لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

آنگلا مرکل کابینه جديد آلمان را معرفى کرد


آنگلا مرکل در کنار گیدو وستروله، وزیر خارجه جدید آلمان
آنگلا مرکل در کنار گیدو وستروله، وزیر خارجه جدید آلمان
آنگلاصدر اعظم آلمان روز شنبه اعضاى دولت جديد اين كشور را كه متشكل از احزاب دمكرات و سوسيال مسيحى و حزب دمكرات آزاد است، معرفى كرد.

دولت جديد آلمان كه از ائتلاف ميان احزاب راست ميانه دمكرات و سوسيال مسيحى و حزب دمكرات آزاد تشكيل شده است، قصد دارد، از طريق كاهش ماليات‌ها راه را براى رشد اقتصاد و خروج از بحران كنونى فراهم كند.

خانم مركل روز شنبه در جريان معرفى برنامه و اعضاى دولت جديد ائتلافى اين كشور با «شجاعانه» توصيف كردن برنامه‌هاى خود اظهار داشت: «ما مى‌دانيم كه سال‌هاى ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ زمان خروج از بحران جارى خواهد بود».

صدر اعظم آلمان تأكيد كرد، دولت جديد اين كشور بايد براى ايجاد فرصت‌هاى شغلى و دستيابى به رشد اقتصادى تمام توان خود را به كار گيرد.

احزاب ائتلافى دولت جديد آلمان در طول حدود چهار هفته گفت‌وگوهاى فشرده خود، بر سر كاهش ۲۴ ميليارد يورويى ماليات‌ها در اين كشور و حمايت بيشتر از خانواده‌ها و صاحبان شركت‌ها به توافق رسيدند.

اين در حالى است كه منتقدان بر اين باورند كه با توجه به بدهى‌هاى سنگين دولت، كاستن از ماليات‌ها كه احزاب پيروز در انتخابات وعده آن را داده بودند، به مقروض شدن هرچه بيشتر دولت منتهى مى‌شود.

در انتخابات سراسرى آلمان كه اوايل مهر ماه برگزار شد، احزاب دمكرات مسيحى و سوسيال مسيحى و نيز حزب دمكرات آزاد، به عنوان متحد سنتى احزاب دست راستى، پيروز شده بودند.

احزاب دمكرات مسيحى و سوسيال مسيحى كه حدود ۳۴ درصد آرا را در انتخابات به خود اختصاص داده بودند، به عنوان قدرتمندترين فراكسيون در پارلمان جديد آلمان وظيفه تشكيل دولت جديد را برعهده داشتند.

دولت جديد آلمان علاوه بر پست صدر اعظمى، از چهارده وزارتخانه تشكيل شده است، كه از اين ميان شش وزارتخانه به حزب دمكرات مسيحى به رهبرى خانم مركل تعلق گرفته است.

از جمله وزارتخانه‌هاى كليدى كه هدايت آن را حزب دمكرات مسيحى بر عهده دارد مى‌توان به وزارت كشور و وزارت دارايى اشاره كرد. با اين تفاوت كه ولفگانگ شويبله وزير كشور آلمان در دولت پيشين در دولت جديد پست وزارت دارايى را برعهده دارد و توماس دومزيره به عنوان وزير كشور جديد آلمان انتخاب شده است.

حزب دمكرات آزاد كه در انتخابات پارلمانى آلمان با كسب بيش از چهارده و نيم درصد از آرا به بهترين نتايج تاريخ فعاليت خود دست يافته بود، پنج پست وزارت را در دولت جديد از آن خود كرده است.

گيدو وستروله رئيس ۴۷ ساله حزب ليبرال‌هاى آلمان (دمكرات آزاد) در دولت جديد به عنوان وزير امور خارجه انجام وظيفه خواهد كرد.

اين انتخاب در حالى صورت گرفته است كه پيشتر انتقادهايى در برخى رسانه‌هاى آلمانى درباره «تسلط ناكافى» وستروله به زبان انگليسى منتشر شده بود.

وزير امور خارجه جديد آلمان همچنين همجنس‌گرا است و با ميشاييل مرونس يک مدير ورزشى زندگى مى‌كند.

علاوه بر پست وزارت امور خارجه وزارتخانه‌هاى اقتصاد، بهداشت، توسعه و دادگسترى نيز در اختيار حزب دمكرات آزاد قرار گرفته است.

فيليپ روسلر وزير جديد بهداشت آلمان از حزب دمكرات آزاد كه تنها ۳۶ سال دارد، جوان‌ترين عضو دولت جديد آلمان به شمار مى‌آيد كه زاده ويتنام است و در يك خانواده آلمانى بزرگ شده است.

در كابينه جديد خانم مركل حزب سوسيال مسيحى كه تنها در ايالت بايرن فعاليت مى‌كند، هدايت سه وزارتخانه را بر عهده خواهد داشت كه از مهم‌ترين آنها مى‌توان به وزارت دفاع اشاره كرد.

كارل تئودور تسوگوتنبرگ وزير اقتصاد در دولت پيشين به عنوان وزير دفاع در دولت جديد انتخاب شده است.
XS
SM
MD
LG