لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

پوتین وزیر دفاع دولتش را همزمان با حملات سنگین روسیه به شرق اوکراین تغییر داد


ولادیمیر پوتین و سرگئی شویگو
ولادیمیر پوتین و سرگئی شویگو

ولادیمیر پوتین همزمان با تشدید حملات روسیه به شرق و شمال شرقی اوکراین، سرگئی شویگو، وزیر دفاع، را در کابینه جدید خود کنار گذاشت و معاون نخست‌وزیر در دولت قبلی را به جای او معرفی کرد.

شویگو متحد نزدیک و قدیمی رئیس‌جمهور روسیه بوده است و روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت اعلام شد که در کابینه جدید به عنوان دبیر شورای امنیت ملی منصوب و جایگزین نیکلای پاتروشف شده است.

آندری بلوسوف به عنوان وزیر دفاع جدید معرفی شده و باید از قانونگذاران روسیه رأی اعتماد بگیرد.

تغییر وزیر دفاع روسیه در حالی رخ داده است که روز چهارم اردیبهشت مقامات انتظامی روسیه اعلام کردند که تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع، را به ظن رشوه‌گیری در پروژه‌های ساخت و ساز نظامی بازداشت کردند.

او در مه ۲۰۱۶ با حکم رئیس‌جمهور روسیه به عنوان معاون وزیر دفاع منصوب شده بود.

روز سه‌شنبه و همزمان با مراسم تحلیف پوتین، کل کابینه او استفعا دادند.

در کابینه جدید روسیه، سرگئی لاوروف به عنوان وزیر امور خارجه ابقا شده است.

ولادیمیر پوتین در حالی وزرای جدید خود را به مجلس معرفی کرده است که روسیه با افزایش حملات توپخانه‌ای و زرهی به شمال شرق اوکراین باعث فرار شهروندان این کشور از شهرها و روستاها شده است.

به گزارش اسوشیتدپرس، دست‌کم یک واحد ارتش اوکراین نیز از ناحیه خارکیف که در روزهای اخیر هدف آتش‌باری سنگین روسیه بوده است، عقب‌نشینی کرده است.

ولودیمیر تیموشنکو، رئیس پلیس محلی خارکیف گفته است نیروهای ارتش روسیه در حومه این شهر هستند و از سه جهت حمله زمینی را آغاز کرده‌اند.

او اضافه کرد که «نبرد سربازان پیاده آغاز شده است.»

اما رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه درباره وضعیت جبهه شمال شرق گفت از آنجا که نیروهای روسی در تلاش برای پیشبرد حرکت خود برای عبور از مرز هستند، درگیری در شماری از روستاهای منطقه شمال شرقی خارکیف در جریان است.

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود به نبردهای شدید در مناطق مختلف منطقه دونتسک در جنوب شرقی نیز اشاره کرد.

او گفت که «نبردهای دفاعی» در امتداد بخش‌های وسیعی از مرز در خارکیف در جریان است؛ جایی که نیروهای روسی یک حمله زرهی زمینی بزرگ را در روز جمعه آغاز کردند.

به گفته آقای زلنسکی «اشغالگران در تلاشند در مناطق روستایی رد پایی از خود به جای بگذارند در حالی که از برخی مناطق دیگر برای پیشروی و رسیدن به اهداف دیگر استفاده می‌شود».

ولودیمیر زلنسکی گفت که درگیری‌ها در برخی از مناطق منطقه دونتسک، که نقطه کانونی پیشروی آهسته روسیه برای تصرف کل شرق اوکراین است، به همان شدت گذشته در جریان است.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه از تسلط بر پنج «شهرک» در خارکیف خبر داده بود.

دربیانیه این وزارتخانه آمده بود که واحدهای نیروی گروه شمال ارتش این کشور، شهرک‌های باریسکووکا، آگورتسووا، پلتینوکا، پیلنایان و استرلچیا را در منطقه استانخارکف به تسلط خود در آوردند.

وزارت دفاع اوکراین پیشروی نیروهای روسیه در این منطقه را تأیید کرد، اما آن را «محدود» و «دستاوردهای تاکتیکی» نامید و در دلیل این پیشروی روس‌ها گفت این مناطق اوکراین نیروهای کمتری برای دفاع داشت.

اوله سینیهوبوف، فرماندار وفادار به کی‌یف در خارکیف، روز شنبه از تخلیه بیش از ۲۵۰۰ تن از ساکنان مناطق مرزی خبر داد اما گفت خطر قریب‌الوقوعی خارکیف را تهدید نمی‌کند و نیازی به تخلیه ساکنان آن نیست.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG