لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

لاریجانی: پرونده هسته ای زير نظر مستقيم رهبر است


آقای لاريجانی که در دولت محمود احمدی نژاد به عنوان دبير شورای امنيت ملی، مذاکره کننده ارشد پرونده هسته ای ايران بود، مهر ماه سال ۸۶ از سمت خود کناره گيری کرد. (عکس از AFP)
آقای لاريجانی که در دولت محمود احمدی نژاد به عنوان دبير شورای امنيت ملی، مذاکره کننده ارشد پرونده هسته ای ايران بود، مهر ماه سال ۸۶ از سمت خود کناره گيری کرد. (عکس از AFP)

علی لاريجانی، مذاکره کننده سابق هسته ای ايران گفت که موضوع هسته ای زير نظر مستقيم ایت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران است و «دولت ها تنها در کندی يا شتاب اين حرکت نقش دارند.«


به گزارش خبرگزاری های داخلی، علی لاريجانی دبير سابق شورای امنيت ملی و نماينده کنونی رهبر ايران در اين شورا، روز سه شنبه ۲۰ فروردين ماه در يک همايش در شهر مشهد درباره مزاکره با آمريکا و پرونده هسته ای ايران سخن گفت.


آقای لاريجانی که در دولت محمود احمدی نژاد به عنوان دبير شورای امنيت ملی، مذاکره کننده ارشد پرونده هسته ای ايران بود، مهر ماه سال ۸۶ از سمت خود کناره گيری کرد.


او در سخنان خود تاکید کرده است که تصمیمات مربوط به برنامه هسته ای ایران را آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران می گیرد و دولت ها نقشی در تصمیم گیری ها ندارند.


بررسی نقش آیت الله خامنه ای در ساختار قدرت در ایران، مقاله ای از کریم سجادپور


پيش از اين صادق خرازی، معاون سابق وزارت امور خارجه ايران و سفير ايران در فرانسه در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی نيز آبان ماه سال گذشته در مصاحبه با نشريه نيوزويک به اين مسئله اشاره کرده بود.


آقای لاريجانی در اين همايش گفته است: «ايران با تعامل سازنده و مذاکره منطقی در موضوع هسته ای پيش رفته است و تا کنون رفتار معقولانه ای طی مسير دستيابی به انرژی هسته ای از خود نشان داده است.»


مذاکره با آمريکا


نماينده آیت الله خامنه ای در شورای امنيت ملی در باره مذاکره با آمريکا گفته است که مذاکرات تنها در صورت «استيفای حقوق ملت ايران» ممکن خواهد بود.


ایران تلاش های اتمی خود را «حق قانونی» خود می داند اما آمریکا ایران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح های هسته ای می کند. ایران همواره این اتهام را رد می کند.


آمریکا توقف غنی سازی اورانیم را پیش شرط آغاز مذاکرات با ایران اعلام کرده است اما ایران حاضر نیست غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. درخواست توقف غنی سازی اورانیوم تاکنون در سه قطعنامه الزام آور شورای امنیت نیز ذکر شده است.


آقای لاريجانی آمريکا را متهم کرده است که نسبت به دستيابی ايران به دانش هسته ای موضع مخالف دارد و سلاح هسته ای فقط «بهانه رسانه های غربی» است.


با اين حال آژانس بين المللی انرژی اتمی سازمان ملل، در گزارش اخير خود که حدود يک ماه پيش منتشر شد، اعلام کرد که به دليل سرپيچی ايران از پاسخ به برخی سئوالات، از احتمال ارتباط برنامه هسته ای ايران با مطالعات نظامی ابراز نگرانی کرد.


شورای امنيت سازمان ملل تا کنون با تصويب سه قطع نامه از ايران خواسته است غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، و به مذاکرات بازگردد و به سوالات باقی مانده آزانس پاسخ بدهد. ایران تاکنون به این درخواست ها عمل نکرده است.


سال گذشته، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران اعلام کرد که ايران تبديل به يک کشور هسته ای شده است و درخواست توقف غنی سازی از يک کشور اتمی بی معنی است.

سال گذشته، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران اعلام کرد که ايران تبديل به يک کشور هسته ای شده است و درخواست توقف غنی سازی از يک کشور اتمی بی معنی است.


آقای لاريجانی هم در سخنان تازه تاکيد کرد : «ايران انرژی هسته ای را به دست آورده است و هيج قدرتی نمی تواند اين حق مسلم را از او بگيرد زيرا دوران شکوفايی علمی ايران در منطقه و جهان فرا رسيده است.»


با وجود آنکه شورای امنيت سازمان ملل در آخرين قطعنامه عليه ايران، خواستار توقف غنی سازی اورانيم شده است، رييس جمهور ايران روز ۲۰ فروردين ماه که در ايران با عنوان «روز انرژی هسته ای» ناميده شده است اعلام کرد که ايران قصد دارد شش هزار سانتريفوژ جديد در تاسيسات نطنز نصب کند.


بر اساس قطعنامه سوم شورای امنیت ایران حدود دو ماه دیگر برای توقف غنی سازی و پاسخ به سوالات آزانس فرصت دارد وگرنه با مجموعه تحریم های تازه ای مواجه خواهد شد.


ایران اعلام کرده است که تمایلی به توقف غنی سازی ندارد و درباره پرونده اتمی خود تنها با آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکره می کند.


XS
SM
MD
LG