لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

اولین محموله بشردوستانه از اسکله ساخت آمریکا راهی غزه شد


محموله‌های کمک‌رسانی به غزه در بندر لارانکای قبرس
محموله‌های کمک‌رسانی به غزه در بندر لارانکای قبرس

اولین محموله کمک‌های بشردوستانه از قبرس عازم اسکله شناور تازه غزه شد؛ اسکله‌ای که نیروی دریایی آمریکا در آب‌های نزدیک غزه ساخته است.

کنستانتینوس کومبوس، وزیر خارجه قبرس، گفت یک شناور آمریکایی با هدف انتقال حجم هر چه بیشتری از کمک‌های ضروری برای ساکنان نوار غزه از بندر لارناکا به حرکت درآمد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، حدود دو ماه پیش فرمان احداث این اسکله شناور در چندین کیلومتری سواحل غزه را صادر کرد.

حدود یک هزار سرباز آمریکایی در هماهنگی با قبرس و اسرائیل در اجرای این طرح مشارکت دارند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، کمبود سوخت در غزه، باعث تعطیلی یکی از سه بیمارستان عملیاتی در شهر رفح شده و بسیاری از نهادهای حقوق بشری هم درباره بروز قحطی در شمال باریکه غزه و احتمال گسترش آن به نواحی جنوبی هشدار داده‌اند.

از هفت ماه پیش که جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در غزه به دنبال حمله غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل آغاز شد، آمریکا بارها بر لزوم گسترش کمک‎‌رسانی به غیرنظامیان غزه تأکید کرده است.

اما گذرگاه رفح در مرز نوار غزه با مصر از روز سه شنبه که ارتش اسرائیل بخش شرقی گذرگاه را به تصرف درآورد مسدود شده و در نتیجه انتقال کمک‌های بشردوستانه از این مسیر کاملاً قطع شده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان مل نیز گفته است که به دلیل تداوم درگیری‌های مسلحانه تاکنون هیچ محموله‌ای از طریق گذرگاه کرم شالوم، بین اسرائیل و نوار غزه که اسرائیل اعلام کرد روز چهارشنبه گشوده شده، وارد منطقه نشده است.

سازمان ملل می‌گوید ساکنان بخش‌های شمالی نوار غزه با «قحطی گسترده و کامل» روبرو هستند.

تحت تأثیر جنگ در نوار غزه حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیونی این باریکه آواره شده و بخش زیادی از خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و مساجد ویران شده یا آسیب دیده‌اند.

براساس آمارهای وزارت بهداشت نوار غزه که تحت کنترل گروه افراطی حماس است بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر در طول هفت ماهی که از شروع جنگ می‌گذرد کشته شده‌اند.

حماس از سوی آمریکا و اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

جنگ در نوار غزه در پی واکنش اسرائیل به حمله غافلگیرانه حماس و سایر گروه‌های شبه نظامی فلسطینی به جنوب این کشور در روز ۱۵ مهر آغاز شد. در این حمله حدود هزار و ۲۰۰ اسرائیلی کشته و حدود ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند. اسرائیل می‌گوید هنوز حدود ۱۰۰ گروگان و اجساد بیش از ۳۰ گروگان دیگر در دست حماس است.

در همین حال گزارش‌های متعدد حکایت از آن دارد که خشم مردم در نوار غزه از گروه افراطی حماس، به‌دلیل نتایج حملهٔ این گروه به اسرائیل و همچنین مدیریت «فاسد» حماس بر این منطقه، رو به افزایش است.

XS
SM
MD
LG