لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

گزارش ناظران سازمان ملل درباره استفاده روسیه از موشک‌ کره شمالی در جنگ اوکراین


ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارشی به یک کمیته شورای امنیت اعلام کردند که بقایای موشکی که در روز دوم ژانویه به شهر خارکیف اوکراین اصابت کرد، نشان می‌دهد که نوعی از موشکی بالستیک ساخت کره شمالی بوده است.

خبرگزاری رویترز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت نوشت٬ ناظران تحریم‌های سازمان ملل در این گزارش ۳۲ صفحه‌ای، به این نتیجه رسیدند که « در حمله موشکی در ۲ ژانویه ۲۰۲۴ [۱۲ دی ماه سال گذشته] به خارکیف اوکراین» از نوعی از موشک سری هواسونگ-۱۱ ساخت کره شمالی استفاده شده است و «این نقض تحریم‌های تسلیحاتی کره شمالی است.»

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل توسعه موشک‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای خود تحت تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بوده است و این تحریم‌ها از آن زمان تاکنون تشدید شده‌اند.

سه ناظر تحریم‌های سازمان ملل متحد در اوایل ماه جاری میلادی برای بازرسی بقایای این موشک‌ به اوکراین سفر کردند و هیچ مدرکی دال بر ساخت این موشک‌ توسط روسیه پیدا نکردند.

طبق این گزارش٬ آنها «نتوانستند به‌طور مستقل تشخیص دهند که موشک‌ها از کجا و توسط چه کسی پرتاب شده‌اند».

این ناظران تصریح کرده‌اند که اطلاعات ارائه شده توسط مقامات اوکراینی درباره مسیر شلیک این موشک نشان می‌دهد که از در داخل خاک فدراسیون روسیه پرتاب شده است.»

آنها می‌گویند: « اگر این موشک در اختیار نیروهای روسی بوده است، احتمالاً نشان دهنده آن است که روسیه دریافت کرده و این نقض تحریم‌های تسلیحاتی ۲۰۰۶ علیه کره شمالی است.»

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، ۱۴ دی سال گذشته گفته بود که کره شمالی اخیرا موشک‌های بالستیک و پرتابگرهایی را برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین در اختیار مسکو قرار داده است که برخی از آن‌ها را روسیه به سمت اوکراین شلیک کرده است.

دولت آمریکا معتقد است که پس از ملاقات رهبران روسیه و کره شمالی در ماه شهریور سال گذشته، ارسال موشک‌های بالستیک و گلوله‌های توپ ساخت کره شمالی به روسیه آغاز شد.

XS
SM
MD
LG