لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

خبرهای کوتاه

حماس از دریافت پاسخ اسرائیل به آخرین طرح آتش‌بس خبر داد؛ «بررسی می‌کنیم»

خلیل الحیه، نماینده حماس مستقر در قطر
خلیل الحیه، نماینده حماس مستقر در قطر

یک روز پس از انتشار خبری از «طرح تازه» اسرائیل، یک مقام حماس تأیید کرد که این گروه پاسخ رسمی دولت اسرائیل به تازه‌ترین طرح آتش‌بس را دریافت کرده و پس از بررسی به آن پاسخ خواهد داد.

گروه افراطی حماس از سوی اروپا و آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

روز جمعه، هفتم اردیبهشت، خبر رسید که کابینه جنگ اسرائیل در طرحی تازه به گروه افراطی حماس پیشنهاد می‌کند اگر مدعی است که تنها کمتر از ۴۰ گروگان اسرائیلی را در اختیار دارد، اسرائیل برای معامله بر سر همین تعداد نیز آماده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خلیل الحیه، رئیس هئیت مذاکره‌کننده حماس، در بیانیه خود نوشته است که پاسخ رسمی کابینه جنگ اسرائیل به پیشنهاد «دو هفته پیش» مصر و قطر، میانجی‌گران بین دو طرف، را دریافت کرده است.

حماس که به گفته وزیر دفاع اسرائیل، هزاران تن از اعضای خود را از دست داده، بر لزوم آتش‌بس کامل و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه به عنوان پیش‌‌شرط هر معامله جدید اصرار دارد.

اصرار طرفین بر خواسته‌های خود باعث شده که مذاکرات آتش‌بس پس از بیش از شش ماه جنگ هم‌چنان بی‌نتیجه بماند.

همزمان روز جمعه اعلام شد که کمال عباس، رئیس سازمان اطلاعات مصر، که ریاست هیئت کشورش در مذاکرات ماه‌های اخیر در دوحه و قطر را برعهده داشته، در سفری کم‌سابقه به اسرائیل رفته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیتی جو بایدن در کاخ سفید، روز جمعه چنین نظر داد که شاهد «تحرکی تازه» در روند مذاکرات طرفین بر سر پایان جنگ و بازگشت گروگان‌ها است.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام که به نامش اشاره نکرد نوشت که پاسخ اسرائیل حاوی پیشنهاد تازه‌ای نیست.

اسرائیل تأیید کرده است که شماری از گروگان‌ها کشته شده‌اند، اما حماس ظاهرا در آخرین دور مذاکرات در قاهره فاش کرده که کمتر از ۴۰ گروگان را برای معامله در اختیار دارد.

از زمان حمله حماس به اسرائیل و جنگی که ارتش اسرائیل در پاسخ به این گروه افراطی در باریکه غزه آغاز کرد، بیش از ۳۴ هزار و ۳۰۰ فلسطینی کشته و نزدیک به ۷۷ هزار و ۳۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

حمله پهپادی اوکراین موجب خسارت به چند مخزن  پالایشگاهی در روسیه شد

عکس آرشیوی پالایشگاهی در کراسنودار روسیه
عکس آرشیوی پالایشگاهی در کراسنودار روسیه

اداره بحران منطقه کراسنودار روسیه اعلام کرد که یک حمله پهپادی اوکراین موجب آتش‌سوزی و خسارت به چند مخزن پالایشگاهی در این منطقه شد.

این اداره روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در کانال تلگرامی خود اعلام کرد حدود شش پهپاد اوکراینی سرنگون و منهدم شدند که لاشه‌های آن‌ها روی پالایشگاهی در نزدیکی روستای یوروکا سقوط کردند.

در این اطلاعیه آمده که «چندین مخزن خسارت دیدند».

حملات پهپادی به تاسیسات انرژی روسیه در ماه‌های اخیر تشدید شده است. مقام‌های اوکراینی می‌گویند هدف از این حملات تضعیف تلاش جنگی روسیه و پاسخ به حملات مسکو به زیرساخت‌های انرژی اوکراین است.

پالایشگاه منطقه کراسنودار روسیه آخرین بار روز ۱۳ اردیبهشت هدف قرار گرفته بود.

در تحولی دیگر در ارتباط با اوکراین، مقام‌های کی‌یف اعلام کردند که در جریان گلوله‌باران شهر نیکوپول در جنوب این کشور توسط ارتش روسیه، یک مرد ۶۲ ساله و یک زن ۶۵ ساله کشته شدند.

اوکراین می‌گوید ۲۰ پهپاد تهاجمی روسیه را نیز شامگاه چهارشنبه سرنگون کرده است.

شش کارگر مهاجر در جنوب غربی پاکستان «قربانی خشونت قومی» شدند

بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان قرار دارد
بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان قرار دارد

یک مقام ارشد پلیس در بندر گوادر در جنوب غربی پاکستان از کشته شدن شش کارگر مهاجر در ۲۵ کیلومتری این بندر خبر داد.

این شش کارگر که از ایالت پنجاب به این منطقه آمده و کار آرایشگری می‌کردند در ساعات پایانی روز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت، در محل زندگی خود هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

به گفته پلیس ایالت بلوچستان، این شش نفر «احتمالاً به دلیل پنجابی بودن» هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.

با این حال به گفته پلیس تحقیقات در این زمینه شروع شده و ادامه دارد. این حادثه یک مجروح نیز داشته است.

پنجابی‌ها بخش اعظم جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهند و از نفوذ در جامعه و حکومت و به‌ویژه ارتش برخوردارند؛ در مقابل ایالت پهناور بلوچستان به‌رغم برخوردار بودن از منابع غنی فقیرترین منطقه پاکستان به شمار می‌رود.

