لینک‌های قابلیت دسترسی

سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۱:۳۶ - ۶ دسامبر ۲۰۱۶

سي و سومين جشنواره بين المللي فيلم رشد، از ديد يک مجري باسابقه تلويزيون


(rm) صدا |
بهمن باستاني (راديو فردا): سي و سومين جشنواره بين المللي فيلم رشد كه از پانزدهم آذرماه با حضور آثاري از 21 كشور جهان در كرمان آغاز به كار كرده، تا چهار روز ديگر ادامه خواهد داشت. اين جشنواره كه گفته مي شود حلقه اي است واسط بين سينما دوستان و پژوهشگران مسائل آموزشي، به اعتقاد شماري از كارشناسان، قديمي ترين جشنواره فيلم ايران است. اسماعيل ميرفخرايي، از مجريان با سابقه در تهيه كنندگي برنامه هاي آموزشي تلويزيوني، كه در جشنواره رشد امسال عضو هيات داوران است، در گفتگو با نيما تمدن، نخست به اين پرسش پاسخ مي دهد كه آيا جشنواره رشد، صرفا براي نمايش فيلمهايي با موضوعات آموزشي تربيتي درباره كودكان و نوجوانان است يا عرصه اي است براي فعاليت و رشد فيلمسازان جوان. اسماعيل ميرفخرايي: پاسخ اين است كه هر دو. در حقيقت وقتي در زمان رژيم گذشته اين جشنواره آغاز به كار كرد كه از همان موقع هم ما به نوعي با آن هماهنگ بوديم و همكار، برنامه اين بوده است كه در حقيقت بتواند كمكي باشد براي سيستم آموزشي كشور و يك مقدار ديد تصويري به سيستم آموزشي كشور وارد بشود. كم كم چون ديدند كه فقط فيلمهاي آموزشي مستقيم و غير مستقيم نمي تواند كافي يا جذاب باشد، فيلمهاي ديگري از جمله داستاني كوتاه و فيلمهاي مستند را هم در آن آوردند. در نتيجه آن چيزي كه ما در سي و سومين جشنواره ملاحظه مي كنيم، يك تلفيقي است از فيلمهاي آموزش مستقيم كه كمكي به كلاسهاي درس و آموزش و پرورشيها است و همچنين ساخت فيلمهاي مستندي كه به دست جوانان علاقه مند يا كارگردانان قديمي تر ساخته مي شود و واقعيات ايران را سوا از مساله سياستهاي كلي رسانه اي به چشم تماشاگر مي آورد. نيما تمدن (راديو فردا): با اين حال چون اين جشنواره از طرف وزارت آموزش و پرورش و دفتر تكنولوژي آموزشي برگزار مي شود، به نظر مي رسد كه بيشتر بر مسائل آموزشي افراد در حال تحصيل تمركز كند. اسماعيل ميرفخرايي: بله درست است، به طور تئوريك چيزي است كه شما مي گوييد، ولي در تئوري فيلمهاي داستاني كوتاه هم به قضيه وارد شده براي جذابت جشنواره كه طبيعي است كه كمي قضيه وسيعتر از اين است و حتي فيلمهايي به نمايش در مي آيد كه اينجا در حقيقت آموزش مستقيمي ندارد، يعني مثلا ما ديروز فيلمي را ديديم كه رفته بود دنبال يك پرونده اي كه بر اساس اين پرونده واقعي، مثلا يك موجودي فرض كنيد در خوزستان، دختر خودش را كشته بود. از درون آن يك آموزش غير مستقيمي درآمده بود براي پدر و مادر به طور فرم كه آقا اينطور نيست كه خودت قضاوت كن خودت تصميم بگيري و خودت هم عمل كني. در نتيجه همه چيز در آن مستتر بود، ولي در مورد هدف جشنواره، بله هدف تئوريك جشنواره همان است كه شما مي گوييد. ن . ت : آقاي ميرفخرايي، هر ساله در ايران جشنواره هاي سينمايي متنوعي برگزار مي شوند كه با وجود تازه كاري شان، خيلي بيشتر در رسانه ها و بين سينماگرها مطرح هستند. اين كه جشنواره رشد بعد از اين همه سال هنوز آن طور كه بايد و شايد در مجامع عمومي و سينمايي ايران مطرح نيست را آيا بايد در برگزار كننده آن دانست كه وزارت آموزش و پرورش است و مثل بقيه جشنواره ها معاونت سينمايي در پشت آن قرار نگرفته؟ اسماعيل ميرفخرايي: تصور من به عنوان يك داور، به عنوان يك تصور فردي بيان مي شود. من تصور مي كنم چون در حقيقت برگزار كننده اين فستيوال، وزارت آموزش و پرورش است، در نتيجه اينها هم زياد متخصص نيستند در تبليغات جشنواره اي، در نتيجه انعكاس جشنواره شان به خارج از محدوده وزارت آموزش و پرورش و سازمانهاي وابسته، بسيار محدود بوده، ولي امسال من دارم مي بينم كه گروههاي زيادي از راديو تلويزيونهاي داخلي در اينجا هستند، و بودن داوران متعدد از كشورهاي متعدد نشان مي دهد كه وزارت آموزش و پرورش، در اين بحث تكنولوژي آموزشي آن، دارد سعي مي كند كه از آن حالت محدود خودش را خارج كند و يك کمي هم بيايد در محدوده فستيوال برگزاركنندگان. ولي دقيقا به نظر من داور، علت عدم مطرح شدندش، كمي تجربه آموزش و پرورش در برگزاري فستيوالها است. سي و سومين جشنواره بين المللي فيلم رشد كه از پانزدهم آذرماه با حضور آثاري از 21 كشور جهان در كرمان آغاز به كار كرد، تا چهار روز ديگر ادامه خواهد داشت. اين جشنواره حلقه اي است واسط بين سينما دوستان و پژوهشگران مسائل آموزشي، و به اعتقاد شماري از كارشناسان، قديمي ترين جشنواره فيلم ايران است. اسماعيل ميرفخرايي، از مجريان با سابقه در تهيه كنندگي برنامه هاي آموزشي تلويزيوني، كه در جشنواره رشد امسال عضو هيات داوران است، در مصاحبه با راديوفردا، مي گويد که در زمان آغاز به کار جشنواره در رژيم گذشته، هدف اين بود که بتواند كمكي باشد براي سيستم آموزشي كشور و يك مقدار ديد تصويري به سيستم آموزشي كشور وارد بشود. وي مي گويد که كم كم چون ديدند كه فقط فيلمهاي آموزشي مستقيم و غير مستقيم نمي تواند كافي يا جذاب باشد، فيلمهاي ديگري از جمله داستاني كوتاه و فيلمهاي مستند را هم در آن آوردند.
XS
SM
MD
LG