لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

اعلام وضعیت اضطراری در شرق استرالیا به خاطر گسترش آتش‌سوز‌ی


در پی آتش‌سوزی گسترده، در استان نیوساوت‌ولز در ساحل شرقی استرالیا، به مدت یک هفته وضعیت اضطراری اعلام شد.

با دمای بالای هوا و وزش بادهای قوی، بیش از دویست آتش‌سوزی در روز پنج‌شنبه در این ایالت ویکتوریا، در جنوب نیوساوت ولز گزارش شده است.

بنا بر گزارش‌ها بیش از پنجاه هزار نفر بدون برق هستند و برخی از شهرها دسترسی به آب آشامیدنی نیز ندارند.

ده‌ها هزار نفر از کسانی که در حال فرار و خروج از این منطقه هستند، از جمله مسافران تعطیلات سال نو هستند که به این منطقه رفته بودند و حال به سمت سیدنی و کانبرا در حال حرکتند.

از حدود سه ماه پیش دست‌کم ۱۸ نفر در پی آتش‌سوزی در این ایالت‌ها کشته شده و هزار و دویست خانه نیز تخریب شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به دنبال گسترش آتش‌سوزی در شرق استرالیا نیروهای ارتش با بالگرد و کشتی هزاران نفر را که در میانه آتش‌سوزی گرفتار شده بودند، تخلیه کردند.

مقام‌های دولتی خواستار تخلیه چند شهر در سواحل جنوب شرقی استرالیا شده‌اند که در فصل تعطیلات بسیار محبوب‌اند.

آنها همچنین هشدار داده‌اند٬ با توجه به پیش‌بینی گرمای شدید برای آخر هفته احتمالا آتش‌سوزی تشدید خواهد شد.

اندرو کنستانس ، وزیر ترابری استرالیا، در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «این موضوعی حیاتی و ضروری است و می‌بایست همه این (مناطق) را ترک کنند. روز شنبه آینده با وضعیت بدتری نسبت به آنچه تاکنون مواجه بودیم، روبرو خواهیم شد.»

با افزایش دما در فصل تابستان و وزش باد، هم اکنون بیش از ۲۰۰ آتش‌سوزی در سراسر ایالت‌های جنوب شرقی نیوساوت ولز و ویکتوریا وجود دارند که چندین شهر را تهدید می‌کند.

مقامات دولتی استرالیا گفتند كه از روز دوشنبه تاکنون دستکم هفت نفر در ایالت نیوساوت ولز از جمله یک آتش‌نشان داوطلب، كشته شده‌اند. این در حالی است که از سرنوشت یک آتش‌نشان داوطلب نیز اطلاعی در دست نیست .

طبق این گزارش، از آغاز آتش سوزی‌های فصل جاری امسال تاکنون ۱۵ نفر در ایالت نیوساوت ولز کشته شده‌اند.

یک نفر هم در هفته جاری در ایالت ویکتوریا جان خود را از دست داد.

نیروی دفاع دفاعی استرالیا هم اعلام کرده است، پنج فروند بالگرد نظامی و دو کشتی دریایی برای پشتیبانی و کمک به آتش نشانان، تهیه منابع مانند آب و سوخت و تخلیه مردم به ساحل جنوبی اعزام شدند.

یک کشتی هم به شهر ساحلی مایاکوتا در ویکتوریا اعزام شده است. گفته می‌شود در این شهر ۴ هزار نفر که برای تعطیلات سال نو به این شهر رفته بودند، در این شهر گرفتار شده‌اند. طبق این گزارش بخش اعظم شهر مایاکوتا در آتش سوخته است.

تنها جاده منتهی به این شهر هفته ها است که به علت آتش‌سوزی مسدود است.

در نتیجه آتش‌سوزی‌های این فصل تاکنون بیش از هزار خانه نابود شده و سه میلیون هکتار از مراتع و بوته‌زارهای استرالیا که تقریبا معادل وسعت کشور بلژیک است سوخته‌اند.

ورود یک موج جدید هوای گرم در هفته گذشته آتش‌سوزی موسمی استرالیا را که به خاطر خشکسالی و تغییرات جوی شدت گرفته، گسترش داده است.

روز جمعه دمای مناطق غربی به ۴۷ درجه و در سایر نقاط کشور به ۴۰ درجه رسید.

کانبرا، پایتخت استرالیا و چند ایالت دیگر به دلیل ممنوعیت آتش روشن کردن در این روزها مراسم آتش‌بازی سال نو را لغو کردند.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG