لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

صدیقه وسمقی با کنار گذاشتن حجاب اجباری خواستار لغو این قانون در ایران شد

۲۲:۱۸ ۲۰.۷.۱۴۰۲

صدیقه وسمقی با کنار گذاشتن حجاب اجباری خواستار لغو این قانون در ایران شد

صدیقی وسمقی، اسلام‌شناس، فعال سیاسی و عضو اولین دوره شورای شهر تهران، با انتشار ویدئویی از خود بدون روسری یا چادر، خواستار لغو حجاب اجباری در ایران شد.

او که در دهه‌های گذشته به جناح اصلاح‌طلب نزدیک بود و مدت‌ها از پوشش «چادر» استفاده می‌کرد، در این ویدئو می‌گوید که نباید در برابر قربانی شدن جوانانی مانند مهسا امینی یا آرمیتا گراوند «ساکت بنشینیم».

خانم وسمقی در بخش دیگری از این ویدئو می‌گوید هرگونه اذیت و آزار زنان بابت حجاب اجباری «مخالف انسانیت، عدالت، اخلاق و حتی مخالف اسلام» است.

او همچنین خطاب به «دینداران مقید به وجدان و اخلاق و انسانیت» گفته است که آن‌ها باید بیش از دیگران به «عملکرد جنون‌آمیز» جمهوری اسلامی در آزار زنان اعتراض کنند.

خانم وسمقی اردیبهشت امسال در واکنش به اظهارات آیت‌الله علوی بروجردی درباره حملات فیزیکی به روحانیون در ایران، اعلام کرد که «اندیشه‌های روحانیت» موجب ناامنی‌ها در ایران شده و «دلخوری، نفرت و انزجار ایجاد کرده است» و همچنین خواستار آن شد روحانیونی که مدعی‌اند نقشی در حکومت ندارند، از مردم «عذرخواهی» کنند.

او پیش از آن نیز هشدار داده بود که مسئولیت تمام پیامدهای تحمیل حجاب در ایران با شخص رهبر جمهوری اسلامی است.

۲۰:۱۵ ۲۰.۷.۱۴۰۲

۲۴ ساعت پرالتهاب در پرسپولیس؛ از شایعه استعفای یحیی گل‌محمدی تا اعتصاب بازیکنان

پس از شایعه احتمال فسخ قرارداد یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، روز پنجشنبه بازیکنان این تیم هم اعتصاب کردند.

رسانه‌های ایران چهارشنبه شب از احتمال فسخ قرارداد یحیی گل‌محمدی با باشگاه پرسپولیس خبر دادند. سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در سه روز گذشته در بازی دوستانه و تمرینات این تیم شرکت نکرده است.

آقای گل‌محمدی و بازیکنان پرسپولیس هنوز بخشی از مطالبات فصل گذشته را دریافت نکرده‌اند و همین موضوع سبب شده است تا سرمربی پرسپولیس تهدید به فسخ قرارداد کند.

در همین زمینه، فرشید طاهری، مسئول نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال ایران درباره آخرین وضعیت گل‌محمدی و باشگاه پرسپولیس گفته که قرارداد سرمربی پرسپولیس تا این لحظه فسخ نشده است.

از سوی دیگر، رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، دلیل پرداخت نشدن آپشن‌های قرارداد یحیی گل محمدی را ایراد نهادهای نظارتی درباره قرارداد سرمربی پرسپولیس عنوان کرده است.

هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس چهارشنبه‌شب برای بررسی ماجرای جریمه و کسر امتیاز و همچنین تهدید به جدایی گل محمدی تشکیل جلسه داد.

اعضای هیات مدیره در حالی سرمربی سرخپوشان را به این نشست دعوت کردند که او در تهران نبود و مقرر شد که جلسه بعدی با حضور او برگزار شود.

حسین خبیری، عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس، هم در پایان جلسه چهارشنبه شب گفت: «پرسپولیس خانه گل‌محمدی است و اجازه جدایی او را صادر نمی‌کنیم.»

در ادامه حواشی باشگاه پرسپولیس، با اعتصاب بازیکنان این تیم در روز پنجشنبه، تمرین سرخپوشان نیز تعطیل شد.