سال‌هاست که شبه‌نظامیان محلی افرادی را که از خارج از این منطقه برای کار می‌آیند هدف خشونت قومی قرار داده‌اند.

در فروردین‌ماه گذشته هم یک بمب‌گذار انتحاری با منفجر کردن خود، باعث سقوط خودروی حامل مهندسان چینی به یک دره عمیق شد. در پی این حادثه، پیمانکاران چینی ساخت دو سد آبی بزرگ در پاکستان را متوقف کردند.

ماه گذشته هم ۱۱ کارگر پنجابی دیگر به دست شش مرد مسلح در همین منطقه به قتل رسیده بودند.

چین طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار در پاکستان را بر عهده گرفته و به دولت اسلام‌آباد وام‌های کلان داده است. اما بخشی از مردم پاکستان می‌گویند سهم عادلانه‌ای از مشاغل ایجاد شده در این پروژه‌ها ندارند.

گزارشی از حمله اسرائیل به مرکز فرماندهی شبه‌نظامیان عراقی «نجباء» در سوریه

عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

پس از انتشار گزارش‌هایی در خصوص یک حمله جدید منتسب به اسرائیل در سوریه، گروه دیده‌بان حقوق بشر این کشور اعلام کرد مرکز فرماندهی جنبش عراقی نجباء هدف این حمله بوده است.

این گروه که از بریتانیا تحولات سوریه را رصد می‌کند، بامداد پنجشنبه ۲۰ شهریور گفت مرکز فرماندهی جنبش نجباء عراق در محله «سیده زینب» (زینبیه) در دمشق هدف قرار گرفته است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران نوشتند در حمله اسرائیل «دفتر فرهنگی رسانه‌ای» جنبش نجباء هدف قرار گرفته است.

گروه عراقی نجباء یکی از تشکل‌های شبه‌نظامی شیعی همسو با جمهوری اسلامی و حزب‌الله در منطقه است که در طول جنگ جاری منطقه، مدعی انجام حملاتی علیه اسرائیل شده است.

اکرم الکعبی، دبیرکل این گروه، حملات به اسرائیل را «در راستای ایستادگی در کنار برادران خود در غزه» نامیده بود.

به گزارش گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تشکل نجباء غیر از عراق، در سوریه نیز مقر و پایگاه آموزشی دارد.

سوریه اعلام کرده بود سامانه دفاع هوایی این کشور بامداد پنجشنبه موشک‌های شلیک شده از سوی اسرائیل علیه دمشق را «رهگیری» کرد.

ارتش سوریه افزوده بود موشک‌های اسرائیلی در ساعت سه و ۲۰ دقیقه بامداد به وقت محلی از ناحیه جولان به سوی منطقه دمشق شلیک شد.

با این حال، بیانیه سوریه تأیید کرد که رهگیری موشک‌ها جزئی بوده، یک ساختمان در حومه دمشق هدف قرار گرفته و «خساراتی وارد شده است».

وبسایت «صدای پایتخت»، متعلق به مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه، از شنیده شدن صدای انفجارهایی در دمشق خبر داده بود.

اسرائیل در خصوص چنین حمله‌ای سکوت کرده و رسانه‌های اسرائیلی با استناد به منابع عربی منطقه این خبر را بازتاب دادند.

ارتش سوریه جمعه گذشته نیز از حمله اسرائیل به یک پایگاه نظامی این کشور در منطقه دمشق و زخمی شدن هشت سرباز خبر داده بود.

پیش از حمله روز ۱۴ اردیبهشت، جدی‌ترین حمله منتسب به اسرائیل در دمشق در روز ۱۳ فروردین امسال رخ داد که به ویرانی یک ساختمان در جنب سفارت‌خانه جمهوری اسلامی ایران منجر شد و محمدرضا زاهدی، ارشدترین فرمانده نیروی برون‌مرزی قدس سپاه پاسداران در منطقه را همراه با شش افسر دیگر این نیرو کشت.

۱۲ روز پس از آن حمله، جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار از آسمان و خاک خود صدها فروند موشک و پهپاد به سوی اسرائیل گسیل کرد که به حمله متقابل منتسب به اسرائیل در پایگاه شکاری نیروی هوایی اصفهان منجر شد.

حمله به یک سیاستمدار دیگر در آلمان؛ اولاف شولتز آن را «بزدلانه» خواند

فرانزیسکا گیفی، سناتور برلین و شهردار سابق پایتخت آلمان، که هدف حمله یک مظنون ۷۴ ساله قرار گرفت
فرانزیسکا گیفی، سناتور برلین و شهردار سابق پایتخت آلمان، که هدف حمله یک مظنون ۷۴ ساله قرار گرفت

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت حمله به یک سیاستمدار هم‌حزبی خود که در یک کتابخانه از ناحیه سر هدف حمله قرار گرفته بود را محکوم کرد و آن را اقدامی «بزدلانه» خواند.

فرانزیسکا گیفی، سناتور برلین از حزب سوسیال دمکرات آلمان و شهردار سابق پایتخت، روز سه‌شنبه پس از این‌که با کیسه‌ای حاوی یک جسم سخت ناشناخته از ناحیه سر هدف حمله قرار گرفت، جراحت مختصری برداشت، به بیمارستان منتقل و به‌صورت سرپایی مورد مداوا قرار گرفت.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که پلیس یک مظنون ۷۴ ساله را به اتهام حمله بازداشت کرده است. مهاجم پیشتر به‌دلیل نفرت‌پراکنی و اقدامات ضد امنیت دولتی در فهرست پلیس قرار داشت. پلیس آلمان گفته که این مرد دچار اختلالات روانی است.

