لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

پایان روز دوم مذاکرات قاهره؛‌ سفر رئیس سی‌آی‌ای به قطر برای «فشار به اسرائیل و حماس»


ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای
ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای

دومین روز دور جدید مذاکرات قاهره برای آتش‌بس به غزه پایان یافت و به نوشته رسانه‌ها درحالی که نمایندگان اسرائیل غایب بودند، هیئت نمایندگی گروه افراطی حماس نیز مصر را ترک کرد.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت نوشت بعد از پایان روز دوم این مذاکرات، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، که در قاهره حاضر بود، به دوحه سفر می‌کند تا در یک «دیدار اضطراری» با نخست‌وزیر قطر گفت‌وگو کند.

یک مقام آمریکایی درباره این سفر گفت که هدف سفر آقای برنز به دوحه «فشار حداکثری به اسرائیل و حماس برای ادامه دادن به مذاکرات» است.

این مذاکرات با میانجی‌گری آمریکا، قطر و مصر در جریان بود و آنها تلاش می‌کردند حماس را برای پذیرش جدیدترین پیشنهاد رسیدن به توافق آتش‌بس قانع کنند، اما مواضع این گروه و مقام‌های اسرائیلی امیدها برای رسیدن به توافق را کمرنگ کرده است.

القاهره نیوز، وب‌سایت نزدیک به سازمان امنیت مصر عصر روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد که نمایندگان حماس روز سه‌شنبه به پایتخت مصر بازمی‌گردند تا مذاکرات را از سر بگیرند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه گفت هرچند اسرائیل مایل است نبرد در غزه برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی متوقف شود، اما حماس «در موضع افراطی خود باقی مانده و می‌خواهد ما همه نیروهای خود را نوار غزه بیرون ببریم، جنگ را پایان دهیم و بگذاریم حماس در قدرت بماند.»

او تأکید کرد که «اسرائیل نمی‌تواند چنین چیزی را بپذیرد.»

آقای نتانیاهو پذیرش خواسته‌های حماس را به معنای «تسلیم شدن» اسرائیل دانست و بار دیگر تصریح کرد که کشورش «به جنگ ادامه خواهد داد تا به همه اهدافش دست یابد.»

«نابودی کامل حماس» بارها از سوی نخست‌وزیر اسرائیل و سایر مقام‌های ارشد این کشور به عنوان هدف اصلی ادامه حمله به غزه ذکر شده است.

در پاسخ به این اظهارات، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه هنوز می‌خواهد به آتش‌بسی جامع برسد که «اشغالگری» اسرائیل را پایان دهد، خروج نیروهای نظامی آن از غزه را تضمین کند و به معامله‌ای «جدی» برسد تا گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی مبادله شوند.

هنیه در این بیانیه مدعی شد که نخست‌وزیر اسرائیل قصد «ادامه تجاوز و گسترش میدان نبرد» را دارد و «تلاش‌های میانجی‌ها و طرف‌های مختلف را مختل می‌کند».

منابع فلسطینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که جماس همچنان بر موضع خود باقی است که هر توافقی برای آتش‌بس باید به جنگ غزه پایان دهد.

نمایندگان اسرائیل هنوز به قاهره سفر نکرده‌اند تا در مذاکرات غیرمستقیم با حماس از طریق میانجی‌ها شرکت کنند.

یک مقام ارشد اسرائیلی روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفته بود این کشور تنها در صورتی نمایندگان خود را به قاهره می‌فرستند که «پیشرفت مثبتی» در چارچوب مطرح‌شده برای توافق شکل بگیرد.

در واکنش به ادامه بن بست در قاهره، وزیر دفاع اسرائیل نیز روز یکشنبه گفت به نظر می‌رسد که حماس علاقه‌ای به توافق ندارد و این یعنی عملیات نظامی گسترده در رفح «خیلی زود» رخ خواهد داد.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز جمعه از قول منابع مصری مطلع از مذاکرات آتش‌بس گزارش داده بود که دولت اسرائیل به حماس یک هفته فرصت داده تا پیش‌نویس توافق فعلی را بپذیرد، وگرنه حمله نظامی خود به رفح را آغاز خواهد کرد.