۲۰:۱۳ ۲۰.۷.۱۴۰۲

نشان ویژه مجلس فرانسه به میترا حجازی‌پور، ستاره شطرنج، داده شد

نشان ویژه مجلس ملی فرانسه به میترا حجازی‌پور، ستاره شطرنج زنان ایران، و مرضیه احمدی تکواندوکار افغانستانی اهدا شد.

خانم حجازی‌پور برای مبارزه با آنچه «تبعیض‌ها و سرکوبگری نظام جمهوری اسلامی» عنوان شده است، فعالیت می‌کند و خانم حمیدی هم طالبان افغانستان را «گروه تروریست و زن‌ستیز» خطاب کرده است.

آملی کاسترا، وزیر ورزش فرانسه، در حساب کاربری ایکس خود با انتشار عکس‌‌های مراسم، از شجاعت، اراده و مبارزه مثال‌زدنی‌ این دو زن برای حقوق و آزادی زنان نوشت و تاکید کرد که میترا و حمیده «با قدرتی باورنکردنی، تجسم ارزش‌های جهانی هستند که همه جا باید به دفاع از آن‌ها برخاست.»

در این مراسم که به نوشته خانم کاسترا، به ابتکار آدرین قمی نماینده پارلمان فرانسه برگزار شد، دریا دادور، هنرمند ایرانی، نیز حضور داشت و قطعه‌ای را اجرا کرد.

۱۵:۲۷ ۲۰.۷.۱۴۰۲

مونا برزویی برنده جایزه شعر مقاومت فرانسه شد

مونا برزویی ترانه‌سرای ایرانی به خاطر ترانه‌ها و اشعارش برنده بخش بین‌المللی «شاعر مقاومت» جشنواره کتاب مون‌سارتو در جنوب فرانسه شد.

این جایزه روز شنبه گذشته اهدا شد و خانم برزویی نتوانسته بود در آن شرکت کند.

پیشتر مجموعه‌ای از ترانه‌های این شاعر ایرانی به فرانسه ترجمه و منتشر شده است.

مونا برزویی در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

بازداشت او پس از آن صورت گرفت که در حمایت از اعتراضاتی که برای مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد شعری را خوانده و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته بود.

خانم برزویی با خوانندگانی چون مهدی یراحی، گوگوش و شادمهر عقیلی همکاری کرده است.

۱۳:۰۸ ۲۰.۷.۱۴۰۲

گزارش میدانی روزنامه هم‌میهن از حمله به خانه‌های افغان‌ها در قزوین

روزنامه هم‌میهن در گزارشی میدانی از حمله کم‌سابقه به خانه‌های افغان‌های مهاجر ساکن در منطقه اقبالیه قزوین، نوشته ظهر پنج‌شنبه، ۱۳ مهرماه سال جاری، «مردانی جوان با چوب و شیلنگ...با مشت و لگد و چوب» به منزل حمله کرده و «هر آنچه سر راه‌شان بود،‌ شکستند و خراب کردند».

بر اساس این گزارش، از فردای آن روز «هیچ‌کس جرأت بیرون آمدن نداشت، در محله شایع شده بود که این حمله‌ها ادامه دارد» و کودکان خردسال از ترس، برای «چند روز از خانه بیرون نیامدند».

آن‌طور که هم‌میهن نوشته، موضوع مخالفت با حضور افغانستانی‌ها در ایران، «محدود به این محله» نیست و پس از اظهارات مقام‌های رسمی مبنی بر تعداد افغان‌های مهاجر در ایران و انتشار خبرهای غیررسمی درباره تعداد آنها در کشور، در شبکه‌های اجتماعی کارزاری با عنوان اخراج مهاجران افغان راه‌اندازی شد.

در این گزارش همچنین به «کتک‌خوردن» دانش‌آموزان افغان از «دانش‌آموزان ایرانی» در مدارس اشاره شده و آمده با آنکه خانواده‌های این کودکان به کلانتری و فرمانداری منطقه هم مراجعه کرده‌اند، اما پاسخی که دریافت کرده‌اند این بوده که «بچه‌ها را بیرون نفرستید».

هم‌میهن به نقل از یکی از زنان ساکن این منطقه نوشته با وجود این مشکلات و حتی خودداری «نانوایی‌های محله» از فروش نان به این خانواده‌ها، «آنها سرشان را پایین می‌اندازند و می‌روند...می‌گوید چه‌کار کنیم؟ چاره‌ای نداریم. جایی نداریم.»

