لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

تداوم ناآرامی‌ها در اکوادور به‌رغم اعلام وضعیت اضطراری؛ حمله افراد مسلح به یک شبکه تلویزیونی


تصاویر منتشر شده از حمله افراد مسلح به یک شبکه دولتی در اکوادور
تصاویر منتشر شده از حمله افراد مسلح به یک شبکه دولتی در اکوادور

یک روز پس از اعلام وضعیت اضطراری در اکوادور، افراد مسلح با حمله به استودیو خبر تلویزیونی یک شبکه دولتی در این کشور، پخش زنده آن را مختل کردند.

این مردان مسلح به تفنگ و بمب‌های دست‌ساز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه با حمله به شبکه تلویزیونی «تی‌سی» در شهر گوایاکیل اکوادور، کارکنان این شبکه را در مقابل دوربین پخش زنده جمع کرده و فریاد می‌زدند که نباید «پلیس دخالت» کند.

پلیس اکوادور در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که در حال تخلیه استودیوی شبکه تلویزیونی در گوایاکیل است و در تلاش است ضمن بررسی وضعیت کارکنان در ساختمان این شبکه، «نظم» را برقرار کند.

پلیس گوایاکیل بازداشت ۱۳ نفر را تایید کرد. پلیس در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از مردان جوان را منتشر کرده که روی زمین دراز کشیده‌اند و دست‌هایشان را از پشت بسته‌اند.

حمله به این شبکه تلویزیونی پس از ربوده شدن حداقل هفت افسر پلیس و چندین انفجار، یک روز پس از اعلام وضعیت اضطراری توسط رئیس جمهور اکوادور رخ داده است.

دنیل نوبوآ، رئیس‌جمهوری اکوادور، روز دوشنبه به دنبال فرار آدولفو ماسیاس، معروف به «فیتو» رهبر یک باند تبه‌کار٬ از زندان و وقوع ناآرامی در برخی از زندان‌های این کشور، وضعیت اضطراری ۶۰ روزه اعلام کرد.

بر اساس اعلام وضعیت اضطراری علاوه بر دخالت نیروهای مسلح اکوادور در امور زندان‌ها، در کشور مقررات منع آمد و شد شبانه وضع شده است.

پلیس اکوادور شامگاه دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که سه افسر پلیس که در حال انجام وظیفه بودند در ماچالا در جنوب غربی اکوادور ربوده شدند.

چهارمین افسر پلیس در کیتو توسط سه نفر سوار بر خودرویی با شیشه‌هایی رنگ شده و بدون پلاک ربوده شد.

برقراری وضعیت اضطراری یک روز پس از فرار «فیتو»، ۴۴ ساله و رئیس باند «چونروس» برقرار شد.

این باند متشکل از هشت هزار نفر به گفته کارشناسان، شبکه اصلی در قاچاق پرسود مواد مخدر در اکوادور است.

او روز یکشنبه از زندانی در گوایاکیل در جنوب غربی اکوادور فرار کرد. فیتو از سال ۲۰۱۱ در زندان در حال گذراندن محکومیت ۳۴ ساله خود به جرم ارتکاب جنایت سازمان‌یافته، قاچاق مواد مخدر و قتل بود.

او پیشتر در سال ۲۰۱۳ از یک زندان با امنیت بالا فرار کرده بود و سه ماه بعد دوباره دستگیر شد.

دادستانی اوکوادور تحقیقاتی را علیه دو تن از مقامات زندان که گفته می‌شود در روند فرار فیتو شرکت داشتند آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG