(rm) صدا |
ژان خاكزاد (راديوفردا): نمايشگاه بين المللي هنر بازل Basel، که 35 سال است در شهر بازل سوئيس گالريهاي معتبر بينالمللي و موزه داران و مجموعه داران دنيا را گردهم ميآورد، امروز دومين نمايشگاه خود را در ميامي، فلوريدا، به پايان ميبرد. همکار ما بهنام ناطقي در گزارشي از ميامي، ما را به ديدار يکي از بزرگترين نمايشگاه هاي هنر معاصر قاره آمريکا مي برد.
بهنام ناطقي (راديوفردا، ميامي): در نمايشگاه بينالمللي هنر بازل، که براي دومين بار در South Beach ساحل استوائي ميامي آمريکا برگزار ميشود، امسال 175 گالري از آمريکا و اروپا، يک يا چند اثر از بيش از يک هزار هنرمند را به نمايش گذاشتند. نمايشگاه در مرکز دائمي نمايشگاههاي South Beach برگزار ميشود، در فضائي عظيم و خيره کننده، که با پارتيشنهاي سفيد رنگ به صدها تالار ريز و درشت تقسيم شده است، و گردشي در نمايشگاه مثل مروري است بر دستاوردهاي هنر امروز، از آغاز قرن بيستم گرفته تا همين امسال، و فرصتي براي ديدن کارهاي اکثر هنرمندان مطرح روز زير يک سقف، مثل کتابي زنده ومصور از فهرست اعلام هنر معاصر صفحات آن را باد، بدون ترتيب، و اتفاقي به اطراف پراکنده کرده باشد. گالري ها کار مطرح ترين هنرمندان معاصر را آورده بودند تا مجموعه داران و موزه داران بفروشند، ازنقاشي گرفته تا ويدئو و هنر کامپيوتري. از هر جا صدايي مي آمد.
روز اول، چهارشنبه، ورود به نمايشگاه دعوتي بود، و 10 هزار مجموعه دار و گالري دار، هزاران کار هنري را در چند ساعت اوليه خريدند، مثل يک مجسمه سول لويت Sol Levitt که گالري باربارا گلدستون نيويورک آن را دقيقه اول 175 هزار دلار فروخت. آثار برجسته هنرمندان درجه اول، که اغلب براي اولين بار توسط خريدار اوليه به بازار عرضه ميشدند، طبعا بيشترين خواهان را داشتند و همچنين آثار غولهاي نقاشي قرن بيستم مثل پيکاسو، براک و ميرو و چياکومتي و کلي، که بين موزهها و مجموعهداران خصوصي برسرخريد آنها رقابت بود. براي همه بودجهاي، کاربود، اما خيرهکننده کارها، آثار نام آورهاي برجسته هنر امروزبودند، مثل داميان هرست، يا نيومي فيشر، يا انيش کاپور، دانالد جاد، جني هولتزر.
فکر آوردن نمايشگاه بين المللي بازل به ميامي، به سبب نزديکي ميامي است به آمريکاي جنوبي و مجموعه داران ثروتمند آن. خيلي از آنها با هواپيماهاي شخصي براي ديدن نمايشگاه به ميامي آمده بودند. خانم Sarah Cohen، مدبرگالري معتبر Andrea Rosen نيويورک، گفت: حضور گالريهاي معتبردنيا در اين نمايشگاه، فاصله را براي خريداران آمريکاي جنوبي کوتاه ميکند.
آقاي پيتر کليچمن، از گالري Peter Klichman زوريخ، در باره تجربه چهار روزه نمايشگاه بازل در ساحل ميامي فلوريدا، گفت که بيشتر خريداران از آمريکاي لاتين بودند.
اما براي آقاي خوزه کوري، از گالري Kuri Menzutto که مقر آن در پايتخت مکزيک است، و چند هنرمند عمده مکزيکي، از جمله گابريل اوزوکو و داميان اورتگا را به نمايش ميگذارد، اين نمايشگاه فرصتي براي آشنائي بيشتر با مجموعه داران اروپائي بود.
خانم لوين، صاحب گالري Margo Leavin لس آنجلس، هم گفت: نمايشگاه بازل فرصتي بود براي ارائه کارهنرمندان جوانتر و کمتر شناخته شده اين گالري، که از جمله توانست براي آنها نمايشگاه هائي در اروپا ترتيب دهد.
هتل هاي South Beach و کلوپهاي شبانه اين شهرک حاشيه ميامي، که بيشتر ساختمانهاي آن نمونههاي درخشان معماري Art Deco از دهه 1920 و 1930 هستند که اغلب به صورت اوليه نوسازي شدهاند، هرشب پر هستند از ميهمانيهاي زيرو درشت گالريها و ناشران که در نمايشگاه عظيم بازل غرفه دارند، اما داغ ترين ميهماني، جمعه شب در هتل قديمي Raleigh برپا شد با حضور محمدعلي کلي، قهرمان افسانه اي مشت زني، از طرف موسسه انتشاراتي تشن کلن، که کتاب 7 هزار و 500 هزار دلاري هنرمند آمريکائي جف کونز را در باره محمدعلي، منتشر کرده است.
آقاي ساموئل کسلر Samuel Kessler، سرپرست باريک اندام و شيک پوش 37 ساله نمايشگاه بين المللي بازل، گفت که دليل موفقيت اين برنامه اين است که امسال بيش از 500 گالري براي شرکت در آن تقاضا دادند. آقاي Paul Messner، از گالري Lothar Albrecht، فرانکفورت، که به زودي شعبه اي در پکن افتتاح ميکند گفت: سنگر بعدي هنر معاصر، پکن، پايتخت چين، است. وي گفت: گالري هاي مهم دنيا به تدريح به چين روي ميآورند، زيرا رونق اقتصادي اين کشور، مجموعه داران تازه اي به وجود آورده است که به خصوص به خريد هنر معاصر علاقه دارند. امسال در نمايشگاه بينالمللي هنر بازل، که براي دومين بار در South Beach ساحل استوائي ميامي آمريکا برگزار ميشود، 175 گالري از آمريکا و اروپا، يک يا چند اثر از بيش از يک هزار هنرمند را به نمايش گذاشتند. نمايشگاه در مرکز دائمي نمايشگاههاي South Beach برگزار ميشود. گردشي در نمايشگاه مثل مروري است بر دستاوردهاي هنر امروز، از آغاز قرن بيستم گرفته تا همين امسال. روز اول، چهارشنبه، ورود به نمايشگاه دعوتي بود، و 10 هزار مجموعه دار و گالري دار، هزاران کار هنري را در چند ساعت اوليه خريدند. فکر آوردن نمايشگاه بين المللي بازل به ميامي، به سبب نزديکي ميامي به آمريکاي جنوبي و مجموعه داران ثروتمند آن است. Paul Messner، از گالري Lothar Albrecht فرانکفورت، گفت که سنگر بعدي هنر معاصر، پکن، پايتخت چين، است. چرا که رونق اقتصادي اين کشور، مجموعه داران تازه اي به وجود آورده است که به خصوص به خريد هنر معاصر علاقه دارند.