لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

اسرائیل: تلاش ایران برای «قاچاق سلاح پیشرفته» به کرانه باختری خنثی شد


اسرائیل جواد غفاری،‌ از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، را مسئول ارسال سلاح به کرانه باختری معرفی کرده است
اسرائیل جواد غفاری،‌ از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، را مسئول ارسال سلاح به کرانه باختری معرفی کرده است

سازمان امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرد تلاش جمهوری اسلامی ایران برای قاچاق «محموله‌های بزرگی از تسلیحات پیشرفته» برای «عوامل تروریستی» را در کرانه باختری خنثی کرده است.

بیانیه شین‌بت در روز دوشنبه ششم فروردین حاکی است که اسرائیل پی برده یگان موسوم به «چهار هزار»، وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و به فرماندهی جواد غفاری، در همکاری با یگان عملیات ویژه ۱۸۸۴۰ نیروی قدس سپاه که در سوریه مستقر است، «در پشت پرده توطئه تجهیز عوامل تروریستی در کرانه غربی با سلاح‌های پیشرفته» بودند.

این بیانیه یگان ۱۸۸۴۰ نیروی قدس را زیرمجموعه یگان ۸۴۰ در تشکیلات نظامی جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی «اصغر باکری» نامیده است.

در آبان ۱۴۰۰ شبکه العربیه از «اخراج» جواد غفاری که به خاطر کشتار غیرنظامیان در شهر حلب به «قصاب حلب» مشهور شده بود، از سوریه خبر داد.

اما سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران، اخبار منتشرشده درباره اخراج این فرمانده ارشد نیروهای شبه‌نظامی ایران در سوریه، را رد کرد و گفت دوره مأموریت او تمام شده بود و وزیر دفاع سوریه نیز از این فرمانده نظامی ایران تقدیر کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سازمان امنیت داخلی این کشور از شماری فلسطینی بازداشت شده در ارتباط با این «توطئه» جمهوری اسلامی ایران بازجویی کرده که مظنون به برنامه‌ریزی حملات مسلحانه علیه مردم اسرائیل با استفاده از سلاح دریافتی از ایران بودند.

شین‌بت بر اساس بازجویی‌هایی که از فلسطینیان مظنون بازداشت شده در کرانه غربی انجام داده، یک فلسطینی با نام منیر مقداح از اعضای شاخه نظامی جنبش فلسطینی فتح را که ساکن اردوگاه آوارگان عین‌الحلوه در لبنان است، یک مهره مرتبط با طرح انتقال تسلیحات ایرانی به کرانه غربی معرفی کرده است.

به نوشته سازمان امنیت داخلی اسرائیل، منیر مقداح از سال‌ها قبل برای حزب‌الله و سپاه پاسداران کار می‌کند و در دوره اخیر «در تلاش برای پیشبرد حملات تروریستی علیه مردم و منافع اسرائیل بوده است».

شین‌بت افزوده که ارتش اسرائیل «مقادیر قابل توجهی از تسلیحات پیشرفته» را که در چارچوب «توطئه ایران» به کرانه غربی رسیده بود، شناسایی و ضبط کرده و در حال تلاش برای کشف سلاح‌های دیگر است.

همزمان، ارتش اسرائیل روز دوشنبه تصاویری از بخشی از مهمات بدست آمده را رسانه‌ای کرد.

بیانیه سازمان امنیت داخلی اسرائیل افزود که طرح‌های ایران و نیروهای نیابتی آن را برای لطمه زدن به امنیت مردم اسرائیل «با وخامت بسیار» تلقی کرده و افراد دخیل در این طرح‌ها را به دست عدالت خواهد سپرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دو هفته پیش در جمع شماری از نظامیان اسرائیلی گفته بود ایران در حال قاچاق سلاح به کرانه غربی است و در صدد به راه انداختن «حملات تروریستی بزرگ» در ماه رمضان است.

اسرائیل مدتی پیش نیز گفته بود تلاش برای قاچاق مواد منفجره و تسلیحات از ایران به اسرائیل و کرانه غربی را از راه اردن خنثی کرد.

وال استریت جورنال چندی پیش نوشته بود ایران با استفاده از پهپاد، سلاح به کرانه باختری می‌فرستد و برخی محموله‌ها در اختیار نیروهای مورد نظر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

این روزنامه آمریکایی افزوده بود اردن ماه گذشته یک پهپاد را که حامل چند نارنجک بود و از سوی عواملی در سوریه ارسال شده بود، شناسایی و خنثی کرد.

ایران و نهادهای نظامی جمهوری اسلامی به بیانیه تازه سازمان امنیت داخلی اسرائیل واکنش نشان نداده‌اند.

ارسال تسلیحات از ایران برای فلسطینیان کرانه غربی و نوار غزه سابقه‌ای طولانی دارد. اسرائیل دو دهه و نیم پیش کشتی «کارین ای» با تسلیحات زیادی به روی آن را که ظاهرا برای فلسطینیان در کرانه غربی در دوران رهبری یاسر عرفات ارسال شده بود، مصادره کرد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، در مرداد ماه ۱۴۰۱ گفته بود علاوه بر نوار غزه، کرانه باختری رود اردن نیز در حال مسلح شدن علیه اسرائیلی‌ها است.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه از سال‌ها پیش در مظان اتهام دریافت تسلیحاتی از سوی ایران هستند. برخی از مقامات سیاسی و نظامی ایران و همچنین مقاماتی در این سازمان‌های فلسطینی هر از گاهی همکاری تسلیحاتی را تأیید کرده‌اند.

با این حال، جمهوری اسلامی ایران در جریان جنگ جاری میان گروه افراطی حماس با اسرائیل که از پنج ماه و نیم پیش در جریان است، از سوی مقامات فلسطینی وابسته به حماس متهم شد که در نشان دادن حمایت عملی از فلسطینیان کم‌کاری کرده است.

با استفاده از: تایمز اسرائیل، یدیعوت آحرونوت، آی۲۴؛ ف.ر/ع.م
XS
SM
MD
LG