لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

سرکوزی و رويال در دور دوم انتخابات فرانسه


نتايج انتخابات رياست جمهوری فرانسه نشان می دهد که نيکلاس سرکوزی، نامزد راست میانه و سگولن رويال، نامزد سوسیالیست ها به دور دوم این انتخابات راه یافته اند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، نيکلاس سرکوزی ، نامزد راست ميانه فرانسه برنده دور اوليه انتخابات با ۳۱ درصد آرا است و پس از او خانم رويال به ۲۵ درصد در مکان دوم وفرانسيس بايرو با ۱۸.۲ درصد در رده سوم است.


آقای سارکوزی و خانم رويال بايد در روز ششم می در دور دوم انتخابات به رقابت با يکديگر بپردازند

بدین ترتیب آقای سرکوزی و خانم رويال بايد در روز ششم می دردور دوم انتخابات با يکديگر به رقابت بپردازند.


ژان ماری لوپن ، کانديدای راستگرای فرانسه که در انتخابات ۲۰۰۲ در مکان دوم قرار گرفته بود در اتنخابات امسال با ۱۱.۵ درصد در مکان چهارم قرار دارد.


همان طوری که در نظر سنجی های اوليه ديده شده بود، نيکولاس سرکوزی از جناح راست و سگولن رويال، نامزد سوسياليست ها در ميان کانديدا ها در اين انتخابات در مقايسه با ديگر نامزدها از بخت بيشتری برخوردار بودند و بيشترین آرا را کسب کردند.


آقای سرکوزی که بيشترين آرا را کسب کرده ، در پاريس هال به طرفداران خود پيوست و طی سخنرانی کوتاهی که کرد گفت که قصد او اتحاد فرانسه ای است که در آن هيچکس ناديده گرفته نمی شود.


در آن طرف رودخانه سن، جايی که طرفداران سوسياليست خانم رويال جمع شده اند، شادمانی ها از راهيابی نماينده اين حزب به دور دوم ادامه دارد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، تخمين زده می شود که ۸۵ درصد مردم در انتخابات امسال رياست جمهوری در فرانسه شرکت کرده باشند، که اين به نوع خود رکوردی در ۴۰ سال اخير تاريخ سياسی فرانسه محسوب می شود.


در انتخابات پيشين رياست جمهوری در فرانسه تنها ۵۸ درصد از واجدين شرايط در انتخابات شرکت کرده بودند.


رای گيری برای انتخاباتی مهم


انتخابات رياست جمهوری فرانسه از ساعت هشت صبح در حوزه های رای گيری آغاز شد تا يکی از مهمترين اتفاق های سياسی در چند دهه گذشته در اين کشور شکل گيرد.


برای انتخابات روز يکشنبه فرانسه نزديک به ۶۵ هزار حوزه رای گيری کار خود را آغاز کردند و رای گيری تا ۱۲ ساعت بعد ادامه يافت.


برای نخستين بار در فرانسه تعدادی ماشين الکترونيکی رای گيری نيز به کار گرفته شد.


برای شرکت در انتخابات ۴۴ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند که نسبت به سال ۲۰۰۲ حدود ۳.۴ ميليون نفر افزايش نشان می داد. رييس جمهوری آينده، جانشين ژاک شيراک ۷۴ ساله خواهد شد که ماه آينده قدرت را بعد از ۱۲ سال واگذار خواهد کرد.


برای شرکت در انتخابات ۴۴ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده که نسبت به سال ۲۰۰۲ حدود ۳.۴ ميليون نفر افزايش نشان می دهد. رييس جمهوری آينده جانشين ژاک شيراک ۷۴ ساله خواهد شد که ماه آينده قدرت را بعد از ۱۲ سال واگذار خواهد کرد

آقای سرکوزی ۵۲ ساله که وزير کشور سابق فرانسه بود برای ماه های طولانی در صدر نظرسنجی ها قرار داشته و به نمايندگی از اتحاديه حاکم برای جنبش مردمی در اين انتخابات شرکت کرد.


نیکلاس سرکوزی که فرزند يک مهاجر مجاری است سياست سرسختانه ای را درباره جرم و جنايت و مهاجرت غير قانونی اعلام کرده است و از سوی ديگر کانديدای مورد توجه بازارهای مالی به شمار می رود.
وی گفته است که «ما نيازمند يک رنسانس جديد هستيم.»


در مقابل سگولن رويال از افزايش حداقل دستمزدها و بازنشستگی سخن گفته و اينکه ۵۰۰ هزار شغل جديد را ايجاد خواهد کرد ولی می گويد که ماليات ها را افزايش نمی دهد.


خانم رويال قول داده که يک فرانسه « بهتر و قوی تر» را بوجود خواهد آورد که در آن شهروندان برابر باشند.


در صورتی که رويال بتواند در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی برسد وی نخستين رييس جمهوری زن در تاريخ فرانسه خواهد بود.


XS
SM
MD
LG