لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۶:۲۲ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶

«هزار پاوند مفتي به دستي نمي‌آيد»: آلبوم جديد گروه رپ The Streets


(rm) صدا |
در تجربه‌اي تازه براي يک آلبوم موسيقي rap هنرمندان انگليسي گروه The Streets در 11 ترانه آلبوم جديد خود که امروز در آمريکا منتشر شد، يک داستان نسبتا بلند يا novella ارائه مي‌دهند در باره مردي که تمام روز را دنبال پول گمشده‌ خود مي‌گردد. بهنام ناطقي از نيويورک گزارش مي‌دهد. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): در آلبوم جديد خود، گروه رپ The Streets که نام هنري تهيه‌کنننده انگليسي هيپ هاپ و رپ، آقاي مايک اسکينر Mike Skinner تجربه تازه‌اي در ترانه‌سرائي براي موسيقي رپ و هيپ هاپ عرضه مي‌کند. به جاي رديف کردن اشعاري در باره خوشگذراني، يا دختربازي، يا روياي بدست آوردن ميليون‌ها پول از طريق جرم و خشونت، آقاي اسکينر اين آلبوم را به تمامي به بازگوئي يک داستان اختصاص داده است: داستان گم کردن هزار پاوند پول در يک جعبه کفش، و به اين ترتيب، يکي از سنت‌هاي تثبيت شده موسيقي رپ را کنار مي‌گذارد. در نخستين ترانه آلبوم جديد گروه The Streets، آلبومي به نام A Grand Don't Come for Free (يا هزار پاوند مفتي به دست نمي‌آيد) مقدمه دستان بازگو مي‌شود. خواننده صبح از خواب برمي‌خيزد که جعبه کفش محتوي پس انداز خود را که کنار تلويزيون در اطاق نشيمن گذاشته است بردارد و سراغ سرنوشت برود اما در کمال تعجب متوجه مي‌شود که جاي جعبه کفش خالي است و او به قول خودش هزار پاوند فقيرتر شده است. اين بدبياري تکليف بقيه روز را روشن مي کند. آقاي مايک اسکينر، تهيه‌کننده، ترانه‌سرا و خواننده اصلي گروه رپ The Streets، ساکن برمينگهام، بريتانيا، تمام آلبوم جديد خود که امروز در آمريکا منتشر شد، به جستجوي اين هزارپاوند گمشده مي‌گذراند و به بازگوئي لحظه‌هاي يک روز تلف شده در ابهام و تشويش. روزي که هيچ چيز درست کار نمي‌کند و چيزي را نمي‌توان کسب کرد. او براي داستانگوئي، لحني آرام و بي‌هيجان برگزيده است با همراهي ساده‌اي از کوردها و بيت‌هائي که در تکرارشان، به شنونده اجازه مي‌دهند توجه خود را به جاي ريتم و جادوي تلاطم ضرباهنگ‌ها که مشخصه موسيقي هيپ هاپ است، به داستان معطوف کند که به آرامي و بدون عجله در هر يک از 11 ترانه آلبوم A Grand Don't' Come for Free قدمي به جلو برمي‌دارد. در ترانه Blinded by Lights يا کورشده از نور، سرانجام آقاي اسکينر درتلاش خود براي يافتن هزارپاوندي که گم کرده به ديسکو يا کلوپ دنس قدم مي‌گذارد ولي آنجا هم کسي را نمي‌يابد که سراغ پول گمشده را از او بگيرد. ... برخلاف آلبوم قبلي گروه The Streets که داستان فاصله‌اي بود ميان ترانه‌هاي مناسب کلوپ رقص، در آلبوم جديد از بيت‌هاي رقص خبري نيست. گروه The Streets و آقاي مايک اسکينر دو سال پيش با آلبومي به نام Original Pirate Material سبک غيرعادي کار خود را به شنونده‌هاي اين نوع موسيقي با موفقيت معرفي کردند. در آن آلبوم و آلبوم جديد، A Grand Don't Come for Free اسکينر و گروه The Streets قواعد شناخته شده نوشتن آهنگهاي رپ را به چالش گرفتند و برخلاف خيلي از rapper ها که اغلب ترانه‌هاي خود را باعجله در استوديو مي‌نويسند بعد ازماهها تلاش براي سرهم کردن بيت‌ها و ملودي‌ها و سمپل‌ها، در کار گروه Streets عکس اين روند را مي‌بينم: آنچه موسيقي را جلو مي‌برد، فقط بيت و سمپل‌ها نيست، بلکه اشعار و کلمات، داستانگوئي و روايت، در کار آانها اهميت درجه اول مي‌يابند و ريتم، از داخل اشعار بيرون مي‌آيد به جاي آينکه بر آنها سوار شود. ... آقاي مايک اسکينر، خواننده و ترانه‌سراي گروه رپ The Streets مانند يک فيلمنامه‌نويس ماهر، شنونده را در روزي سرشار از بدبياري، تلويزيون خراب، دوست دختر عصباني، بي‌پولي و ايستادن در صف‌هاي طولاني، با خود همراه مي‌کند و سرانجام، نزديک پايان آلبوم، به يک پايان کاذب و تلخ مي‌رسد، که بازخواني شروع داستان است، ولي مثل بعضي از فيلمها، اين داستان دو پايان دارد. او بعد از پايان تلخ داستان، نوار را بر ميگرداند و تا يک پايان ديگر، اين بار پاياني خوش و غيرمنتظره عرضه کند همراه با همسرائي‌اي دل انگيز. جعبه پول را دوستي پشت تلويزيون خراب پيدا مي‌کند. گروه رپ The Streets در آلبوم جديد خود به نام A Grand Don’t Come for Free (هزار پاوند مفتي به دست نمي‌آيد)، به جاي رديف کردن اشعاري در باره خوشگذراني، يا دختربازي، يا روياي بدست آوردن ميليون‌ها پول از طريق جرم و خشونت، اين آلبوم به تمامي به بازگوئي يک داستان اختصاص دارد: داستان گم کردن هزار پاوند پول در يک جعبه کفش، و به اين ترتيب، يکي از سنت‌هاي تثبيت شده موسيقي رپ را کنار مي‌گذارد. مايک اسکينر مانند يک فيلمنامه‌نويس ماهر، شنونده را در روزي سرشار از بدبياري، تلويزيون خراب، دوست دختر عصباني، بي‌پولي و ايستادن در صف‌هاي طولاني، با خود همراه مي‌کند و سرانجام، نزديک پايان آلبوم، به يک پايان کاذب و تلخ مي‌رسد، که بازخواني شروع داستان است، ولي مثل بعضي از فيلمها، اين داستان دو پايان دارد. او بعد از پايان تلخ داستان، نوار را بر ميگرداند و تا يک پايان ديگر، اين بار پاياني خوش و غيرمنتظره عرضه کند همراه با همسرائي‌اي دل انگيز. جعبه پول را دوستي پشت تلويزيون خراب پيدا مي‌کند.
XS
SM
MD
LG