لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

اینترنت و ایران؛ نظرات مشاور ارشد هیلاری کلینتون


الک راس
الک راس
الک راس، مشاور ارشد هیلاری کلینتون در زمینه نو‌آوری است. وی سعی دارد تا از فن‌آوری در دنیای سیاست ایالات متحده و در جهت اهداف توسعه‌ای دولت آمریکا از جمله فقرزدایی و گسترش حقوق بشر استفاده کند.

پیش از این و در دوران رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده،‌ الک راس از برنامه‌های ابتکاری خود در زمینه فن‌آوری در کمپین باراک اوباما و جو بایدن استفاده می‌کرد. آقای راس اخیراً با رادیو فردا درباره اینترنت و ایران گفت‌وگو کرده است.

  • برخی شخصیت‌های سیاسی ایالات متحده، از جمله تعدادی از سناتورهای این کشور، بارها گفته‌اند که اینترنت نقش مهمی در جنبش جامعه مدنی ایران دارد، اما در عین حال، به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، ایرانیان به برخی سرویس‌های اینترنتی دسترسی ندارند. آیا وزارات امور خارجه آمریکا در نظر دارد که برای امکان‌پذیر کردن دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم‌های خود را تغییر دهد؟

به دنبال سخنان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده در تاریخ ۲۱ ژانویه مبنی بر به کارگیری سیاست آزادی اینترنت در مواجهه با ایران، تحریم‌ها اصلاح شده‌اند. در حال حاضر بارگذاری نرم‌افزارهای جمعی رایگان نظیر جی‌میل و مسنجر مایکروسافت برای کاربران در ایران، ‌سودان و کوبا امکان‌پذیر است.

  • در ژوئن ۲۰۰۹، وزارت امور خارجه ایالات متحده از توئیتر خواست تا به روز کردن توئیتر را به تعویق بیاندازد تا ایرانیان در مواقع تظاهرات و تجمعات اعتراضی بتوانند از توئیتر برای مقاصد ارتباطی خود استفاده کنند. فکر نمی‌کنید که ایالات متحده در مورد نقش توئیتر در جنبش مدنی ایران اغراق کرده است؟

نه، باید توجه داشت که در آن زمان مردم از طریق توئیتر اطلاعات را به خارج از ایران می‌فرستادند و همچنین در ایران نیز به اطلاع رسانی می‌پرداختند. مطمئنا تصور این که توئیتر به تنهایی عامل ایجاد انقلاب می‌شود، حرف درستی نیست و منظور دولت آمریکا نیز همچنین چیزی نبود.

  • آیا فکر نمی‌کنید ایالات متحده با این عمل جایگاه بیطرفانه توئیتر یا سایر سرویس‌های اینترنتی را زیر سؤال برده است؟

نه، این ابزارها بیشتر از آنکه درون ایالات متحده مورد استفاده قرار بگیرتد در خارج از آمریکا کاربرد دارند و به نظر من این سرویس‌ها خودشان را با اهداف کاربرانشان منطبق کرده‌اند.

  • آیا وزارت امور خارجه ایالات متحده در نظر دارد که از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای ارتباط با ایرانیان استفاده کند؟ چگونه؟

شبکه‌های اجتماعی همواره به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با افراد مختلف در سرتاسر جهان، از جمله ایران مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال من به پیام نوروزی آقای اوباما اشاره می‌کنم که دفتر باراک اوباما از طریق به کارگیری فن‌آوری دیجیتال این پیام را منتقل کردند تا به طور مستقیم با مردم ایران ارتباط برقرار کنند.
XS
SM
MD
LG