لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

آثار کاپولا و کراننبرگ در بخش «مسابقه» جشنواره کن شرکت می‌کنند


فرانسیس فورد کاپولا
فرانسیس فورد کاپولا

مسئولان جشنواره سینمایی کن روز پنجشنبه ۲۳ فروردین خبر دادند که فیلم‌های فرانسیس فورد کاپولا، دیوید کراننبرگ و یورگوس لانتیموس در بخش «مسابقه» این جشنواره که ماه آینده برگزار می‌شود شرکت می‌کنند.

اعلام این خبر نشان می‌دهد که اعتصاب دست‌اندرکاران سینمای هالیوود از حضور سینماگران برجسته در جشنواره کن نکاسته است.

فرانسیس فورد کاپولا با فیلم «مگالوپولیس» که تولید آن مدت زیادی طول کشیده و آدام درایور در آن بازی می‌کند؛ دیوید کراننبرگ با فیلم ترسناک «کفن‌ها» با بازی وینسنت کسل و یورگوس لانتیموس نیز با فیلم «انواع مهربانی» با بازی اما استون در بخش مسابقه جشنواره کن شرکت خواهند کرد.

سال گذشته به دلیل اعتصاب بازیگران و نویسندگان برای صنعت سینمای هالیوود سال دشواری بود، مراحل تدوین فیلم‌ها چند ماه تعطیل شد و تکمیل فیلم‌های سال ۲۰۲۴ به تعویق افتاد.

آثار دیگری که در بخش مسابقه جشنواره سینمایی کن شرکت می‌کنند فیلم جدید پائولو سورنتینو، فیلمساز ایتالیایی به نام «پارثنوپه»، اثر جدید کریم عینوز، کارگران برزیلی، یک فیلم مهیج و عشقی به نام «مسافرخانه سرنوشت» و فیلم جدید ژاک اویار، فیلسماز فرانسوی، به نام «امیلیا پرز» فیلمی موزیکال در قلمرو کارتل‌های مواد مخدر مکزیک با بازی سلنا گومز هستند.

چندین فیلم که امسال در جشنواره سینمایی کن شرکت می‌کنند از وقایع و شخصیت‌های واقعی الهام گرفته‌اند مثل «لیمونوف، تصیف» ساخته کیریل سربرنیکوف، کارگردان تبعیدی روس، در مورد ادوارد لیمونوف، نویسنده دگراندیش و فقید روس و فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی، کارگردان ایرانی- دانمارکی، که مروری بر دوران اولیه فعالیت دونالد ترامپ در عرصه مستغلات است و سباستین استن، بازیگر سرشناس فیلم‌های ابرقهرمانی در آن نقش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را ایفا می‌کند.

فیلم «شایعات» یک کمدی تلخ با بازی کیت بلانشت نیز که در بخش مسابقه شرکت ندارد صحنه‌هایی نظیر حضور اوسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در جلسات رهبران کشورهای گروه ۷ را تداعی می‌کند با این تفاوت که همه چیز از کنترل خارج می‌شود.

مدیر جشنواره کن در یک نشست خبری اعلام کرد که پس از چهار سال عدم حضور سینماگران چینی به دلیل محدودیت‌های کووید، امسال تعدادی از سینماگران سرشناس چین به جشنواره می‌آیند.

جیا ژانکو، کارگردان باسابقه چینی با فیلم «گرفتار در جزر و مد» در بخش مسابقه شرکت می‌کند و فیلم جدید پیتر چان به نام «او نامی ندارد» خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید.

چندین بازیگر سرشناس هالیوود از جمله نیکلاس کیج و دمی مور و همین‌طور ریچارد گیر، اوما تورمن و جیکوب الوردی که هر سه در فیلم جدید پل شریدر به نام «اوه، کانادا» بازی می‌کنند در جشنواره امسال حضور خواهند داشت. فیلم «اوه، کانادا» برای شرکت در بخش مسابقه برگزیده شده است.

جشنواره کن با یک کمدی فرانسوی به نام «پرده دوم» به کارگردانی کانتن دوپیو و بازی لئا سیدو افتتاح می‌شود.

ریاست هیئت داوران جشنواره امسال برعهده گرتا گرویگ، کارگردان فیلم موفق «باربی» است.

اولین اکران دو فیلم خبرساز امسال: قسمت جدید از مجموعه «مکس دیوانه» به کارگردانی جورج میلر و یک فیلم وسترن با شرکت کوین کاستنر از جاذبه‌های دیگر جشنواره امسال هستند.

امسال قرار است نخل طلای افتخاری این جشنواره به جورج لوکاس، کارگردان سرشناس آمریکایی و خالق «جنگ ستارگان» اهدا شود.

جشنواره سینمایی کن روز ۱۴ ماه مه گشایش یافته و روز ۲۵ مه پایان می‌یابد.

XS
SM
MD
LG