لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

اصولگرایان؛ دو گردهمایی در دو سوی طیف


گردهمایی جبهه متحد اصولگرایان در آستانه دور دوم انتخابات مجلس هشتم در شهرری
گردهمایی جبهه متحد اصولگرایان در آستانه دور دوم انتخابات مجلس هشتم در شهرری
روز پنجشنبه در تهران دو طیف از اصولگرایان با برگزاری دو گردهمایی بر شدت فعالیت‌های انتخاباتی خود افزودند.

نخستین گردهمایی از سوی حزب مؤتلفه اسلامی با اعضای همسوی این حزب در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در آن محمد نبی حبیبی، دبیر کل این حزب، گفت: «ما برای انتخابات آینده همگرایی اصولگرایان را وجهه همت خود قرار داده‌ایم و معتقدیم باید به یک نامزد واحد برسیم.»

دومین گردهمایی روز پنجشنبه جناح اصولگرا با شرکت کنگره حزب توسعه و عدالت و طیفی از منتقدان درون جناحی محمود احمدی‌نژاد برگزار شد.

محسن رضایی، که از وی به عنوان کاندیدای احتمالی طیفی از اصولگرایان که منتقد سیاست‌های محمود احمدی نژاد هستند نامبرده می‌شود، در این گردهمایی به طور رسمی برگزاری جلساتی را با حضور علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی برای تعیین «کاندیدای دولت ائتلافی» تأیید کرد.

آقای رضایی گفت: « ما از تیرماه گذشته تا امروز با پنج یا شش نفر از نامزدهای احتمالی جلساتی داشتیم كه با به صحنه آمدن خاتمی این جلسات تقریباً تعطیل شد؛ ولی پس از كناره‌گیری وی دوباره این جلسات فعال شده است.»

وی همچنین گفت که در مورد حضور احتمالی شش کاندیدا در این جلسات گفت‌وگو شده است و دو نفر از آنها «نهایی» شده‌اند که یکی از این دو نفر به زودی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌شود.

اما رضا طلایی‌نیک، دبیرکل حزب توسعه و عدالت، با نام بردن از «علی لاریجانی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی» گفت که احتمالاً یکی از آنها به عنوان کاندیدای «دولت ائتلافی» معرفی می‌شود.

موضوع دولت ائتلافی با انتقادهایی درون دیگر احزاب جناح اصولگرا روبه‌رو شده است. از جمله اسدالله بادامچیان، قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی، به خبرگزاری ایسنا گفت: «اصولگرایی قوی‌‌تر از آن است كه طرح دولت ائتلافی بخواهد به آن ضربه‌ای وارد كند.»

محسن رضایی نیز در واكنش به انتقادها به طرح دولت ائتلافی گفت: «هر كس حق دارد نظرات خود را بگوید، اما این كه افراد یا احزابی از یک جریان فكری خود را متولی آن جریان فكری بدانند كار خوبی نیست. »

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا از پادرمیانی و دیدار حبیب‌الله عسگراولادی، عضو با نفوذ حزب مؤتلفه اسلامی، میان جامعه مدرسین قم، جامعه روحانیت مبارز و محمود احمدی‌نژاد برای رسیدن به «کاندیدای مورد نظر» خبر داد.

کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در این خصوص گفت که دیدارهای آقای عسگراولادی، با محمود احمدی‌نژاد و دو تشکل قدرتمند روحانیان جناح حاکم بر ایران «در راستای ایجاد همگرایی و تقویت وحدت نیروهای اصولگرا صورت گرفته و این دیدارها در راستای رسیدن به وحدت و كاندیدای مورد نظر مثبت، ‌مفید و مؤثر بوده است. »

با این همه رضا اکرمی، از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، که یکی از اصلی‌ترین تشکل‌های اصولگرایان به شمار می‌رود اعلام کرد که «جامعه روحانیت مبارز هنوز به هیچ تصمیمی در خصوص كاندیدای خاصی نرسیده است.»
XS
SM
MD
LG