لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

دفاع رئیس اونروا از اخراج اعضای متهم به همکاری با حماس، پیش از تحقیقات


فیلیپه لازارینی
فیلیپه لازارینی

فیلیپه لازارینی، رئیس اونروا، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی، روز جمعه گفت در مورد اعضای متهم به همکاری با گروه افراطی حماس «روند معکوس» را در پیش گرفته، اول اخراج، بعد تحقیقات.

لازارینی که روز جمعه، ۲۰ بهمن، در یک نشست خبری در اورشلیم سخن می‌گفت دلیل «تصمیم استثنایی» خود را «ماهیت بسیار جنجالی» ادعا درباره همکاری با حماس دانست، گروهی که توسط آمریکا و اروپا تروریستی تلقی می‌شود.

فیلیپه لازارینی روز ششم بهمن با «هولناک خواندن» حمله حماس به خاک اسرائیل گفته بود که برای حفظ توانایی اونروا در ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، تصمیم گرفته که قرارداد ۹ کارمند را بلافاصله فسخ و تحقیقات فوری را برای کشف حقیقت آغاز کند.

به گزارش روزنامه گاردین، او حالا در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره وجود شواهد از همکاری این افراد با حماس اذعان کرده است که تحقیقات در این زمینه هنوز «در حال انجام است» و اگر تحقیقات نشان دهد که اخراج آنها اشتباه بوده «آن وقت در سازمان ملل تصمیم خواهیم گرفت که چه طور جبران کنیم».

او گفت: «قضاوت من این بود که باید سریع و قاطع تصمیم بگیرم تا نشان دهم که ما به عنوان یک نهاد [سازمان ملل] این گونه اتهامات را جدی می‌گیریم.»

آقای لازارینی در ادامه شرح داده است که «دیپلماتی» از وزارت خارجه اسرائیل، نام متهمان را از روی «پرونده‌ای بزرگ» به او گفته، اما هنوز نسخه‌ای از این پرونده در اختیار او قرار نگرفته است.

پیشتر استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، نیز در روز نهم بهمن گفته بود که اسرائیل هنوز به‌طور رسمی پرونده و مدارک خود در این باره را به سازمان ملل ارائه نداده است.

در پی انتشار اتهامات اسرائیل، شماری از کشورها ازجمله ایالات متحده آمریکا، ‌آلمان، کانادا، استرالیا، ایتالیا، فنلاند و ژاپن که بزرگ‌ترین یاری‌دهندگان به اونروا هستند اعلام کردند که کمک‌های خود به «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاورنزدیک» (اونروا) را تعلیق می‌کنند.

XS
SM
MD
LG