لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

سازمان ملل: سیل در افغانستان دست کم ۳۰۰ کشته بر جا گذاشت


سازمان ملل می‌گوید دست‌کم ۳۰۰ شهروند افغانستان در بارش‌های ناگهانی و سیلاب‌های شمال این کشور کشته شده‌اند.

«برنامه جهانی غذا» وابسته به سازمان ملل روز شنبه ۲۲ اردیبهشت با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، در ادامه گفت بیش از هزار خانه نیز در سیلاب‌ها ویران شده است.

این بیانیه از توزیع مواد غذایی توسط نهادهای «برنامه جهانی غذا» میان بازماندگان قربانیان سیل خبر داده است.

پیشتر، وزارت داخله حکومت طالبان در افغانستان روز شنبه تعداد تلفات ناشی از جاری شدن سیل در این کشور را ۱۵۳ نفر عنوان کرده بود.

بخش اعظم قربانیان سیل در ولایت بغلان گزارش شده است.

سیلاب‌های اخیر ولایت‌های بغلان، تخار، بدخشان، غور و هرات را فرا گرفته است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز با انتشار پیامی در شبکه ایکس خواستار کمک فوری حاکمان افغانستان به سیل‌زدگان شد و اعلام کرد حوادث دو روز گذشته نشان می‌دهد این کشور در برابر تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر است.

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در بخش حقوق بشر و حقوق زنان افغانستان نیز با ابراز نگرانی درباره وضعیت مردم سیل‌زده افغانستان گفته است طالبان باید برای مبارزه با ویرانی‌های ناشی از تغییرات اقلیمی از توان همۀ مردم افغانستان استفاده کنند و محدودیت‌ها بر زنان و دختران را لغو کنند.

یک مقام وزارت داخله طالبان نیز از جاری شدن سیل در کابل خبر داده است. هنوز جزئیاتی از کشته‌شدگان سیل در کابل منتشر نشده است.

عبدالله جانان سیق، سخنگوی طالبان برای مدیریت حوادث طبیعی، هم گفت: تیم‌های امدادی به مناطق آسیب دیده اعزام شده‌اند و کمک‌های مواد غذایی و دیگر نیازهای ضروری به این مناطق ارسال شده است.

این مقام طالبان اضافه کرد: در این مرحله، تمرکز عملیات بر نجات جان مردم متمرکز است و ممکن است بعداً بتوانیم آمار دقیق‌تری از تلفات و خسارات ارائه کنیم.

در جریان جاری شدن سیل در افغانستان دراواخر فروردین‌ماه جاری دست‌کم ۷۰ نفر کشته شدند و بیش از ۲۶۰۰ خانه در این حوادث تخریب شد.

در ولایت بامیان سه عضو یک خانواده به خاطر فروریختن سقف خانه در بارش‌های شدید، جان باختند.

XS
SM
MD
LG