لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

کانادا سه نفر را در ارتباط با قتل یک فعال برجسته سیک بازداشت کرد


هاردیپ سینگ نیجار، ۴۵ ساله، در خرداد سال گذشته به ضرب گلوله کشته شد
هاردیپ سینگ نیجار، ۴۵ ساله، در خرداد سال گذشته به ضرب گلوله کشته شد

پلیس کانادا روز جمعه ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد سه هندی را ارتباط با قتل هاردیپ سینگ نجار، یک فعال برجسته سیک، دستگیر کرده است.

این سه نفر همچنین به قتل هاردیپ سینگ نیجار، ۴۵ ساله، در خرداد سال گذشته در ونکور متهم شده‌اند. این فعال سیک و دارای تابعیت کانادایی با ده‌ها گلوله توسط دو مرد نقاب‌دار در بیرون از معبد سیک‌ها در نزدیکی ونکوور در استان بریتیش کلمبیای کانادا به قتل رسید.

پلیس کانادا نام سه هندی بازداشت شده را کاران پریت سینگ ۲۸ ساله، کامال پریت سینگ ۲۲ ساله و کاران برار ۲۲ ساله اعلام کرد.

ماندیپ موکر، یک مقام پلیس کانادا در یک کنفرانس خبری گفت: «ما در حال بررسی روابط احتمالی آنها، با دولت هند هستیم.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، پیشتر گفته بود «ادعاهای معتبری» وجود دارد که عوامل اطلاعاتی هند را با قتل «هاردیپ سینگ نیجار»، فعال برجسته جدایی‌خواه سیک، مرتبط می‌کند؛ هرچند هند این اتهامات را بی‌اساس دانسته و رد کرده‌است.

روزنامهٔ واشینگتن پست نیز هفته گذشته در گزارشی تحقیقی دربارهٔ «جنبهٔ‌ تاریک‌تر» هند در دوران نخست‌وزیر نارندرا مودی، جزئیاتی از طرح کشتن یکی از مخالفان سرشناس دولت هند در خاک آمریکا را فاش کرده است و هند را در سیاههٔ حکومت‌هایی مانند جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه قرار داده که برای سرکوب مخالفان خود از روش‌های گوناگون بهره می‌‌گیرند.

به‌نوشتهٔ واشینگتن پست، توطئهٔ قتل فعالان سیک در خارج از هند در بحبوحهٔ موج خشونت در پاکستان و کشته شدن ۱۱ سیک و جدایی‌طلب تبعیدی کشمیری رخ داد. دولت نارندرا مودی آن افراد را بخشی از «تروریست‌ها» نامیده بود.

این گزارش حاکی است که تشکیلات اطلاعاتی هند تعقیب و اذیت و آزار سیک‌ها و سایر هندی‌های ساکن خارج را که در شمار مخالفان نارندرا مودی محسوب می‌شوند، افزایش داده است.

نویسندگان این گزارش با استناد به گفته‌های مقامات اطلاعاتی در کشورهای غربی نوشته‌اند شماری از افسران «راو» که در کشورهایی مانند استرالیا، آلمان و بریتانیا فعال بودند، بازداشت، اخراج و توبیخ شده‌اند. چنین اطلاعاتی تا پیش از این رسانه‌ای نشده بود.

واشینگتن پست ادامهٔ «عملیات مرگبار» نهادهای جاسوسی هند در کانادا و آمریکا را مایهٔ شگفتی و آن را از برخی جهات بازتابی از «یک تغییر عمیق راهبردی» توصیف کرده مبنی بر این‌که هند اکنون خود را یک قدرت روبه‌رشد در دورانی نوین از رقابت جهانی می‌بیند که حتی آمریکا نیز نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

این گزارش حاکی است این‌که هند مخاطرهٔ کشتن یکی از مخالفان خود را در خاک آمریکا به جان بخرد، نشان می‌دهد که هند ارزیابی کرده بوده از عهدهٔ عواقب آن در قبال آمریکا برخواهد آمد.

XS
SM
MD
LG