لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

درگیری در کابل در آستانه انتخابات ریاست جمهوری


ساختمان بانک پشتنی در کابل که روز چهارشنبه مورد حمله طالبان قرار گرفت.
ساختمان بانک پشتنی در کابل که روز چهارشنبه مورد حمله طالبان قرار گرفت.
يك روز مانده به زمان برگزارى انتخابات رياست جمهورى در افغانستان جنگجويان طالبان روز چهارشنبه با حمله به ساختمان يك بانک در كابل چندين ساعت با نيروهاى امنيتى درگير شدند.

به گزارش رويترز بر اساس اعلام پليس افغانستان در جريان درگيرى چهارساعته ميان جنگ‌جويان طالبان و نيروهاى پليس كه صبح روز چهارشنبه روى داد، هر سه فرد مهاجم كشته شدند.

اين در حالى است كه يك سخنگوى طالبان به رويترز گفته است، در حمله به اين بانك پنج تن از جنگجويان طالبان مشاركت داشتند كه چند نفر از آنها جليقه‌هاى انفجارى پوشيده بودند.

پيشتر زمرى بشرى سخنگوى وزارت كشور افغانستان به بخش افغانى راديو آزادى گفته بود، مهاجمان «دزدان مسلحى هستند كه هدف شان چپاول دارايى‌هاى» اين بانك است.

پس از حمله افراد مهاجم به ساختمان «پشتنى بانک» نيروهاى پليس با محاصره ساختمان اين بانک به تبادل آتش با مهاجمان پرداختند.

شاهدان عينى به راديو آزادى افغانستان گفته اند، شاهد مقاومت افراد مسلح در ساختمان بانک بوده و در نتيجه اين درگيرى جاده ميوند، كه يكى از محورهاى مهم ارتباطى در پايتخت افغانستان به شمار مى‌آيد، مسدود شده بود.

اين حمله در حالى صورت مى گيرد كه كمتر از ۲۴ ساعت ديگر به برگزارى انتخابات رياست جمهورى و شورا هاى ولايتى در افغانستان باقى مانده است.

روز سه‌شنبه نيز محوطه كاخ رياست جمهورى كابل هدف حملات خمپاره‌اى قرار گرفته بود.

شبه نظاميان طالبان اعلام كرده‌اند، در روز برگزارى انتخابات نيز به حملات خود ادامه خواهند داد.

در اطلاعيه‌اى كه در يكى از وب‌سايت‌هاى متعلق به ستيزه‌جويان طالبان منتشر شده آمده است، بيست نفر از مهاجمان انتحارى به پايتخت افغانستان نفوذ كرده‌اند، تا با انجام حملات انتحارى مانع از برگزارى انتخابات شوند.

طالبان همچنين گفته‌اند، در روز راى گيرى در سراسر افغانستان جاده‌ها و محورهاى ارتباطى را مسدود خواهند كرد.

در اين ميان دستگاه‌هاى امنيتى در افغانستان اعلام كرده‌اند، تدابير امنيتى را در سراسر كشور تشديد كرده‌اند، تا مردم با خاطرى آسوده به پاى صندوق هاى راى بروند.

بيش از صد هزار سرباز خارجى و صد و هشتاد هزار سرباز افغانى مسئوليت تامين امنيت انتخابات رياست جمهورى در افغانستان را بر عهده دارند.

بيش از پانزده ميليون نفر واجد شرايط راى دادن در افغانستان براى انتخاب رييس جمهور آينده اين كشور به پاى صندوق‌هاى راى فرا خوانده شده‌اند.

نظرسنجى‌هاى انجام شده در افغانستان نشان مى‌دهد كه حامد كرزاى رييس جمهور حاكم اين كشور از بخت بيشترى براى پيروزى در اين انتخابات برخوردار است.

عبدالله عبدالله وزير امور خارجه پيشين افغانستان مهم‌ترين رقيب آقاى كرزاى به شمار مى‌آيد و ممكن است انتخابات به دور دوم هم كشيده شود.

در آستانه برگزارى انتخابات و با توجه به تهديد‌هاى طالبان براى انجام حملات بيشتر دولت افغانستان از رسانه‌هاى داخلى و خارجى خواسته است، از انتشار اخبار مربوط به خشونت‌ها در روز انتخابات خوددارى كنند.

احمد ظاهر فقيرى سخنگوى وزارت امور خارجه افغانستان در اين باره گفته است:«اين يك تصميم منطقى است كه به خاطر جلوگيرى از مغشوش شدن اذهان عامه اتخاذ گرديده است.»
XS
SM
MD
LG