لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

گالانت: برای پاسخ به هر سناریویی از طرف ایران تدارک لازم را دیده‌ایم


یوآو گالانت (ایستاده) در کنار بنیامین نتانیاهو
یوآو گالانت (ایستاده) در کنار بنیامین نتانیاهو

در ادامه گزارش‌ها از آماده شدن اسرائیل برای مقابله به مثل از طرف تهران، وزیر دفاع اسرائیل گفت کشورش «تدارکات لازم برای پاسخ به هر سناریویی از سوی ایران را تکمیل کرده است».

یوآو گالانت روز یک‌شنبه، ۱۹ فروردین، پس از شرکت در نشست ارزیابی با مقامات ارشد ارتش با خبرنگاران سخن می‌گفت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سرلشگر داوید بسیوک، رئیس اداره عملیات و سرلشگر آهارون حلیوه، رئیس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در نشست ارزیابی احتمال درگیری مستقیم اسرائیل و ایران با ژنرال گالانت شرکت کردند.

جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده که به کشتن محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد در نیروی قدس سپاه که مسئول حوزه سوریه و لبنان بود و دوشنبه گذشته در انهدام ساختمانی در جنب سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق کشته شد، پاسخ خواهد داد.

اسرائیل مسئولیت حمله به دمشق را برعهده نگرفته، اما مقامات اسرائیلی به نیویورک تایمز گفته بودند ساختمان یادشده برای نشست‌های فرماندهان سپاه و هماهنگی‌های آن‌ها با سران گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی علیه اسرائیل استفاده می‌شد و «هدف مشروع نظامی» بود.

در آن حمله، شش افسر ارشد دیگر سپاه و همچنین شش تن دیگر که افرادی با تابعیت سوری توصیف شدند کشته شدند.

جمهوری اسلامی ایران بر دیپلماتیک بودن ساختمان با عنوان مقر «کنسولگری» خود اصرار دارد. با وجود تأکید ایران بر دیپلماتیک بودن ساختمان، هیچ کارمند سیاسی در آن نبوده یا دست‌کم مقامی با عنوان دیپلماتیک در آن حمله موشکی کشته نشد.

سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران در آیین تشییع محمدرضا زاهدی در روز شنبه در اصفهان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اسرائیل داشت.

دو مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران در عین آن که انتقام‌گیری از حمله به دمشق را حتمی توصیف کردند، بر تعیین زمان و مکان و نحوه آن از سوی خود ایران تأکید داشتند.

در همین زمینه روز شنبه یک نماینده اصولگرای مجلس ایران گفت که مقامات جمهوری اسلامی در حال حاضر درگیری مستقیم با اسرائیل را «به صلاح نمی‌دانند».

یوآو گالانت در واکنش به نگرانی ایجاد شده در افکار عمومی اسرائیل در خصوص احتمال تبدیل جنگ جاری میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در غزه به یک جنگ مستقیم با ایران گفت: «آمادگی و هوشیاری مترادف با وحشت و هراس نیست. دشمن در هر جا آسیب جدی دیده و به دنبال راه‌هایی برای پاسخ‌گویی است و اسرائیل با دفاع چند لایه‌ هوایی خود آماده است.»

گزارش‌های انتشار یافته در روزهای اخیر حاکی بود که ایالات متحده اطلاعاتی کسب کرده که نشان می‌دهد ایران برای حمله تلافی‌جویانه در واکنش به رویداد دمشق، موشک‌های بالیستیک و پهپادهای انتحاری خود را آماده کرده است.

منابع آمریکایی به شماری از رسانه‌های کشورشان گفتند زمان و اهداف حمله ایران هنوز مشخص نشده اما شواهد نشان می‌دهد که ایران در تدارک عملیاتی علیه اسرائیل است که هم‌تراز با حمله به «ساختمان دیپلماتیک» ایران در دمشق باشد.

یک مقام ارشد دولت جو بایدن شنبه شب به سی‌ان‌ان گفت ایالات متحده در حالت آماده‌باش قرار دارد و برای یک حمله «مهم» از سوی ایران که ممکن است در روزهای آتی انجام شود آماده می‌شود.

منبع یادشده افزود مقامات ارشد آمریکایی بر این باور هستند که حمله ایران «قریب‌الوقوع» است، امری که مقامات اسرائیلی نیز با آن هم‌عقیده هستند.

با وجود رد و بدل شدن پیام‌های روزهای اخیر میان واشینگتن و تهران که حاکی است آمریکا به ایران اطلاع داده که از حمله منسوب به اسرائیل در دمشق آگاهی قبلی نداشته و از تهران خواسته از حمله به منافع و نیروهای آمریکا در منطقه خودداری کند، مقامات آمریکا و همتایان اسرائیلی آن‌ها ارزیابی کرده‌اند که حمله احتمالی ایران ممکن است غیر از منافع اسرائیل، منافع آمریکا را نیز هدف قرار دهد.

دو مقام ارشد ایرانی به نیویورک تایمز گفته بودند نظامیان ایران در آماده‌باش هستند و تهران تصمیم گرفته این بار خود «مستقیما» به اسرائیل پاسخ دهد تا موجب بازدارندگی اسرائیل برای جلوگیری از تکرار حملاتی از این قبیل شود.

یک مقام امنیتی اسرائیل نیز به نیویورک تایمز گفته بود تحلیلگران اسرائیل هم به این نتیجه رسیده‌اند که ایران این بار نه از طریق نیروهای نیابتی خود مانند حزب‌الله، بلکه خود مستقیما حمله تلافی‌جویانه را عملی خواهد کرد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، روز جمعه گفت گروهش از کشیده شدن پایش به جنگ با اسرائیل هراسی ندارد و برای آن آماده است اما این بار خود ایران واکنش نشان خواهد داد. او گفت اقدام ایران سرنوشت کارزار علیه اسرائیل را رقم خواهد زد.

عکسی از مجموعه موشک‌هایی که خبرگزاری نیمه‌دولتی ایسنا به اسم «اسرائیل‌زن» منتشر کرده است
عکسی از مجموعه موشک‌هایی که خبرگزاری نیمه‌دولتی ایسنا به اسم «اسرائیل‌زن» منتشر کرده است

اما یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی ایران و فرمانده دهه‌های گذشته سپاه پاسداران، روز یک شنبه، ۱۹ فروردین گفت: «ایران در زمینه حمله به کنسولگری ایران در دمشق رسما اعلام مواضع کرده و رهبر انقلاب با قدرت سیلی پشیمان‌کننده را وعده داده است.»

او با اشاره به گروه‌های نیابتی ایران در منطقه افزود: «جبهه مقاومت آماده است؛ (اما) این‌که چگونه خواهد شد باید منتظر زمان باشیم.»

یحیی رحیم صفوی در ادامه گفته است که «دیگر هیچ یک از سفارتخانه‌های اسرائیل در امنیت نیست». این اشاره در رسانه‌های اسرائیل مورد توجه قرار گرفته و همه آن را تهدیدی تلویحی تعبیر کرده‌اند.

نگرانی از اقدام تلافی‌جویانه ایران در گفت‎‌وگوی تلفنی پنج‌شنبه شب میان جو بایدن با بنیامین نتانیاهو مطرح شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، بعد از مکالمه رهبران گفت رئیس‌جمهور بایدن به صراحت تأکید کرده که اسرائیل می‌تواند به آمریکا برای دریافت کمک در دفاع از خود در برابر تهدیدات ناشی از ایران «تکیه کند».

روز یک‌شنبه، خبرگزاری ایسنا هم طرحی از مجموعه موشک‌های ساخت ایران را منتشر کرد و از آنها به عنوان «موشک اسرائیل‌زن» یاد کرد.

منابع: جروزالم پست، تایمز اسرائیل، یدیعوت آحرونوت و ایسنا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG