لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

سایت نماینده پارلمان هلند برای انتشار فیلم «ضد اسلام» مسدود شد


آقای وایلدرز اعلام کرده است که قصد دارد تا اول آوریل فیلمش را منتشر کند. (عکس: AFP)
آقای وایلدرز اعلام کرده است که قصد دارد تا اول آوریل فیلمش را منتشر کند. (عکس: AFP)

يک شرکت اینترنتی آمريکايی، وب سايتی را که نماينده پارلمان هلند برای انتشار فيلم «ضد اسلامی» خود از اين شرکت خريده بود مسدود کرد.


شرکت آمريکايی «Network Solutions» روز يکشنبه چهارم فروردين ماه سايت «fitnathemovie.com» که پيشتر به گيرت وايلدرز، نماينده پارلمان و رهبر يک حزب راست تندرو در هلند فروخته بود را پس از دريافت تعدادی شکايت در باره محتوای اين سايت، مسدود کرد.


اين شرکت هم اکنون در سايتی که آقای وايلدرز برای انتشار فيلم آماده کرده بود متنی را قرار داده و در آن توضيح داده است که تعدادی شکايت در باره اين سايت دريافت شده و شرکت در حال رسيدگی به اين شکايت ها است که آيا محتوای اين سايت با قوانين منافات دارد يا خير.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، تا ساعات اوليه روز يکشنبه چهارم فروردين ماه، صفحه اول اين وب سايت، جلد قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان، را در يک زمينه سياه نشان می داد که روی آن نوشته شده «فيلم فتنه به زودی می آيد».


فتنه يا «Finta» نام فيلمی است که آقای وايلدرز در باره اسلام ساخته است.


وی اعلام کرده است که قصد دارد فيلمی را که درباره اسلام ساخته است تا اول ماه آوريل نمايش دهد.


برخی اسلامگريان محتوای اين فيلم «که تاکنون در جايی نمايش داده نشده است» را با توجه به اظهارات سازنده فيلم «حمله به اسلام و قرآن» دانسته اند.


آقای وايلدرز در ماه نوامبر گذشته اعلام کرد اين فيلم ۱۵ دقيقه ای نشان می دهد قرآن «يک کتاب فاشيستی» است. گروه های مذهبی ضمن اعتراض به نمايش اين فيلم، نسبت به برپايی موج خشونت مسلمانان تندرو در سراسر جهان هشدار داده اند.


شرکت آمریکایی «Network Solutions» هم اکنون در سايتی که آقای وايلدرز برای انتشار فيلم آماده کرده بود متنی قرار داده و در آن توضيح داده است که تعدادی شکايت در باره اين سايت دريافت شده و شرکت در حال رسيدگی به اين شکايت ها است که آيا محتوای اين سايت با قوانين منافات دارد يا خير.

اما آقای وايلدرز گفته است که اگر رسانه ای برای انتشار فيلمش پيدا نکند، آن را در اينترنت منتشر خواهد کرد.


پرونده فیلم «ضد اسلامی در دادگاه»


انجمن مسلمانان هلند، روز جمعه دوم فرودين ماه از يک دادگاه در شهر «لاهه» هلند، درخواست کرد هياتی از ناظران رسانه ای را برای تماشای اين فيلم تشکيل دهد تا اگر دليلی برای توقيف اين فيلم می بينند، از پخش آن جلوگيری شود.


دولت هلند پيشتر از از آقای وايلدرز، تهيه کننده اين فيلم، خواسته بود اين پروژه را رها کند، اما پيشاپيش گفته بود که هيچ راه قانونی برای سانسور يک فيلم، پيش از انتشارش وجود ندارد.


همچنين يک ماه پيش يان پيتر بالکنند، نخست وزير هلند، اعلام کرده بود که دولت های اروپايی با هلند هم عقيده هستند که مطابق اصل آزادی بيان در قانون اساسی، نمی توان جلوی پخش فيلم «ضد قرآن» يک نماينده هلندی را گرفت.


با اين حال، دادگاهی که در لاهه شکايت انجمن مسلمانان هلند را دريافت کرده، اعلام کرده است: روز ۲۸ ماه مارس درباره درخواست اين انجمن تصميم خواهد گرفت.


تا اين لحظه، تلاش های مقامات رسمی دولت هلند برای لغو نمايش فيلم شکست خورده است و بيم آن می رود که خشونت هايی که در مورد انتشار کاريکاتورهای پيامبر مسلمانان در روزنامه های اروپايی به وجود آمد درباره اين فيلم هم تکرار شود.


دو سال پيش، انتشار کاريکاتوری از پيامبر اسلام در روزنامه های دانمارکی باعث خشم مسلمانان و بروز خشونت در چند کشور مسلمان شد.


ماه فوريه گذشته، يازده روزنامه دانمارکی، بارديگر اين کاريکاتوها را منتشر کردند. آنها اعلام کرده بودند که برای دفاع از آزادی بيان دست به اين اقدام زده اند. چاپ دوباره کاريکاتورها اعتراض دوباره کشورهای اسلامی را برانگیخت.


اين مسئله همچنين يادآور قتل تئو ون گوگ، فيلم ساز هلندی به دست يک مسلمان افراطی است. او در سال ۲۰۰۴ پس از انتشار فيلمی که مسلمانان آن را «توهين به قرآن و دين اسلام» دانستند به قتل رسيد.


XS
SM
MD
LG