لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

تشديد حملات اسرائيل به رفح پس از توقف مذاکرات آتش‌بس در مصر


اسرائیل روز جمعه ۲۱ اردیبهشت پس از توقف مذاکرات آتش‌بس در مصر، نقاط مختلفی در نوار غزه از جمله شهر رفح را بمباران کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده که روز جمعه ارتش اسرائیل با توپخانه به شهر رفح حمله کرد.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده که پدافند ضد هوایی این کشور شلیک پرتابه از منطقه رفح را رهگیری کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با این حال به نظر می‌رسد که عملیات ارتش اسرائیل برای تصرف کامل رفح به دلیل مخالفت آمریکا با این اقدام و تهدید واشینگتن به توقف ارسال تسلیحات برای اسرائیل متوقف شده است.

همزمان گزارش‌هایی نیز از درگیری بین ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس در شمال نوار غزه که اسرائیل ماه‌ها پیش اعلام کرده بود آن را پاکسازی کرده، منتشر شده است.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

خبرگزاری رویترز نيز گزارش می‌دهد که تانک‌های ارتش اسرائیل جاده‌ای که رفح را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند، تصرف کرده‌اند و در عمل بخش شرقی این شهر اکنون به محاصره درآمده است.

ساکنان رفح به اين خبرگزاری گفتند در روز جمعه صدای تیراندازی و انفجار در بخش‌های شرقی و شمال شرقی این شهر قطع نمی‌شود.

گفته می‌شود که این مناطق کانون درگیری‌های شدیدی بین ارتش اسرائیل و اعضای گروه افراطی حماس و جهاد اسلامی است.

گروه حماس اعلام کرد که تانک‌های اسرائیلی را در شرق رفح به کمین انداخته است و این نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل از سمت شرق چندین کیلومتر به سوی بافت شهر رفح پیشروی کرده است.

ارتش اسرائیل افزود که در جریان نبردهای نزدیک با شبه‌نظامیان فلسطینی با حمایت حملات جنگنده‌ها تعدادی از آنها فلسطينی را کشته و چندین تونل را در این مناطق شناسایی کرده است.

گروه حماس نیز در بیانیه‌ای گفت در یک حمله پیچیده محل استقرار یک نفربر زرهی و گروهی از سربازان اسرائیلی را هدف قرار داده است.

به دلیل وضعیت جنگی منطقه و عدم دسترسی خبرگزاری‌ها ادعای هیچ یک از طرفین را نمی‌توان به طور مستقل تائید کرد.

همزمان، یک مقام سازمان ملل گفت تحت تاثیر درگیری‌های شدید بین ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در شهر رفح، گذرگاه حیاتی در حاشیه این شهر برای انتقال کمک‌ها قابل دسترسی نیست و بیش از صد هزار نفر از پناهجویان از این شهر به سوی شمال گریخته‌اند.

به گفته سخنگوی دفتر هماهنگی فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل در مناطق اشغالی فلسطین، با مسدود شدن گذرگاه رفح در مرز با مصر مهمترین مسیر انتقال کمک‌ به نوار غزه قطع شده است.

براساس ارزیابی‌های این نهاد بیش از ۱.۴ میلیون آواره که از حملات ماه‌های گذشته به سایر نقاط این باریکه گریخته‌اند، اکنون در شهر رفح و اطراف آن زندگی می‌کنند که ارتش اسرائیل آن را «محدوده امن» اعلام کرده بود.

بسیاری از خانواده‌هایی که از رفح گریخته‌اند به شهر خان یونس و یا دیرالبلح در بخش‌های مرکزی نوار غزه رفته‌اند.

اونروا، آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگاه فلسطینی، در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «همزمان با تشدید بمباران و گلوله باران رفح توسط اسرائیل کوچ اجباری مردم ادامه دارد. ما تخمین می‌زنیم که تا نیمروز جمعه حدود ۱۱۰ هزار نفر در جستجوی امنیت رفح را ترک کرده‌اند، ولی هیچ نقطه‌ای در نوار غزه امن نیست و شرایط زندگی اسفناک و بی‌رحمانه است.»

ارتش اسرائیل به ساکنان بخش شرقی رفح دستور داده از شهر خارج شوند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، هشدار داد که حمله زمینی اسرائیل به شهر رفح به یک «فاجعه انسانی گسترده و تاریخی منجر می‌شود و باعث توقف تمامی اقدامات بشردوستانه برای جلوگیری از گسترش قحطی خواهد شد.»

آقای گوترش که پس از بی‌نتیجه ماندن دور جدید مذاکرات در مورد آتش‌بس سخن می گفت افزود:«وضعیت در شهر رفح بر لبه تیغ قرار دارد. ما با همه طرف‌های درگیر در حال گفتگو هستیم تا انتقال کمک‌های حیاتی از جمله سوخت از طریق گذرگاه‌های رفح و کرم شالوم امکان‌پذیر شود.»

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر ضرورت برقراری هر چه سریع تر آتش‌بس میان طرفین درگیری تأکید کرد.

XS
SM
MD
LG