لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

زهرا رهنورد اعمال خشونت‌آمیز حجاب اجباری را «دستور دیکتاتوری» نامید


همزمان با دور جدید برخورد‌های خشونت‌آمیز پلیس با زنان در سطح شهرهای ایران، زهرا رهنورد در پیامی از حصر خانگی تأکید کرد که اعمال حجاب اجباری، «دستور دیکتاتوری و من‌درآوردی» است.

خانم رهنورد، از رهبران جنبش سبز که ۱۳ سال است به همراه همسرش، میرحسین موسوی در حصر خانگی به سر می‌برد، این موضوع را در پیامی که روز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت، منتشر شده، مطرح کرده است.

او نوشته: «حاکمیت در ملاءعام و جلوی چشم مردم و رسانه‌های ایران و جهان بی‌شرمانه زنان را کتک می‌زند یا فرزندان معترض‌شان را می‌کشد و سوگواران‌شان را زندانی می‌کند و گشت ارشاد و اضلال‌شان را همچنان مبتکرانه ادامه می‌دهد و زن‌کشی می‌کند.»

رهنورد با بیان اینه «زنان و حقوق‌شان، دغدغه هر انسان شرافتمندی» است، درباره علت اعمال خشونت حکومتی بر زنان ایران نوشته: «به‌خاطر چند متر روسری که دستور دیکتاتوری و من‌درآوردی است و نه دینی، فرقه‌ای است و نه مذهبی.»

این فعال سیاسی در ادامه این پیام کوتاه تأکید می‌کند که حاکمیت با اهانت به زنان و تضییع حقوق و شعورشان هر روز «قبیح‌تر» می‌شود و «غیرت و شرف ملی» را آنچنان جریحه‌دار می‌کند.

برخوردهای خشونت‌بار با زنان در ایران برای رعایت حجاب اجباری در حالی ادامه دارد که چهره‌های شناخته‌شده داخلی و نهادهای حقوق بشری داخلی و خارجی نسبت به ادامه آن هشدار می‌دهند.

در روزهای اخیر انتشار ویدئویی از بازداشت خشونت‌آمیز یک زن توسط ماموران گشت‌ ارشاد به‌دلیل نداشتن حجاب اجباری، درشبکه‌های اجتماعی خبرساز شده‌ است.

در این ویدئو که گفته می‌شود در تاریخ ۲۴ اردیبهشت در خیابان مطهری تهران ضبط شده، دو مأمور زن، به زور زنی را که به نظر می‌رسد روسری به سر ندارد، سوار ون می‌کنند که در حین کشیدن او، لباس از تن‌اش در آمده و زن توسط مأموران به سمت جدول خیابان پرتاب می‌شود. سپس یکی از مأموران با آوردن یک پتو و کشیدن آن بر سر زن او را به زور سوار ون می‌کند.

باوجد انتقادهای گسترده به برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس از جمله با زنی که ویدئوی آن به تازگی منتشر شده، احمدی وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، در حاشیه جلسه هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اقدام مأموران فراجا در برخورد با این زن را منطبق با «ضوابط» دانست.

او با متهم کردن این زن به «‌مقاومت در برابر قانون» ‌و «‌برهنه»‌ کردن خود گفت، مأموران فراجا با «پتویی» ایشان را «جمع» کردند.

وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی در ادامه مدعی شد که «آنچه از این اتفاق رسانه‌ای شده، طوری دیگر بوده است.»

در روزهای اخیر ویدئوی دیگری هم منتشر شده که در آن یک مأمور انتظامی آنچنان با خشونت و ضرب و جرح یک زن مخالف حجاب اجباری را بازداشت می‌کند که زن فریاد می‌زند «گردنم شکست»، اما مأمور ضارب کماکان به اعمال خشونت ادامه داده و زن را به داخل خودروی پلیس هل می‌دهد.

مقامات جمهوری اسلامی با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، از روز شنبه ۲۵ فروردین برخورد خشن با زنان مخالف حجاب اجباری و مردان حامی آنها را دوباره آغاز کرده‌اند.

شدت عمل نیروی انتظامی و لباس‌شخصی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز برانگیخته است.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل با انتشار نامه‌ای، خواستار پایان «‌جنگ»‌ جمهوری اسلامی علیه زنان و لغو قانون حجاب اجباری در ایران شده بود.

XS
SM
MD
LG