حمله روز سه‌شنبه همزمان با یک نشست اضطراری وزیران دولتی صورت گرفت که در آن خواستار حفاظت شدیدتر پلیس از سیاستمداران شده بود. گزارش‌ها حاکی است که حملات فیزیکی و لفظی در آستانه انتخابات پارلمانی اروپا و محلی آلمان در سال جاری افزایش یافته است.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) حمله به خانم گیفی را محکوم کرد و گفت: «حملات به فرانزیسکا گیفی و سایر سیاستمداران تکان‌دهنده و بزدلانه است».

او افزود: «خشونت جایی در یک بحث دموکراتیک ندارد. افراد نجیب و بالغ به صراحت در مقابل آن می‌ایستند و آن‌ها در اکثریت هستند.»

اورسلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و سیاستمدار آلمانی، هم گفته است: «ما باید از همه کسانی که برای جامعه و کشور دموکراتیک ما بپاخاسته‌اند، در مقابل حملات دفاع کنیم، مهم هم نیست متعلق به چه حزبی هستند».

او تأکید کرد: «اگر این افراد امنیت نداشته باشند، دموکراسی ما نیز امنیت نخواهد داشت».

بر اساس گزارشی که دولت آلمان در ژانویه امسال منتشر کرد، حمله به سیاستمداران در این کشور از زمان انتخابات پارلمانی اروپا در سال ۲۰۱۹ دو برابر شده است. تعداد این حملات در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن، ۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سیاستمداران احزاب اصلی آلمان انگشت اتهام در زمینه افزایش خشونت سیاسی را به احیای حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نشانه رفته‌اند که احتمال می‌رود در انتخابات محلی سه ایالت این کشور در سال جاری برنده شود.

به عنون نمونه در روزهای گذشته، ماتیاس اِکه، یکی از اعضای حزب حاکم سوسیال دموکرات این کشور که عضو پارلمان اروپا نیز است، حین نصب پوستر در شهر درسدن ایالت زاکسن آلمان از سوی چند فرد ناشناس مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفت.

قرار است انتخابات پارلمان اروپا ۹ ژوئن، حدود پنج هفته دیگر برگزار شود.

تحقیقات پلیس مصر درباره قتل یک تاجر اسرائیلی-کانادایی در اسکندریه

ورزات کشور مصر روز چهارشنبه اعلام کرد که پلیس در خصوص قتل یک تاجر کانادایی اسرائیلی تبار در شهر اسکندریه واقع در شمال این کشور تحقیق می‌کند.

این تاجر کانادایی اسرائیلی تبار روز سه‌شنبه به ضرب گلوله کشته شد. یک منبع امنیتی مصری به رویترز گفت که احتمالا انگیزه این قتل در شهر اسکندریه «سرقت» است.

در همین حال یک گروه ناشناخته با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این ترور را به عهده گرفته است.

وزارت کشور مصر نیز حادثه تیراندازی را تایید کرد و گفت که این مرد اقامت دائم در مصر داشت. با این حال هنوز جزییات بیشتری از این قتل به طور رسمی منتشر نشده است.

رسانه‌های عربی می‌گویند، این فرد زيف كيبر نام داشت و مدیر یک شرکت صادرات مواد غذایی در مصر بود.

در همین حال، یک گروه به نام «طلائع التحریر٬ الشهید محمد صلاح» با انتشار پیامی در شبکه تلگرام مسئولیت این قتل را بر عهده گرفته است. این بیانیه مرد کشته شده را یک مامور اسرائیلی معرفی کرده است.

در این بیانیه تاکید شده است که این عملیات در انتقام از حمله اسرائیل و «قتل‌عام‌های غزه و تصرف گذرگاه مرزی رفح» انجام شده است.

تصاویر ویدئویی نیز از تیراندازی به مردی در خودروی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. فرد ضارب پنج گلوله به سمت سرنشین این خودرو شلیک می‌کند.

رسانه‌ها می‌گویند نمی‌توانند به طور مستقل اصالت این ویدئو را تایید کنند.

یک سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل هم گفته است که این مرد کشته شده دارای تابعیت دوگانه کانادایی و اسرائیلی بود و سفارت اسرائیل در قاهره با مقامات مصری در خصوص این «پرونده» در تماس است.

کانون فیلمسازان مستقل «حکم ۸ سال حبس و شلاق» برای محمد رسول‌اف را محکوم کرد

 محمد رسول‌اف
محمد رسول‌اف

کانون فیلمسازان مستقل ایران در بیانیه‌ای صدور «حکم ۸ سال حبس و شلاق» برای محمد رسول‌اف، کارگران شناخته شده ایرانی، را به شدت محکوم کرد.

این بیانیه‌ که روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در کانال تلگرام کانون فیلمسازان مستقل منتشر شد، تاکید می‌کند که صدور این حکم بار دیگر نشان می‌دهد که «قانون در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، تنها ابزاری برای لجبازی و انتقام‌گیری» از مخالفان است.

این بیانیه با انتقاد شدید از عملکرد اقتدارگرایان در حکومت جمهوری اسلامی تصریح می‌کند که آنان برای حفظ قدرت خود به اشکال گوناگون مردم را تحت فشار قرار می‌دهند.

کانون فیلمسازان مستقل ایران در ادامه می‌افزاید:« برای حکومتی که کودک می‌کُشد و هنرمند را به زنجیر می‌کِشد، راه بقایی نیست و به‌زودی بنای پوسیده‌ای که بر خون و رنج مردم استوار کرده، بر سرش آوار خواهد شد.»

کانون فیلمسازان مستقل با بی‌اعتبار دانستن حکم حبس و شلاق و مصادره أموال محمد رسول‌اف اعلام می‌کند که در کنار محمد رسول‌اف و سایر هنرمندانی که مورد سرکوب حکومت قرار گرفته‌اند، ایستاده و از آنها حمایت خواهد کرد.

محمد رسول‌اف، کارگردان شناخته‌شده و منتقد جمهوری اسلامی، توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی به هشت سال زندان، شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.

بابک پاک‌نیا، وکیل آقای رسول‌اف، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، اعلام کرد موکلش به موجب حکم صادره از شعبه‌ی ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی به تحمل هشت سال حبس (۵ سال قابل اجرا)، شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم شد.

او در ادامه تصریح کرد این حکم در شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید و اکنون پرونده به اجرای احکام ارسال شده است.

آقای پاک‌نیا می‌گوید دلیل اصلی صدور این حکم، امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و‌ مستند است که از نظر دادگاه، این اقدامات مصداق «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» محسوب می‌شود.

اتحادیه اروپا با استفاده از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه به نفع اوکراین موافقت کرد

پارلمان اتحادیه اروپا (عکس از آرشیو)
پارلمان اتحادیه اروپا (عکس از آرشیو)

سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تسلیح اوکراین و تامین مالی بازسازی این کشور پس از جنگ، موافقت کردند.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و تصرف بخش‌هایی از خاک این کشور، کشورهای اتحادیه اروپا دارایی‌های مسکو را در این اتحادیه مسدود کردند.

اگر این تصمیم در نشست وزرای دارایی اتحادیه اروپا در سه‌شنبه آینده تصویب شود، سود حاصل از دارایی های روسیه در این اتحادیه در حدود ۳ میلیارد دلار در سال جهت خرید تسلیحات برای اوکراین و باسازی این کشور استفاده خواهد شد.

بلژیک، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، اعلام کرد: «این پول برای حمایت از بازیابی و دفاع نظامی اوکراین در چارچوب مقابله با تجاوز روسیه به کار خواهد رفت.»

کشورهای عضو گروه ۷ بلافاصله پس از حمله مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های مالی روسیه را مسدود کردند. از آن زمان، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای عضو گروه ۷ در حال رایزنی درباره چگونگی استفاده منابع مسدود شده برای کمک به اوکراین بوده‌اند.

آمریکا پیشتر به کشورهای اروپایی توصیه کرده بود که تمام دارایی‌های روسیه را مصادره کنند، اما اتحادیه اروپا با اشاره با خطرات چنین اقدامی برای یورو و عواقب قانونی گسترده آن، با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

مقامات روسی ماه گذشته کشورهای غربی را تهدید کردند که در صورت دست زدن به این دارایی‌ها، با پاسخی «شدید» و چالش‌های حقوقی «بی‌پایان» مواجه خواهند داشت.

با این حال، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نیز در واکنش به تصمیم روز چهارشنبه گفت، «هیچ نمادی قوی‌تر و هیچ استفاده‌ای بهتر از این وجود ندارد که با این پول‌ها، اوکراین و کل اروپا را به مکانی امن‌تر برای زندگی تبدیل کنیم».

والدیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت اروپا٬ نیز از این تصمیم استقبال کرد.

فرمانده انتظامی تهران می‌گوید «طرح نور» با اظهارات خامنه‌ای در دستور کار قرار گرفت

 عفو بین‌الملل چهارشنبه خواستار پایان «‌جنگ»‌ جمهوری اسلامی علیه زنان و لغو قانون حجاب اجباری در ایران شد.
عفو بین‌الملل چهارشنبه خواستار پایان «‌جنگ»‌ جمهوری اسلامی علیه زنان و لغو قانون حجاب اجباری در ایران شد.

همزمان با افزایش گزارش‌ها مبنی بر برخورد خشونت‌آمیز ماموران گشت ارشاد با زنان و دختران در سطح شهرهای ایران، عباسعلی محمدیان رئیس پلیس پایتخت، «طرح نور» را «شاه‌بیت» ماموریت‌های پلیس توصیف کرد.

آقای محمدیان روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در جلسه هدایت سیاسی که با حضور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فراجا و جمعی از فرماندهان و کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برگزار شد، به ماموران و کارکنان حاضر در این طرح توصیه کرد که «سعه صدر» خود را بالا برده و تلاش کنند که بهتر از قبل «ماموریت» خود را به انجام برسانند.

او مشخص نکرد که منظورش از تلاش برای انجام بهتر ماموریت به چه معناست.
او تاکید کرد که این طرح «پس از سخنان» علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

مقامات جمهوری اسلامی با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، از روز شنبه ۲۵ فروردین برخورد خشن با زنان مخالف حجاب اجباری و مردان حامی آنها را دوباره آغاز کرده‌اند.

شدت عمل نیروی انتظامی و لباس‌شخصی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز برانگیخته است.

این در حالی است که ، معاون وزیر کشور ایران با دفاع از دور جدید تحمیل حجاب اجباری از سوی نیروی انتظامی، ادعا کرد که از زمان آغاز دور تازه برخوردها در اواخر فروردین، حتی یک مورد «اعتراض» به این طرح و پلیس به عنوان مجری آن وجود نداشته است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار نامه‌ای، خواستار پایان «‌جنگ»‌ جمهوری اسلامی علیه زنان و لغو قانون حجاب اجباری در ایران شد.

این نهاد حقوق بشری روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، در این نامه سرگشاده خطاب به ابراهیم رئیسی و مقامات جمهوری اسلامی با اشاره به جنبش «‌زن، زندگی، آزادی»‌ تاکید کرده است مقامات جمهوری اسلامی علیه زنانی که از قانون حجاب اجباری در این کشور سرپیچی می‌کنند « جنگ» به راه‌انداخته‌اند.

بوسیدن بدون اجازه فوتبالیست زن؛ رئیس سابق فدراسیون فوتبال اسپانیا محاکمه می‌شود

لوئیس روبیالس پس از قهرمانی تیم ملی زنان اسپانیا در مراسم توزیع مدال‌ها، جنیفر هرموسو، مهاجم تیم اسپانیا، را درآغوش گرفت و لب‌های او را بوسید
لوئیس روبیالس پس از قهرمانی تیم ملی زنان اسپانیا در مراسم توزیع مدال‌ها، جنیفر هرموسو، مهاجم تیم اسپانیا، را درآغوش گرفت و لب‌های او را بوسید

دادگاه عالی اسپانیا اعلام جرم علیه لوئیس روبیالس، رئیس سابق فدراسیون فوتبال اسپانیا، به اتهام بوسیدن بدون اجازه یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان را تائید و اعلام کرد که او به زودی محاکمه خواهد شد.

آقای روبیالس علاوه بر «آزار جنسی» به دلیل اقداماتش پس از بوسیدن جنیفر هرموسو به تلاش برای ارعاب این بازیکن تیم ملی زنان اسپانیا متهم شده است.

هر یک از این اتهامات در صورت اثبات، به ترتیب یک سال و ۱۸ ماه مجازات حبس دارند.

دادگاه عالی اسپانیا روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت افزود که در این پرونده خورخه ویلدا، سرمربی سابق تیم ملی زنان، آلبرت لوکه، مدیر ورزشی فعلی تیم و روبن ریورا، مدیر بازاریابی فدراسیون فوتبال اسپانیا، نیز به دلیل همدستی و یا حمایت از اقدامات غیرقانونی لوئیس روبیالس محاکمه خواهند شد.

این سه نفر متهم شده‌اند که پس از بوسه بدون اجازه، جنیفر هرموسو را تحت فشار قرار دادند که وانمود کند این بوسه با رضایت طرفین بوده است.

لوئیس روبیالس، پس از قهرمانی تیم ملی زنان اسپانیا در فینال جام جهانی در ماه اوت گذشته در مراسم توزیع مدال‌های قهرمانی جنیفر هرموسو، مهاجم تیم اسپانیا، را درآغوش گرفت و لب‌های او را بوسید.

این ماجرا به سرعت خبرساز شد و روی اولین قهرمانی تیم زنان اسپانیا در جام جهانی سایه انداخت و همزمان بحث‌های عمومی گسترده‌ای در مورد رفتار جنسیت‌زده در جامعه اسپانیا به راه انداخت.

جنیفر هرموسو و سایر بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا می‌گویند این بوسه بدون اجازه و عملی تحقیرآمیز بوده ولی آقای روبیالس مدعی است که با رضایت دو طرف بوده و ارتکاب هر گونه خلافی را تکذیب کرده است.

دادگاه تا زمان شروع محاکمه برای آقای روبیالس به خاطر اتهام تعرض جنسی یک وثیقه ۶۵ هزار یورویی و برای اتهام مربوط به تلاش برای ارعاب شاکی برای او و سه متهم دیگر روی هم رفته یک وثیقه ۶۵ هزار یورویی دیگر تعیین کرده است.

به دلیل این که اتهامات وارد شده به این چهار نفر مربوط به اتفاقاتی است که در خارج از اسپانیا روی داده است، این دادرسی در حوزه اختیارات دادگاه عالی اسپانیا است.

بدهی «۶۰ هزار میلیارد تومانی» دولت ایران به شرکت‌های داروسازی

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از بدهی «۶۰ هزار میلیارد تومانی» دولت به شرکت‌های داروسازی خبر داد.

او روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت گفت دولت قرار بود ۱۰ درصد خالص هدفمندی را برای بیماران صعب العلاج هزینه کند اما این کار را انجام نداده است؛ درحالی که قانون و منبع برای این مساله وجود دارد اما دولت اجرا نمی‌کند.

آقای پزشکیان تصریح کرد شرکت‌های دارویی، دارو تولید می‌کنند، اما دولت پول آنها را نمی‌دهد و بدهی دولت به این شرکت‌ها به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به همین دلیل آنها برای تولید با مشکل مواجه شده‌اند.

وزیر پیشین بهداشت ایران از ممانعت نمایندگان مجلس از ارسال گزارش دارویی کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه نیز انتقاد کرد و گفت نباید این مخالفت صورت می‌گرفت.

اشاره او به گزارش اخیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که می‌گوید نزدیک به ۱۵۰ قلم داروی پرمصرف کمبود و محدودیت جدی دارد و حدود ۶۵ قلم دارو در شرایط کمبود حاد قرار دارد.

این گزارش روز ۴ اردیبهشت به صحن علنی ارائه شد و کمیسیون بهداشت خواستار پی‌گیری قضایی آن شده بود، اما نمایندگان مجلس با اکثریت آرا از ارجاع آن به قوه قضاییه مخالفت کردند.

در بخش دیگری از گزارش کمیسیون بهداشت و درمان گفته شد به رغم الزامات اجرایی طرح «دارویار»، سازمان برنامه و بودجه مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی (٤٢٠٠ تومانی) با نرخ سامانه نیما در دو سال گذشته به مبلغ ۸۴ هزار میلیارد تومان را به بانک مرکزی پرداخت نکرده و این امر منجر به افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی شده است.

شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازان ایران، نیز بهمن‌ماه پارسال اعلام کرد «دولت بودجه دارو را جای دیگری هزینه کرده است».

