لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

«استفاده ارتش اسرائیل از هوش مصنوعی» برای شناسایی و هدف گرفتن اعضای حماس


بمباران رفح در جنوب غزه
بمباران رفح در جنوب غزه

روزنامه گاردین و شبکه سی‌ان‌ان با استناد به یک وب‌سایت فلسطینی و گفت‌وگو با کارشناسان اسرائیلی گزارش دادند که ارتش اسرائیل در جنگ خود علیه گروه افراطی حماس در باریکه غزه از یک پایگاه داده محرمانه مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا اهداف بالقوه در ارتباط با گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی را شناسایی کند.

اسرائیل در پی حمله حماس که توسط آمریکا و اروپا هم گروهی تروریستی قلمداد می‌شود بارها اعلام کرده است که هدفش از جنگ در غزه نابودی کامل این گروه است.

گزارش گاردین حاکی است سیستم هوش مصنوعی با استفاده از نرم‌افزاری به نام «لاوِندِر» (اسطوخودوس) در هفته‌های نخست جنگ به طور گسترده استفاده شده، نقش محوری در تصمیم‌گیری قبل از حملات ارتش در غزه داشته و از جمله «۳۷ هزار مرد» را به ظن همکاری با حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطین شناسایی کرده است.

داشتن «نقش اصلی» از سوی «لاوندر» در مدیریت جنگ تا حدی به دلیل توانایی آن در پردازش مقادیر زیادی از اطلاعات برای شناسایی مظنونان است.

به نوشته گاردین، یک افسر اطلاعاتی که از این سیستم استفاده کرده، گفت این سامانه به مکانیسم آماری متکی است که کار شناسایی اهداف را «آسان‌تر کرده است».

به گفته این افسر اسرائیلی، او خود برای شناسایی هر هدف ۲۰ ثانیه وقت اختصاص می‌داده، ارزش افزوده خود او در این روند «صفر» بوده و مانند زدن مهری برای تأیید اهداف شناسایی شده از سوی سامانه عمل کرده و از این طریق وقت زیادی را صرفه‌جویی کرده است.

شش منبع اطلاعاتی اسرائیل که گاردین به آن‌ها استناد کرده، گفتند این سامانه توسط واحد ۸۲۰۰ که نیروی اطلاعاتی ارتش اسرائیل است، ایجاد شده و پیشاپیش اهداف را در دسته‌بندی‌های خاص تعیین کرده و تعداد تخمینی غیرنظامیانی را که نیز ممکن است قبل از صدور مجوز هر حمله کشته شوند، ارزیابی می‌کند.

یکی از افسران اطلاعاتی گفته در شرایطی که کمبود بمب‌های هدایت‌شونده وجود دارد، این سامانه امکان داده که بمب‌های گران‌قیمت برای «افراد بی‌اهمیت» هدر نرود.

مقامات اطلاعاتی اسرائیلی میزان خطا در این رویه را حدود ده درصد ارزیابی کردند.

سی‌ان‌ان با استناد به گزارش منابع فلسطینی و منابع اطلاعاتی اسرائیل نوشت ارتش برای حمله به گروه‌های کوچک شبه‌نظامیان فلسطینی ترجیح داد از بمب‌های موسوم به گُنگ استفاده کند که موشک‌های غیردقیق با توان وارد کردن خسارت گسترده هستند.

کارشناسان به گاردین گفتند اگر اسرائیل از این نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای حمله با بمب‌های گنگ و ویران کردن خانه‌های هزاران فلسطینی عضو سازمان‌های مسلح استفاده کرده، این امر می‌تواند توضیح دهد چرا آمار کشته‌ها در این جنگ تا این حد زیاد است.

سی‌ان‌ان سه ماه پیش گزارش داده بود حدود نیمی از ۲۹ هزار مهمات هوا به زمین که در ماه‌های اول جنگ به کار رفت، بمب‌های گنگ بودند که بالقوه می‌تواند تهدیدی جدی برای غیرنظامیان، به‌ویژه در مناطق پرجمعیتی مانند غزه باشد.

وزارت بهداشت وابسته به حماس در غزه شمار تلفات در شش ماه جنگ را ۳۳ هزار تن اعلام کرده اما هرگز آماری جداگانه برای شبه‌نظامیان کشته شده ارائه نکرده است. نیروهای حماس و سایر سازمان‌های مسلح فلسطینی در میان مردم عادی پنهان شده و بدون اونیفورم نظامی درگیر عملیات علیه ارتش اسرائیل در غزه هستند.

ارتش اسرائیل در واکنش به این گزارش‌ها تأکید کرده که سیستم هوش مصنوعی تنها ابزارش برای شناسایی عاملان ترور یا نیت تروریستی یک فرد نیست بلکه این سامانه‌ها تنها کمکی برای تحلیلگران نظامی ارتش در روند شناسایی اهداف و مخاطرات است و در کنترل دوباره اطلاعات و داده‌ها در مورد عوامل مرتبط با سازمان‌های تروریستی نقش یاری‌رسان دارد.

به گفته ارتش اسرائیل، اگر نیروها تشخیص دهند که خسارات و تلفات غیرنظامی احتمالی در یک حمله بالقوه بیش از مزیت نظامی آن است، حمله را لغو می‌کنند.

ارتش در بیانیه خود تأکید کرده که تمامی اقدامات آن بر اساس حقوق بین‌الملل در جنگ‌ها انجام شده و «تا حد امکان تلاش کرده وارد آمدن آسیب به غیرنظامیان را در شرایط عملیاتی در زمان حملات کاهش دهد».

منابع: گاردین، سی‌ان‌ان، هاآرتص و والانیوز/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG