لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

بلینکن اتهام استاندارد دوگانه حقوق بشری درباره اسرائیل را رد کرد


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اتهام استاندارد دوگانه در رابطه با اسرائیل بر سر نقض حقوق بشر را رد کرد و گفت که واشینگتن پیرامون اتهام نقض حقوق بشر توسط اسرائیل و نقش سلاح‌های آمریکایی در این زمینه تحقیق می‌کند.

آقای بلینکن روز دوشنبه در کنفرانس خبری ارائه گزارش سالانه درباره وضعیت حقوق بشردر سال ۲۰۲۳ گفت: «آیا ما استاندارد دوگانه‌ای داریم؟ پاسخ [به این سوال] منفی است.»

او تصریح کرد: «‌به طور کلی، همانطور که ما به حقوق بشر و وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان نگاه می‌کنیم، استانداردهای یکسانی را برای همه به کار می‌بریم. حال فرقی نمی‌کند که کشور دشمن، رقیب، دوست یا متحد ما باشد. »

آقای بلینکن اعلام کرد که در روزهای آینده محدودیت‌هایی برای کمک‌های نظامی به واحدهای خاص ارتش اسرائیل به دلیل گزارش‌های معتبر از نقض حقوق بشر اعلام خواهد شد.

پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه، اسرائیل تهاجم سنگینی را به نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقامات بهداشتی غزه، تاکنون بیش از ۳۴ هزار نفر کشته بر جای گذاشته است.

این میان مدافعان حقوق بشر با طرح پرسش‌هایی در مورد استانداردهای دوگانه می‌گویند که واشینگتن برای مثال به سرعت حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده است، اما دولت بایدن مراقب بوده که در انتقاد از اسرائیل زیاده‌روی نکند.

واشنیگتن در عین حال سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل می‌دهد. دموکرات‌های چپ‌گرا و گروه‌های عرب آمریکایی از حمایت‌های دولت بایدن از اسرائیل انتقاد کرده‌اند و می‌گویند این حمایت‌ها باعث ایجاد «حس معافیت از مجازات» می‌شود.

اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر برای اولین بار تهدید کرد که حمایت از اسرائیل را مشروط می‌کند. او اصرار دارد اسرائیل گام‌های مشخصی را برای محافظت از امدادگران و غیرنظامیان بردارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ پ.و/س.ن
XS
SM
MD
LG