او گفت میزان معوقات مراکز بیمارستانی و مطالبات شرکت‌های پخش از داروخانه‌ها به ۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده که روند تأمین نقدینگی در زنجیره دارو را با مشکل مواجه کرده است.

طی دو سال گذشته گزارش‌های زیادی از مشکل تامین ارز مواد اولیه دارو یا واردات خود دارو در کشور منتشر شده و رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول نیز اخیرا اعلام کرد هزینه دارو و درمان ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

مقامات جمهوری طی سال‌های گذشته بحران دارو در کشور را به تحریم‌های آمریکا نسبت داده و مدعی شده‌اند که تحریم‌ها «مردم عادی» را هدف قرار داده است. این در حالی است که واردات اقلام انساندوستانه، از جمله دارو معاف از تحریم‌های آمریکا است.

سه شرکت‌ بیمه با پرداخت خسارت به نفتکش آمریکایی توقیف‌شده توسط ایران مخالفت کردند

ورود نیروهای نظامی ایران به نفتکش «ادونتِج سوئیت»
ورود نیروهای نظامی ایران به نفتکش «ادونتِج سوئیت»

شرکت‌های بیمه می‌گویند حاضر به پرداخت خسارت ۵۷ میلیون دلاری به نفتکش حامل نفت شرکت «شِورون» آمریکا که پارسال توسط جمهوری اسلامی توقیف شده بود، نیستند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت گزارش داد که شرکت شورون به خاطر توقیف نفتکش و مصادره نفت آن توسط جمهوری اسلامی، خواستار ۵۷ میلیون دلار خسارت از سه شرکت بیمه شده است، اما آنها با این درخواست مخالفت کردند.

ایران اردیبهشت پارسال نفتکش «ادونتِج سوئیت»، حامل نفت شرکت شورون را توقیف و اسفند پارسال دادگاهی در ایران رای به مصادره نفت آن داد.

رسانه‌های حکومتی ایران اعلام کرده بودند دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران به‌دنبال «شکایت» وکیل بیماران پروانه‌ای، دستور توقیف «محموله نفتی آمریکایی» کشتی «ادونتِج سوئیت» در خلیج فارس را صادر کرد و «محموله این کشتی توقیف شد و متعاقباً دستورات لازم در جهت تخلیه محموله نفتی صادر خواهد شد».

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، و میزان، وابسته قوه قضائیه جمهوری اسلامی، ارزش این محموله نفتی را بیش از «۵۰ میلیون دلار» اعلام کردند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد سه شرکت بیمه «زوریخ امریکن»، «لیبرتی میوچوال» و «گرِیت امریکن» از دادگاه سان فرانسیسکو خواسته‌اند که درخواست غرامت شرکت شورون از این شرکت‌های بیمه را رد کند.

این شرکت‌های بیمه آمریکایی می‌گویند مصادره نفت کشتی «ادونتِج سوئیت» توسط ایران مشمول پرداخت خسارت نمی‌شود.

بر اساس استدلال شرکت‌های بیمه، توقیف نفت خام و مصادره بعدی آن توسط ایران، یک «عملیات جنگی» قلمداد نمی‌شود و از طرفی مصادره محموله چه در زمان صلح، جنگ، قانونی یا غیرقانونی مشمول پوشش بیمه محموله‌های دریایی نیز نمی‌شود.

شرکت شورون در دادخواست خود می‌گوید در منطقه بی‌طرف میان عربستان و کویت فعالیت تولید نفت دارد و محموله نفت‌کش «ادونتِج سوئیت» نیز در آب‌های بین‌المللی توسط جمهوری اسلامی توقیف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشتی «ادونتج سوئیت» که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد از سوی شرکت شِورون اجاره شده بود و نفت خریداری شده از کویت را حمل می‌کرد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هفتم اردیبهشت پارسال و پس از توقیف نفتکش «سوئز راجان» توسط ایالات متحده که گفته می‌شود محموله نفتی آن متعلق به سپاه پاسداران بود، نفتکش «ادونتج سوئیت» را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است، توقیف کرد.

آمریکا در فروردین ماه ۱۴۰۲ محموله نفتکش «سوئز راجان» با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرد، و محموله آن را که اعلام کرد به ایران تعلق داشته است، در تگزاس تخلیه کرد.

شهریور ماه سال گذشته نیز وزارت دادگستری آمریکا تأیید کرد ۹۸۰ هزار بشکه نفت متعلق به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی را به خاطر نقض تحریم‌های ایالات متحده توقیف کرده است.

تحلیل‌گران حوزۀ مسائل ایران گفته‌اند که توقیف نفت‌کش «ادونتج سوئیت» توسط ایران، «احتمالاً به تلافی دستور توقیف نفت‌کش سوئز راجان از سوی آمریکا صورت گرفته است».

۵ نفر در جریان تبادل آتش شدید بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان کشته شدند

برخاستن دود از محل حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان در روز ۱۹ اردیبهشت
برخاستن دود از محل حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان در روز ۱۹ اردیبهشت

نیروی هوایی اسرائیل چندین نقطه در جنوب لبنان را بمباران کرد و حزب‌الله لبنان گفت با پهپادهای حامل مواد منفجره و موشک‌های قوی به اهدافی در خاک اسرائیل حمله کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز درگیری‌های روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت یکی از شدیدترین موارد تبادل آتش بین دو طرف طی هشت ماه گذشته بوده است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های پلیس لبنان گفتند دست کم سه نفر بر اثر حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع لبنانی خبر داد این حملات ۵ کشته برجا گذاشته است که دو تن از آنها نیروهای حزب‌الله بودند.

