لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

مجارستان و رومانی سفیران ایران را احضار کردند


خشونت علیه معترضان به نتایج انتخابات در ایران واکنش گسترده کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در پی داشته است.
خشونت علیه معترضان به نتایج انتخابات در ایران واکنش گسترده کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در پی داشته است.
وزارت امور خارجه مجارستان روز چهارشنبه با احضار سفير جمهوری اسلامی مراتب نگرانی اين کشور را نسبت به برخورد خشونت آميز با معترضان به نتايج انتخابات و ايجاد محدوديت برای فعاليت رسانه‌های خارجی به دولت ايران ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بوداپست، وزارت امور خارجه مجارستان از جمهوری اسلامی خواسته است به حقوق شهروندان خود برای آزادی بيان احترام بگذارد.

معاون وزارت امور خارجه مجارستان با انتشار بيانيه‌ای در اين باره اعلام کرد:« اين حق کشورهای عضو اتحاديه اروپا است که نگرانی خود را نسبت به اوضاع جاری در ايران در ارتباط با معيارهای دمکراتيک ابراز کنند.»

مجارستان با احضار سفير ايران در بوداپست، خواستار رعايت حقوق مردم برای تظاهرات مسالمت آميز و لغو محدويت‌های گسترده‌ای شد که برای رسانه های خارجی و گردش آزاد اطلاعات در ايران ايجاد شده است.

همچنين رومانی نيز روز چهارشنبه اعلام کرد اين کشور سفير جمهوری اسلامی در بخارست را به وزارت امور خارجه احضار کرده و نسبت به بکارگيری خشونت عليه معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری اعتراض کرده است.

وزارت امور خارجه رومانی ضمن ابلاغ مراتب نگرانی اين کشور نسبت به نوع برخورد مقام‌های ايرانی با معترضان به سفير ايران، ادعای رهبران ايران را در باره مداخله کشورهای غربی در رويدادهای جاری ايران به شدت رده کرده و آن را «غير قابل قبول و بی‌پايه و اساس» خوانده است.

جمهوری چک که رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، روز دوشنبه از ۲۷ کشور عضو اين اتحاديه خواسته بود، مراتب نگرانی خود را نسبت به اوضاع جاری در ايران به نمايندگان جمهوری اسلامی اطلاع دهند.

در همين راستا وزارت امور خارجه جمهوری چک نيز روز دوشنبه، کاردار جمهوری اسلامی در پراگ را فراخوانده و ضمن اعتراض به برخورد خشونت آميز با تظاهرکنندگان ادعای رهبران ايران را در باره دخالت کشورهای اروپايی در امور داخلی ايران رد کرد.

تاکنون چندين کشور عضو اتحاديه اروپا مانند فرانسه، سوئد، بلژيک، فنلاند و بريتانيا با احضار سفيران ايران به سرکوب معترضين در اين کشور اعتراض کرده‌ا‌ند.

رهبران ايران بارها کشورها و رسانه‌های غربی را به «دامن زدن به ناآرامی‌ها» در ايران متهم کرده‌اند. اعتراض‌ها در ايران نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهوری تاکنون دست کم هفده کشته برجای گذاشته است. معترضان دولت را به تقلب و دستکاری گسترده در آرای مردم متهم می‌کنند.
XS
SM
MD
LG