اسرائیل در حالی وعده حمله به رفح را می‌دهد که ایالات متحده به عنوان حامی اصلی این کشور و از سوی دیگر یکی از میانجی‌های مذاکرات آتش‌بس، در چند نوبت با حمله به این شهر در جنوب غزه بدون ارائه طرحی برای حفاظت از غیرنظامیان مخالفت کرده است.

به دنبال حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر که باعث کشته شدن هزار و ۲۰۰ تن و ربودن بیش از ۲۴۰ نفر دیگر شد،‌اسرائیل تهاجم نظامی گسترده به نوار غزه را آغاز کرده است که تا به حال بیش از ۳۴ هزار کشته برجا گذاشته است.

به گفته نهادهای بین‌المللی، حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از جمعیت غزه به رفح پناه برده‌اند و سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در صورت حمله اسرائیال به این شهر هشدار داده است.

حمله به گذرگاه کرم شالوم

روز یکشنبه همچنین ارتش اسرائیل خبر داد ۱۰ پرتابه انفجاری از سمت رفح به سوی گذرگاه کرم شالوم بین اسرائیل و نوار غزه شلیک و باعث شد این گذرگاه بلافاصله بسته شود.

به این ترتیب عبور کامیون‌های حاوی کمک‌های امدادی و بشردوستانه به نوار غزه نیز متوقف شده است.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل می‌گوید در این حمله ده تن زخمی شده‌اند.

شاخه نظامی حماس ساعتی بعد مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و گفت به سمت پایگاه نظامیان اسرائیل در نزدیکی گذرگاه کرم شالوم راکت‌هایی شلیک کرده است، اما تأیید نکرد این راکت‌ها از کجا شلیک شده‌اند.

رسانه نزدیک به حماس به نقل از یک منبع نزدیک به این گروه مدعی شد هدف این راکت‌پراکنی گذرگاه محل عبور کامیون‌ها نبوده است.

خبر بسته شدن این گذرگاه اصلی ورود کمک‌ها به غزه در حالی منتشر شده است که مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل خبر داد که مردم در شمال نوار غزه در حال حاضر با «قحطی تمام‌عیار» دست به گریبان هستند.

سیندی مک‌کین افزود: «آتش‌بس و افزایش بسیار زیاد کمک‌ها از طریق مسیرهای زمینی و دریایی برای مقابله با فاجعه انسانی فزاینده در غزه که جمعیتی ۲.۳ میلیون نفری دارد ضروری است.»

از سوی دیگر اسرائیل می‌گوید قحطی در غزه در کار نیست و ادعا می‌کند که نیروهای حماس صدها کامیونی را که روزانه از سوی انروا و سایر نهادهای بین‌المللی برای مردم غزه ارسال می‌شود، به کنترل خود درآورده و برای اهداف حماس مصادره می‌کنند.

اقدام به تعطیلی «الجزیره» در اسرائیل

یک مقام اسرائیلی و یک منبع تلویزیون الجزیره می‌گویند پلیس اسرائیل به دفتر اصلی «الجزیره» واقع در هتلی در اورشلیم، یورش برده و تجهیزات این شبکه تلویزیونی را جمع کرده است.

به گزارش رویترز، این اقدام روز یکشنبه و پس از تصمیم دولت اسرائیل برای تعطیلی فعالیت‌های محلی شبکه تلویزیونی قطری الجزیره صورت گرفت.

یک منبع از تلویزیون الجزیره گفته است که این هتل در شرق اورشلیم قرار دارد و ویدئویی که به شکل آنلاین دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که ماموران لباس شخصی در حال برچیدن تجهیزات دوربین از یکی از اتاق‌های این هتل هستند.

کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دستور داده مادامی که جنگ در غزه ادامه دارد «الجزیره» تعطیل شود، چون ادعا کرده این شبکه تلویزیونیِ قطری «امنیت ملی کشور» را تهدید می‌کند.

این اقدام اسرائیل، علاوه بر اعتراض رسمی شبکه الجزیره، باعث انتقاد دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز شده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ع.م
XS
SM
MD
LG