد رضا شفیعی کدکنی، منتشر شد. کدکنی، از چهره های برجسته شعر نیمایی را بسیاری جایگزین پرویز خانلری می دانند که بر ادب کلاسیک و معاصر ایران و اروپا تسلطی بی همتا داشت. رساله دکترای کدکنی «صور خیال در شعر فارسی» از آثار معتبر در نظریه ادبی در ایران است. کدکنی پیش از این «اسرارالتوحید» را تصحیح و با توضیحات عالمانه منتشر کرده است. منطق الطیر عطار که از مهم ترین متون ادب فارسی و از مراجع اصلی عرفان ایرانی است به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده است اما فارسی زبانان تا کنون جز نسخه صادق گوهرین، که 40 سال پیش با اشتباهات بسیار منتشر شده بود، متن دیگری در اختیار نداشتند. نسخه شفیعی همراه با مقدمه، توضیحات ضروری، شرح اصطلاحات و تعابیر ابیات ، از بهترین نمونه های تصحیح متون کلاسیک ارزیابی شده است. هفته گذشته تهران شاهد برگزاری کنسرت پری زنگنه و سیمین غانم، دو خواننده محبوب زن بود و ناظر خاک سپاری غریبانه ستاره بزرگ موسیقی ایران دلکش. خوانندگان زن تنها حق داشتند برای شنوندگان زن بخوانند و مسجدی در تهران اجازه نداد تا برای دلکش مجلس ختم برگزار شود. «عصمت باقر پور» که با نام دلکش در موسیقی ایرانی به محبوبیتی بی همتا دست یافت ، در 1304 در بابل چشم به جهان گشود. توان، کشش، وسعت و گیرایی صدای او توجه روح الله خالقی را جلب کرد و عبدالعلی وزیری آموزش او را بر عهده گرفت. دلکش در سال های آغازین فعالیت هنری خود بخت همکاری با مهدی خالقی را یافت که از بهترین شاگردان ابوالحسن صبا و آهنگسازی خلاق بود. دلکش با آهنگسازانی چون تجویدی و بدیعی نیز همکاری داشت. پس از انقلاب با حذف خوانندگان زن از صحنه موسیقی، دلکش 20 سال آخر عمر را در انزوا، محرومیت و تنگدستی گذراند و تنها یک بار اجازه یافت که در خارج از کشور کنسرت هایی برگزار کند. در خاکسپاری غریبانه او در قبری دو نفره در گورستانی گمنام تنها شمار اندکی حضور داشتند. ثمره چند دهه فعالیت هنری دلکش تصنیف هایی است که در خاطره مردم ایران و تاریخ موسیقی ایرانی ماندگار شده است. در 25 سال گذشته غارت میراث فرهنگی ایران چندان پر دامنه بوده است که کار به سرقت موزه هایی چون موزه ایران باستان کشیده و حتا ستون های تحت جمشید نیز در امان نمانده اند. ناکارایی سازمان حفظ میراث فرهنگی، فساد نهادینه شده در دستگاه های دولتی، شرکت فعال برخی قدرتمندان حکومتی در قاچاق آثار باستانی و تکنولوژی پیشرفته کشف آثار زیرخاکی را از عوامل مهم رونق غارت میراث فرهنگی در سال های اخیر می دانند. در هفته گذشته اعلام شد که 30 قطعه با ارزش از جمله يك مجسمه سر شير لاجورد متعلق به دوره هخامنشي، یک نقش برجسته سنگی تخت جمشید، تعدادی سكه همراه با اشیاء با ارزش دیگری از یک شبکه قاچاق اشیاء باستانی کشف شده است. به گفته کارشناسان برخی از این اشیاء در حفاری غیر مجاز از محوطه تخت جمشید به دست آمده اند. با توجه به آن که محوطه تخت جمشید در کنترل شدید قوای انتظامی است، معلوم نیست قاچاقچیان چگونه در این محوطه شناخته شده حفاری کرده اند. در هفته گذشته به همت موزه هنرهای معاصر نشستی از منتقدان هنرهای تجسمی برگزار شد. در این نشست هنرمندان و منتقدانی چون رویین پاکباز، پرویز کلانتری، نصرالله مسلمیان و جواد مجابی شرکت داشتند. روئين پاكباز نقاش و استاد پر سابقه تاریخ نقاشی پیشنهاد تاسیس نشریه ای در زمینه نقد هنرهای تجسمی را مطرح کرد. جواد مجابی، شاعر، منتقد و روزنامه نویس پر کار در باره آسيب شناسی نقد هنرهای تجسمی در ایران سخن گفت و نصرالله مسلميان، نقاش معاصر تاثیرات نقد سازنده و نقد مخرب را بر هنرمندان بررسی کرد.
XS
SM
MD
LG