لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

آغاز جشنواره فیلم لوکارنو؛ از شیدای ایرانی در استرالیا تا منطقه بحرانی در ایران


زر امیرابراهیمی در صحنه‌ای از فیلم شیدا
زر امیرابراهیمی در صحنه‌ای از فیلم شیدا

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو از روز چهارشنبه دوم ماه اوت، ۱۱ مرداد، در سوئیس آغاز به کار می‌کند و تا دوازدهم اوت، ۲۱ مرداد، ادامه خواهد داشت.

از سینمای ایران فیلم سینمایی «منطقه بحرانی» ساخته علی‌ احمدزاده در بخش مسابقه به نمایش درخواهد آمد و زر امیرابراهیمی،‌ بازیگر ایرانی فعال در خارج از کشور هم در بین هیئت داوران این دوره لوکارنو حضور خواهد داشت.

فیلم «شیدا» به کارگردانی نورا نیاساری با بازی زر امیرابراهیمی هم در بخش غیررقابتی و به عنوان فیلم اختتامیه لوکارنو روی پرده می‌رود.

فیلم سینمایی«منطقه بحرانی» بدون دریافت مجوز در ایران و بدون رعایت قواعد حجاب اجباری ساخته شده است.

گفت‌وگو با زر امیرابراهیمی درباره فیلم شیدا
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:57 0:00

پیشتر دو رسانه سینمایی آمریکایی گزارش داده بودند که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، علی احمدزاده، کارگردان «منطقه بحرانی»، را تحت فشار گذاشته‌اند تا فیلم خود را از جشنواره سینمایی لوکارنو خارج کند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «امیر زندگی تنهایی دارد و سگش تنها همراه اوست. او در درنیای زیرمینی تهران پرسه می‌زند، انواع مواد مخدر را می‌فروشد و در خیابان‌های شهر بی‌هدف حرکت می‌کند …»

دو فیلم «مهمونی کامی» و «مادر قلب اتمی» برای نمایش در ایران با مشکلات متعددی روبرو بوده‌اند و فیلم سوم این کارگردان، «پدیده» تاکنون نمایشی نداشته و مشخص نیست که چه سرانجامی پیدا کرده است.

فیلم «شیدا» هم که پیشتر در جشنواره ساندنس نمایش داشته و جایزه منتخب تماشاگران را از آن خود کرده، در «پیاتزا گرانده» روی پرده خواهد رفت.

این فیلم ماجرای یک زن ایرانی (با بازی زر امیرابراهیمی) را به تصویر می‌کشد که همراه با دختر خردسالش راهی استرالیا شده و در اردوگاه پناهجویان زندگی می‌کند.

نورا نیاساری، سینماگر ایرانی-استرالیایی، کارگردانی این فیلم را انجام داده و یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم هم کیت بلانشت،‌ بازیگر صاحب نام سینمای جهان است.

کیت بلانشت در ماه‌های گذشته چندین بار با ابراز نگرانی از وضعیت زنان ایرانی، از اعتراضات سراسری در ایران حمایت کرده و قرار است نشستی هم در جشنواره لوکارنو با موضوع زنان و سینمای ایران برگزار شود.

البته با توجه به اعتصاب اعضای انجمن بازیگران سینمای آمریکا، حضور خانم بلانشت در لوکارنو، در هاله‌ای ار ابهام قرار دارد.

XS
SM
MD
LG