لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

ترکيه درباره حضور در مذاکرات ايران و برزيل هنوز تصمیم نگرفته است


احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه.
احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه.
وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه گفته است : آنکارا هنوز بر سر اين که در مذاکرات برزيل و تهران حضور داشته باشد، به نتيجه نهايی نرسيده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد داوود اوغلو ، وزير خارجه ترکيه، گفت: هرگونه حضور ترکيه، بستگی به نتیجه رايزنی ها با مقامات تهران وغرب و گفت وگوی تلفنی با هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، که قرار است انجام شود، دارد.

آقای داوود اغلو گفت: هدف ما حضور در مذاکرات سه جانبه نيست و اگر مذاکره ای شروع شود، به دنبال راهی برای رسيدن به نتيجه هستيم.


اين در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه اعلام کرد رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه همزمان با حضور رييس جمهوری برزيل در روزهای يکشنبه و دوشنبه هفته آينده در تهران خواهد بود. لولا داسيلوا رييس جمهوری برزيل قرار است سفری دو روزه و در روزهای ياد شده به تهران داشته باشد.

برزيل و ترکيه که هر دو عضو غيردائم شورای امنيت سازمان ملل هستند از مخالفان دور چهارم تحريم های ايران به شمار آمده و خواهان اقدامات ديپلماتيک بيشتر برای حل مسئله هسته ای جمهوری اسلامی هستند.

ترکيه هفته گذشته پيشنهاد داده ميزبانی مذاکرات ميان کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی را به عهده گيرد.

کاترين اشتون قرار است به نمايندگی از گروه ۵+۱ يا پنج کشور عضو دائم شورای امنيت و آلمان در اين ديدار حضور داشته باشد. گزارش ها حاکی است ايران از اين پيشنهاد استقبال کرده و منتظر پاسخ خانم اشتون است.

وزير خارجه ترکيه گفت: در صورت قطعی شدن برگزاری اين مذاکرات، به احتمال زياد ترکيه ميزبان آن خواهد بود.

آقای احمد داوود اغلو پيشتر هم اعلام کرده بود کشورش آماده است به عنوان کشوری ثالث در مسئله اتمی جمهوری اسلامی حضور داشته باشد.
XS
SM
MD
LG