لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

عبدالقدیرخان: اعترافات به من تحميل شده بود


عبدالقادرخان، پدر بمب هسته ای پاکستان از چهارسال پیش تا کنون تحت بازداشت خانگی قرار دارد. (عکس از epa)
عبدالقادرخان، پدر بمب هسته ای پاکستان از چهارسال پیش تا کنون تحت بازداشت خانگی قرار دارد. (عکس از epa)

عبدالقدیر خان، پدر بمب هسته ای پاکستان اعلام کرد که اعترافات چهار سال پيش او در باره فروش تکنولوژی هسته ای به ايران، کره شمالی و ليبی به او تحميل شده بود.


عبد القدیرخان روز جمعه ۱۰ خرداد ماه، در منزل خود در اسلام آباد پايتخت پاکستان در مصاحبه ای با روزنامه گاردين گفت: «آن [اعترافات] به اراده خودم انجام نشد، به دست من داده شده بود.»


این دانشمند هسته ای در تاريخ چهارم فوريه سال ۲۰۰۴ طی بيانيه ای که از تلويزيون پاکستان پخش شد اعتراف کرد که بدون اطلاع دولت کشور خود، شبکه وسيعی برای صادرات فنآوری هسته ای تشکيل داده و به ايران، ليبی و کره شمالی تکنولوژی هسته ای فروخته است.


پرويز مشرف، رييس جمهوری وقت پاکستان، فردای آن روز عبدالقدیرخان را مورد عفو قرار داد، اما او از همان روز تاکنون تحت بازداشت خانگی قرار گرفت.


عبد القدیرخان در گفتگو با گاردين نگفته است که چه کسی اعترافات را به او تحميل کرده است.


پيش از اين هم برخی ديپلمات های غربی، مفسران مسايل پاکستان و سياست مداران در باره اينکه او توانسه باشد به تنهايی چنين شبکه ای را سازماندهی کند، ابراز ترديد کرده بودند.


او گفته است: «نمی خواهم دراين باره سخن بگويم، اين مسايل بايد فراموش شوند.» او افزوده است که با آژانس بين المللی انرژی اتمی در اين باره همکاری نخواهد کرد.


عبدالقديرخان که بنيان گذار تاسيسات هسته ای پاکستان است، مهندس متالورژی و تحصيل کرده انگلستان، هلند و آلمان است که در دهه ۶۰ ميلادی، به طور تصادفی کارمند شرکت يورنکو، کنسرسيوم غنی سازی اورانيوم متشکل از هلند ، آلمان و بریتانیا می شود و تکنولوژی هسته ای را به صورت مخفيانه به کشور خود وارد می کند.


پاکستان در اواخر دهه ۸۰ ميلادی به ياری عبدالقدیرخان که در اين کشور به عنوان يک قهرمان ملی شناخته می شود، به تکنولوژی هسته ای دست يافت و سرانجام در سال ۱۹۹۸ اولين آزمايش هسته ای خود را با موفقیت انجام داد.

پاکستان در اواخر دهه ۸۰ ميلادی به ياری عبدالقدیرخان که در اين کشور به عنوان يک قهرمان ملی شناخته می شود، به تکنولوژی هسته ای دست يافت و سرانجام در سال ۱۹۹۸ اولين آزمايش هسته ای خود را با موفقیت انجام داد.


پرویز مشرف، دستور بازداشت خانگی عبدالقدیرخان را تاريک ترين لحظه دوران رياست جمهوری خود تا کنون توصیف کرده و گفته است از اين اقام شرمسار است، اما چاره ديگری نداشته است.


فروش تکنولوژی هسته ای به ايران


در ماه فوريه ۲۰۰۳ زمانی که چند تن از بازرسان آژانس اتمی برای بازديد از تاسيسات نطنز به ايران رفته بودند، در بخشی از اين تاسيسات يک واحد غنی سازی اورانيونم و چند سانتريفوژ يافتند.


يکی از بازرسان، با بازرسی دقيق قطعات اين واحد غنی سازی دريافت که تکنولوژی به کار رفته در تاسيسات نطنز شباهت زيادی به تجهيزات مورد استفاده شرکت يونکر، در سه دهه گذشته دارد.


با اين حال سرنخی از همکاری عبد القادر خان با ايران به دست نيامد تا آن که چند ماه بعد، ليبی اعلام کرد که با کمک عبد القدیر خان به فن آوری غنی سازی اورانيوم دست يافته است و پس از آن عبد القدیرخان به فروش فنآوری هسته ای به ایران، لیبی و کره شمالی اعتراف کرد.


پدر بمب هسته ای پاکستان به گاردين گفته است که فن آوری هسته که به ايران و کره شمالی مبادله شده آزادانه و بدون محدوديت در غرب موجود بوده است: «آنها [تجهيزات هسته ای را] به ما می فروختند، به آنها می فروختند و به هرکسی می توانست بخرد می فروختند.»


آقای مشرف از دو ماه پيش شرايط بازداشت خانگی عبدالقدیر خان را تسهيل کرده است.


نواز شريف که حزب تحت رهبری او اکنون يکی از متحدان اصلی ائتلاف سياسی پاکستان است گفته است که عبد القدیرخان بايد آزاد شود.


XS
SM
MD
LG