لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

هند ارائه محصولات هوش مصنوعی را ملزم به دریافت مجوز کرد


دولت هند از شرکت‌های فناوری داخلی خواسته است قبل از ارائه محصولات هوش مصنوعی، از دولت مجوز بگیرند.

خبرگزاری رویترز ذور دوشنبه ۱۴ اسفند گزارش داد طبق بخشنامه جدید دولت، ابزارهای هوش مصنوعی که «غیرقابل اعتماد» یا «در دست آزمایش» هستند، باید تأییدیه دولت را داشته باشند و برچسب‌گذاری شوند تا کاربران متوجه باشند که احتمال دریافت پاسخ‌های اشتباه از این ابزارها وجود دارد.

وزارت فناوری اطلاعات هند در این بخشنامه تصریح کرده است که استفاده از هوش مصنوعی مولد و ارائه آن برای کاربران اینترنتی باید با مجوز صریح دولت هند انجام شود.

این اقدام بعد از جنجال اخیر پاسخ «مثبت» ابزار هوش مصنوعی پلتفرم گپ (چت) گوگل، موسوم به «گوگل جمینای»، به سؤال کاربری دربارهٔ اینکه آیا نارندا مودی نخست‌وزیر هندوستان «سیاست‌های فاشیستی» را اجرا می‌کند، انجام شده است.

همان زمان یک وزیر کابینه دولت هند نسبت به کارکرد گوگل جمینای اعتراض کرد و شرکت گوگل نیز فوراً اعلام کرد که تلاش می‌کند این چالش را در کمترین زمان ممکن حل کند.

این شرکت همچنین تصریح کرد عملکرد هوش مصنوعی در برخی امور مانند سیاست، همیشه معتبر نیست.

بسیاری از کشورها در حال تلاش برای تدوین قوانینی در رابطه با هوش مصنوعی هستند. هند دو ماه دیگر انتخابات پارلمانی را در پیش دارد؛ موضوعی که حساسیت‌ها در این کشور به انتشار اطلاعات گمراه‌کننده را افزایش داده است.

وزارت فناوری اطلاعات هند از شبکه‌های اجتماعی آنلاین نیز خواسته است اطمینان حاصل کنند که ابزارهای هوش مصنوعی آنها «فرایند انتخابات» این کشور را تهدید نمی‌کند.

ایالات متحده آمریکا نیز انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش رو دارد و انتشار تصاویر و ویدیوهای جعلی در فضای مجازی که با کمک هوش مصنوعی ساخته شده، به نگرانی دولت آمریکا از عواقب این موضوع دامن زده است.

تابستان ۱۳۹۸ یک ویدئوی جعلی و دستکاری‌شده از «سخنرانی» نانسی پلوسی، رئیس دموکرات وقت مجلس نمایندگان آمریکا و از مخالفان سیاست‌های دولت دونالد ترامپ، منتشر شد که در آن او به عنوان شخصی «مست و دچار لکنت‌زبان» معرفی شده که از بیان درست کلمات عاجز است.

این ویدئوی جعلی که با فناوری هوش مصنوعی ساخته شده بود، به سرعت در فیس‌بوک، یوتیوب و توئیتر پخش شد و حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در مورد آن توئیت کرد و شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز هم در برنامه‌های خود به آن پرداخت.

حامیان پیروزی آقای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نیز اخیراً دست به انتشار تصاویر جعلی ایجاد شده با فناوری هوش مصنوعی در راستای القای «حضور صمیمی ترامپ در میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار» زده‌اند تا شهروندان آفریقایی‌تبار را تشویق به حمایت از او کنند.

مشخص نیست آیا انتشار این تصاویر ارتباطی به کارزار انتخاباتی رسمی آقای ترامپ دارد یا صرفاً اقدام شخصی برخی حامیان او بوده است.

XS
SM
MD
LG