لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

از انتقاد از «تعصب دینی» تا پژاک


گاردین

ایران و تلاش برای قلع و قمع بهائیان

شری بلر، همسر تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا در مقاله‌ای در روزنامه بریتانیایی گاردین نوشته است که جمهوری اسلامی در تلاش است تا جماعت ۳۰۰ هزار نفری بهائیان ایران را «قلع و قمع» کند و برای اثبات مدعایش به بازداشت بهائیان، بی احترامی به گورستان آن‌ها، تخریب معابد و مصادره منازل بهائیان توسط جمهوری اسلامی اشاره می‌کند.

این وکیل و فعال حقوق بشر در ادامه با یاد کردن از هفت بهایی که به تازگی به اتهام «جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی و محاربه»‌ به بیست سال زندان محکوم شده‌اند، نوشته است که در حال حاضر ۴۷ بهایی در زندان به سر می‌برند.

خانم بلر در پایان ضمن اشاره به اعتراض‌ کشورهای مختلف نظیر ایالات متحده، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان و هلند و جوامع بین‌الملل نسبت به نحوه برخورد جمهوری اسلامی با بهائیان، از جهانیان خواسته است تا صدای انتقاد‌ خود از «تعصب دینی» جمهوری اسلامی را که بر خلاف تعهدات حقوق بشری این کشور است، به گوش مقامات ایران برسانند.


شکاف‌هایی درون نظام جمهوری اسلامی

معصومه طرفه،‌پژوهشگر در دانشگاه سواس در لندن، می‌نویسد که شواهد حاکی از آن است که در رژیم جمهوری اسلامی شکاف‌ها و تزلزل پدید آمده است.

او در مقاله خود از به ساخت و ساز‌های تسلیحاتی چند وقت اخیر ایران نظیر، جت بمب افکن کرار که احمدی نژاد آن را «سفیر مرگی برای دشمنان» خوانده است، قایق تندروی موشک انداز و موشک زمین به زمین قیام یک به عنوان شواهد نگرانی ایران از حمله اسرائیل به ایران و هشدارهای جهانی یاد می‌کند.

خانم طرفه همچنین می‌نویسد که در کنار تحریم‌ها علیه ایران که جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده است، عدم تفاهم میان جناح‌های مختلف نظام و از همه مهمتر مجلس و دولت نشان از بروز شکاف در نظام است.

او با استناد به این شواهد و شکافی که روز به روز گسترده‌تر می‌شود، می‌گوید حمله به ایران در حال حاضر و یا موافقت ایالات متحده برای مذاکره با ایران پیش از اثرگذاری کامل تحریم‌ها بر ایران، حاکی از «بی‌تجربگی» خواهد بود.

لوموند

روزنامه فرانسوی لوموند چهارشنبه گزارشی در مورد گروه پژاک،گروه حزب حيات آزاد کردستان، نوشته است. به نوشته لوموند، پژاک که گروه تروریستی در جهان شناخته می شود از قدرت های غربی که مخالف برنامه هسته ای ایران هستند، می خواهد به این گروه کمک کرده و پژاک را از لیست گروه های تروریست درآورد.
XS
SM
MD
LG