۱۲:۵۱ ۲۰.۷.۱۴۰۲

تکواندوی ایران روی نوار ناکامی؛ حذف همه تکواندوکاران تیم مردان ایران

تکواندوی ایران پس از ناکامی در کسب مدال طلا از بازی‌های آسیایی هانگژو، در رقابت‌های گرندپری چین هم شکست خورد.

در نتایجی کم سابقه، هر هفت تکواندوکار مرد ایران بدون کسب مدال حذف شدند. تنها مدال نقره ایران در گرندپری چین از سوی ناهید کیانی به‌دست آمد.

درگیری لفظی مکرر هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو، با پولادگر رئیس پیشین این فدراسیون که معاون وزیر ورزش است و نایب رئیسی اتحادیه تکواندوی آسیا را برعهده دارد، نتایج تکواندوی ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

آقای ساعی در این باره به ایسنا گفت: «پولادگر مرا به دروغگویی متهم کرده. مطمئناََ اختلافات ما به تکواندو ضربه می‌زند.» پیشتر حمایت هادی ساعی از ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری و تمجیدش از عملکرد قوه قضائیه، باعث تغییر نگرش برخی کاربران و هواداران ورزش به او شده بود.

هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو ایران، نفر دوم از سمت چپ
هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو ایران، نفر دوم از سمت چپ

۱۲:۲۰ ۲۰.۷.۱۴۰۲

گزارش روزنامه اعتماد از «حذف ۳۲ هزار استاد حق‌التدریسی» در دانشگاه آزاد اسلامی

روزنامه اعتماد روز پنج‌شنبه، ۲۰ مهر، در خبری اختصاصی از «حذف ۳۲ هزار استاد حق‌التدريسی» در دانشگاه آزاد اسلامی و سپردن کرسی‌های استادی به «۲۰ هزار دانشجوی دکتری» خبر داد.

بر اساس این گزارش، این اقدام از ابتدای مهر امسال و به دنبال اجرای تصميم مهدی طهرانچی، رئيس دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است.

اعتماد نوشته به جای این ۳۲ هزار استادی که شماری از آنها «بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی»، حذف شده‌اند، «۲۰ هزار دانشجوی ترم اول يا دوم مقطع دكتری دانشگاه آزاد كه هنوز در حال تحصيل هستند، برای تدريس به دانشجويان مقطع كاردانی و كارشناسی اين دانشگاه جذب شده‌اند.»

به نوشته این روزنامه، «اين دانشجويان مقطع دكتری، بعد از ثبت‌نام در يک دوره آموزشی ۴۰ ساعته با عنوان دوره «مدرسی»، به كرسی استادی در دانشگاه آزاد رسيده‌اند و قرار است بابت اين حضور «جايزه تحصيلی» بگيرند و شهريه كمتری بپردازند.»

به‌دنبال همراهی شماری از استادان دانشگاه‌ها با اعتراضات سراسری پس از جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، ابعاد «تعلیق» و «اخراج» استادان در ایران به شدت گسترش یافته، به‌طوری که شوراهای صنفی دانشجویان کشور آن را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده است.

۱۱:۵۵ ۲۰.۷.۱۴۰۲

مقام وزارت بهداشت: هر شش نوزاد فوت‌شده در شهرکرد «نارس» بودند

به‌دنبال انتشار خبر فوت ۶ نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان شهرکرد، سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت درمان می‌گوید «تا این لحظه قصوری» در این زمینه «اثبات» نشده است.

او با بیان اینکه «منتظر نظریه پزشکی قانونی هستیم»، چند بار در گفت‌و‌گوی خود با روزنامه همشهری تأکید کرده که این ۶ نوزاد، «نارس» بودند.

کریمی اضافه کرده که «از ۶ نوزاد ۲ نوزاد به علت عفونت فوت کردند و ۴ نوزاد دیگر کشت عفونت آن‌ها منفی بوده و به علت نارسایی ریوی و بیماری‌های زمینه‌ای ناشی از نارس بودند فوت شدند.»

این مقام وزارت بهداشت همچنین خبرهای منتشرشده در شبکه‌های مجازی مبنی بر «نشت فاضلاب» به عنوان عامل مرگ این نوزادان را تکذیب کرده است.


۱۱:۳۷ ۲۰.۷.۱۴۰۲

مراسم تشییع پیکر آتیلا پسیانی با حضور پرتعداد هنرمندان برگزار شد

مراسم تشییع آتیلا پسیانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که به تازگی در فرانسه درگذشت، با حضور پرتعداد هنرمندان عرصه‌های مختلف مقابل تالار وحدت تهران برگزار شد.

قرار است آقای پسیانی در کنار مادرش جمیله شیخی، از بازیگران مشهور سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در قطعه هنرمندان «بهشت زهرا» تهران به خاک سپرده شود.

ایرج راد، رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم، آتیلا پسیانی را «فرزند تئاتر» نامید و گفت: «او همواره با مادرش جمیله شیخی چه در صحنه تئاتر و چه سالن‌های تمرین تئاتر و چه در پشت صحنه همواره حضور داشت با جوهره تئاتر آشنا شد و شناختی پیدا کرد که برای کمتر کسی اتفاق افتاد.»

سحر دولت‌شاهی، بازیگر نیز در این مراسم به عنوان نماینده خانواده پسیانی، با اشاره به اسم گروه نمایش «بازی» که پسیانی راه‌اندازی و بازیگران بسیاری را تربیت کرد، گفت: «بزرگترین میدان بازی تو میدان بازی رفاقت بود و همه برای تو اینجا جمع شدیم. امروز همه در بازی تو هستیم و اینجا هر کس با تنهایی بازی می‌کند و نه با دیالوگ بلکه با چشم و دل. تو چقدر خوب بلدی بازی کنی. منتظریم پرده را بالا بزنی و بازی را شروع کنیم.»

او در پایان گفت که طبق تصمیم خانواده تمامی هزینه‌های مراسم مدنظر برای آتیلا پسیانی صرف درمان چند بیمار سرطانی می‌شود.

در این مراسم هنرمندانی چون اکبر زنجان‌پور، داریوش فرهنگ، محمد چرم‌شیر، قطب‌الدین صادقی، علی دهکردی، اصغر همت، شهرام گیل‌آبادی، آزیتا حاجیان، گوهر خیراندیش، حسن فتحی، پانته‌آ بهرام، سیروس همتی، اسماعیل خلج، مرضیه برومند، اسماعیل محرابی، طناز طباطبایی، منیژه محامدی، حمید پورآذری و...حاضر بودند.

۱۱:۰۰ ۲۰.۷.۱۴۰۲

عرضه شیرخشک در داروخانه‌های ایران از ۲۰ مهر به ارائه کد ملی نوزاد منوط شد

سازمان غذا و دارو اعلام کرد از روز پنج‌شنبه، ۲۰ مهر ۱۴۰۲، عرضه شیر خشک در داروخانه‌ها تنها با ارائه کد ملی نوزاد صورت می‌گیرد.

خبرگزاری مهر نوشته کمبود شیرخشک در چند ماه گذشته و فروش قاچاق آن در کشور، سازمان غذا و دارو را بر آن داشت تا یک راهکار برای توزیع درست شیرخشک در سطح داروخانه‌ها پیشنهاد بدهد.

محمود آل بویه، مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در این زمینه گفته ارائه کارت ملی از آن رو الزامی است که «همه شیرخشک‌ها باید در سامانه تیتک ثبت شود تا از قاچاق این اقلام جلوگیری شود، این موضوع شامل شیرخشک‌های رگولار هم می‌شود.»

منوچهر دادگرنژاد، مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نیز مدعی شده که «در حال حاضر مشکلی در تأمین شیرخشک وجود ندارد و با توجه به تأمین شیرخشک از مسیر تولید داخل و واردات، به زودی نیاز بازار در زمینه شیرخشک مرتفع خواهد شد.»

پیش از این نیز گزارش‌هایی از عرضه شیرخشک با ارائه کارت ملی در استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان منتشر شده بود.

پیش از این حیدر محمدی، رئیس پیشین سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات مربوط به یارانه شیر خشک و داروهای صعب‌العلاج و طرح دارویاری به شدت کاهش پیدا کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG