لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

«جنگ علیه زنان»؛ فرماندهی انتظامی از تداوم «طرح نور » خبر داد


همزمان با بالا گرفتن واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به موج تازه خشونت ماموران گشت ارشاد در جریان بازداشت زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، فرماندهی انتظامی کشور می‌گوید اجرای طرح موسوم به «نور» تداوم خواهد داشت.

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی کشور روز جمعه ۳۱ فروردین اعلام کرد: «اجرای طرحِ نور منطبق با خواست و ساخت عمومی جامعه و مسئولان اجرایی کشور» تداوم خواهد داشت.

اجرای طرح موسوم به «نور» برای مقابله با آنچه مقامات جمهوری اسلامی «مقابله با بی‌حجابی» می‌خوانند، از روز شنبه ۲۵ فروردین شروع شده است.

فرماندهی انتظامی کشور گفته است که «وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روزها و هفته‌هایِ آینده روند بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت. »

این بیانیه تصریح کرده است: «برخی شیطنت‌های رسانه‌ای توسط جریان سازی معاندین در اجرایِ سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت.»

اجرای طرح موسوم به «نور» در یک هفته اخیر با انتشار تصاویر از خشونت نیروهای گشت ارشاد با زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.

درحالی فرماندهی انتظامی کشور بر تداوم طرح موسوم به نور تاکید کرده است که برخی گمانه‌زنی کرده بودند به دلیل خشونت گشت ارشاد علیه زنان احتمالا اجرای این طرح متوقف خواهد شد.

در همین زمینه، شورای بازنشستگان ایران روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته «اعلان جنگ علیه زندگی و آزادی و فرصتی برای تعرض به کل جامعه است».

این شورا با بیان اینکه خیابان‌ها و میادین شهرهای بزرگ «به صحنه‌های جنگ بدل شده» اعلام کرد: «حکومتی که به شدت از طرف مردم تحت فشار است و موجودیت خود را در خطر میبیند با توسل به سرکوب و تعرض به زنان، دنبال عقب راندن این فشار خردکننده بر خود و جلوگیری از شکاف بیشتر درون صفوفش است.»

نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر زندانی در ایران، نیز چهارشنبه با انتقاد از برخورد خشونت امیز ماموران گشت ارشاد با زنان گفت٬ نظام جمهوری اسلامی به دلیل فقدان «مشروعیت» و «فروریختن اقتدارش» خیابان‌ها را به میدان «جنگ علیه زنان و جوانان» بدل کرده است.

با این حال، از زمانی که اجرای این طرح تازه آغاز شده، تعداد قابل توجهی از زنان جوان در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن نیروهای حکومتی با آنها برای تحمیل حجاب اجباری نوشته‌اند.

برخوردهای تازه نیروی انتظامی با شهروندان در حالی شروع شده که «لایحه حجاب و عفاف» هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» که در واکنش به موج مخالفت زنان با حجاب اجباری سال گذشته در مجلس شورای اسلامی بدون طرح در صحن علنی به تصویب رسید، همچنان بین این مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد است و ایراداتی که شورای نگهبان به این مصوبه پرحاشیه گرفته، هنوز مرتفع نشده است.

این خبرها پس از دستور علی خامنه‌ای در سخنرانی نماز عید فطر مبنی بر لزوم برخورد با «هنجارشکنی دینی» در جامعه منتشر می‌شود.

XS
SM
MD
LG