دور جدید درگیری‌ها بین دو طرف که از مهر ماه آغاز شد، همزمان با جنگ در نوار غزه ادامه داشته و ده‌ها نفر در دو سوی مرز را آواره و نگرانی از شروع یک جنگ تمام‌عیار بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، را افزایش داده است.

ارتش اسرائیل گفت در حملات هوایی روز چهارشنبه مواضع و زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله لبنان را در سه نقطه در جنوب این کشور هدف قرار داده است.

هدف بیش از ۲۰ مورد از این حملات مواضع و شبه‌نظامیان این گروه در اطراف روستای رامیه واقع در شهرستان بنت جبیل در حاشیه مرز بوده است.

حزب‌الله نیز اعلام کرد دست کم ۱۰ حمله به مواضع ارتش اسرائیل انجام داده و با پهپادهای حامل مواد منفجره به یک مقر فرماندهی ارتش اسرائیل در روستای مرزی یاعارا و با موشک‌های نیرومند «برکان» نیز به پادگان نظامی بیرانیت حمله کرده است.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که روز چهارشنبه اسرائیل به ۲۸ روستا و شهر در مناطق جنوبی این کشور حمله کرده است.

دو مقام نظامی لبنان گفتند اسرائیل در این عملیات از بمب و پرتابه‌های قوی استفاده کرده و به نظر می‌رسد که هدف این حملات پناهگاه‌ها و تاسیسات زیرزمینی حزب‌الله بوده است.

ارتش اسرائیل گفت پس از حملات هوایی و توپخانه این کشور به اهدافی در ناحیه رامیه، انفجارهای ثانویه را رصد کرده است که نشان می‌دهد این نقاط انبارهای اسلحه و مهمات حزب الله لبنان بودند.

از زمان شروع درگیری‌های دو طرف حدود ۶۰ هزار نفر از ساکنان شهرها و روستاهای مرزی اسرائیل ناگزیر شده‌اند منطقه را ترک کنند و این باعث شده فشار افکار عمومی برای واکنش نظامی شدیدتر علیه حزب‌الله لبنان افزایش یابد.

درمناطق جنوبی لبنان نیز حدود ۹۰ هزار نفر تحت تاثیر حملات اسرائیل آواره شده‌اند.

ارتش اسرائیل در ماه آوریل اعلام کرد که مرحله دیگری از آمادگی لجستیکی برای جنگ احتمالی با حزب‌الله لبنان، از جمله بسیج گسترده نیروهای ذخیره، را تکمیل کرده است.

منابع لبنانی می‌گویند بر اثر حملات اسرائیل که از نیمه دوم مهرماه آغاز شد، تاکنون بیش از ۲۵۰ شبه نظامی حزب‌الله لبنان و دست کم ۷۵ غیرنظامی کشته شده‌اند.

در اسرائیل نیز حدود ۲۰ نفر شامل پرسنل نظامی و غیرنظامیان در حملات حزب‌الله لبنان کشته شده‌اند.

دولت‌های آمریکا و فرانسه از طریق دیپلماتیک در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند از گسترش تنش و درگیری بین دو طرف جلوگیری کنند.

نامه عفو بین‌الملل به رئیسی؛ به «جنگ» با زنان برای تحمیل حجاب اجباری پایان دهید

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار نامه‌ای، خواستار پایان «‌جنگ»‌ جمهوری اسلامی علیه زنان و لغو قانون حجاب اجباری در ایران شد.

این نهاد حقوق بشری روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، در این نامه سرگشاده خطاب به ابراهیم رئیسی و مقامات جمهوری اسلامی با اشاره به جنبش «‌زن، زندگی، آزادی»‌ تاکید کرده است مقامات جمهوری اسلامی علیه زنانی که از قانون حجاب اجباری در این کشور سرپیچی می‌کنند « جنگ» به راه‌انداخته‌اند.

این نامه با اشاره به طرح موسوم به « نور» ‌که از اواخر فروردین ماه در ایران برای مقابله با حجاب اختیاری به راه افتاده، تاکید می‌کند که مقامات امنیتی جمهوری اسلامی با اعمال اقدامات خشونت‌آمیز، رعایت حجاب اجباری را تشدید کرده‌اند.

این نامه در ادامه خواستار آزادی بی قید و شرط تمام کسانی شده‌ است که بدلیل عدم رعایت حجاب اجباری از سوی حکومت بازداشت شده‌اند.

عفو بین‌الملل با اشاره به این که در هفته‌های اخیر، افزایش محسوس گشت‌های امنیتی پیاده، موتورسیکلت، خودرو و ون‌های پلیس در مکان‌های عمومی مشاهده شده است، تصریح می‌کند ماموران امنیتی به زنان و دختران در ملأ عام حمله می‌کنند، آنها را مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار می‌دهند و با روش‌هایی که به «‌آدم‌ربایی» ‌شبیه‌ است، آنها را بازداشت می‌کنند.

این نهاد بین‌المللی با اشاره به گزارش‌های زنان از زمان و نحوه بازداشت خود می‌گوید مأموران جمهوری اسلامی هنگام بازداشت از شوکر استفاده می‌کنند و زنان با محاکمه‌های ناعادلانه ، توقیف خودرو و یا جریمه‌های نقدی روبرو می‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است با منحل کردن این نهاد امنیتی، افراد دخیل در نقض حقوق زنان از طریق اعمال این قوانین و مقررات را مورد بازخواست قرار دهند.

اجرای طرح موسوم به «نور» برای مقابله با آنچه مقامات جمهوری اسلامی «مقابله با بی‌حجابی» می‌خوانند، از روز شنبه ۲۵ فروردین شروع شده است.

فرماندهی انتظامی کشور گفته است که «وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روزها و هفته‌هایِ آینده روند بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت.»

از زمان اجرای این طرح تازه، تعداد قابل توجهی از زنان در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن نیروهای حکومتی با آنها برای تحمیل حجاب اجباری نوشته‌اند.

برخوردهای تازه نیروی انتظامی با شهروندان در حالی شروع شده که «لایحه حجاب و عفاف» هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

تجمع کارمندان اتحادیه اروپا در بروکسل در اعتراض به ادامه جنگ غزه

بیش از ۱۰۰ کارمند نهادهای مخالف اتحادیه اروپا در بروکسل در اعتراض به جنگ غزه تجمع کردند.

معترضان روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، سه کفن سفید شکل داده‌شده مانند بدن کودکان با لکه‌های قرمز را بر روی میدان بیرون دفتر مرکزی کمیسیون اروپا در پایتخت بلژیک قرار دادند.

این معترضان در اعتراض به نحوه واکنش اسرائیل به حملات گروه افراطی حماس در ۱۵ مهرماه بر روی این سه کفن کلماتی چون «حقوق بین‌الملل»، «معاهدات اتحادیه اروپا» و «کنوانسیون نسل کشی» نوشته شده بود.

مانوس کارلایل، کارمند کمیسیون اتحادیه اروپا به رویترز گفت: «ما در یک تجمع صلح‌آمیز گرد هم آمده‌ایم تا از حقوق، اصول و ارزش‌هایی که نهادهای اروپایی بر آن‌ها بنا شده‌اند دفاع کنیم.»

به گفته این کارمند کمیسیون اروپا ، ارزش‌هایی چون حقوق بشر و کرامت انسانی و آزادی، دلیل شکل‌گیری این تجمع بوده‌است.

سیمونا بالوگووا، معترض دیگر، که برای کمیته مناطق اروپا کار می‌کند، با بیان اینکه این افراد سیاسی نیستند و بی‌طرف عمل می‌کنند، تصریح کرد که «این اعتراض نباید به عنوان یک بیانیه سیاسی تلقی شود».

کمیسیون اتحادیه اروپا تا کنون به این تجمع اعتراضی واکنشی نشان نداده‌ است.

این در حالی است که اسرائیل روز چهارشنبه به حملات هوایی خود به رفح ادامه داد و ارتش این کشور نیز اعلام کرد نیروهای زمینی‌اش «حملات هدفمند» در این شهر در جنوب غزه را انجام داده‌اند.

از سوی دیگر اونروا، آژانس امدادی سازمان ملل برای فلسطینیان، اعلام کرد به رغم آن که مقام‌های اسرائیلی از بازگشایی گذرگاه کرم شالوم در مرز اسرائیل و غزه برای ورود محموله‌های کمک به غیرنظامیان خبر دادند، این گذرگاه در روز چهارشنبه نیز بسته ماند.

گروه افراطی حماس که اتحادیه اروپا و آمریکا آن را یک گروه تروریستی می‌دانند در ۱۵ مهرماه سال گذشته با حمله به خاک اسرائیل بیش از ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۲ نفر را به گروگان گرفت.

بنابر گزارش وزارت بهداشت حماس تا کنون بیش از ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر در حملات اسرائیل به شمال غزه کشته ‌شده‌اند.

انتقاد رئیس کمیته امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا از حکم اعدام توماج صالحی

رئیس دموکرات کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا از صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خواننده معترض، به شدت انتقاد کرد.

آدام شیف روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با انتشار پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) گفت توماج به شکل ناعدلانه در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است.

او در ادامه نوشت: «جرم او چیست؟ درخواست پاسخگو کردن حکومت ایران از طریق موسیقی.»

نماینده کالیفرنیا در کنگره آمریکا گفت شجاعت و دیدگاه استوار توماج در مورد وضعیت حقوق بشر ایران، الهام‌بخش همه ماست.

لوید دگت، دیگر نماینده مجلس آمریکا، نیز روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفته بود توماج صالحی، خواننده رپ مخالف ایرانی که از حکومت ایران انتقاد می‌کرد و در ترانه‌ها و پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی علیه حکومت صحبت می‌کرد، به اعدام محکوم شد.

او در ادامه نوشته بود: «بیایید بر جنایاتی که رژیم ایران مرتکب می‌شود نور بتابانیم و در کنار ایرانیانی باشیم که به دنبال آینده‌ای روشن‌تر با آزادی، حقوق بشر و حاکمیت قانون هستند.»

او همچنین بر حمایت خود از شعار «زن، زندگی، آزادی» اعتراضات ۱۴۰۱ تاکید کرد.

امیر رئیسیان یکی از دو وکیل پرونده توماج صالحی ۵ اردیبهشت خبر داد که این خواننده معترض بابت پرونده اتهامی سال ۱۴۰۱ توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شده است.

او گفته بود «همه حرف ما این است که علیرغم اینکه [توماج صالحی] در زمره مشمولین عفو ۱۴۰۱ بوده است اما نه تنها عفو نشده بلکه [برای او] حکم اعدام صادر شده است.»

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض توسط دادگاه انقلاب اعتراض، موج گسترده جهانی از اعتراض به این رأی را در پی داشته که همچنان ادامه دارد.

توماج صالحی در جریان اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد حضور جدی داشت و از تمام معترضان و بازداشتی‌ها و فعالان سیاسی حمایت می‌کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ۱۲ اردیبهشت در واکنش به حکم اعدام توماج اعلام کرد: «ما در برابر هرگونه استفاده از مجازات اعدام ایستاده‌ایم و می‌ایستیم و بسیار امیدواریم که این حکم اعدام اجرا نشود.»

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG