لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

هشدار بانک مرکزی به احمدی نژاد: گرانی در راه است


پیش از این نیز بانک مرکزی در گزارش تيرماه خود رسما اعلام کرده بود که حجم نقدينگی در جامعه در يک سال منتهی به تيرماه، ۱/۴۰ درصد افزايش داشته است.
پیش از این نیز بانک مرکزی در گزارش تيرماه خود رسما اعلام کرده بود که حجم نقدينگی در جامعه در يک سال منتهی به تيرماه، ۱/۴۰ درصد افزايش داشته است.

رييس کل بانک مرکزی ايران نسبت به خطر رشد نقدينگی، تورم زا بودن آن و گرانی فزاینده ناشی از این موضوع، به دولت محمود احمدی نژاد و بخش های اقتصادی هشدار داد.


روزنامه اعتماد ملی در شماره روز پنجشنبه خود با اعلام اين مطلب به نقل از طهماسب مظاهری رييس کل بانک مرکزی ايران نوشت: «نرخ رشد نقدينگی در تير و مرداد ۱۳۸۶ به مرز هشدار رسيده و بايد آن را کنترل کرد.»


آقای طهماسبی که در حاشيه پنجمين اقتصاد اسلامی در دانشگاه تربيت مدرس سخن می گفت تاکيد کرد: «دولت، بخش خصوصی و همه کسانی که علاقه به اقتصاد کشور دارند بايد جلوی افزايش رشد نقدينگی را بگيرند زيرا رشد نقدينگی بيش از نرخ رشد اقتصادی امکان بالقوه ای برای ايجاد تورم دارد و با تاخير زمانی به افزايش قيمت ها می انجامد.»


پیش از این نیز بانک مرکزی در گزارش تيرماه خود رسما اعلام کرده بود که حجم نقدينگی در جامعه در يک سال منتهی به تيرماه، ۱/۴۰ درصد افزايش داشته است.


نگرانی بانک مرکزی از افزايش حجم نقدينگی در جامعه در حالی عنوان می شود که صندوق بين المللی پول در تازه ترين گزارش خود با عنوان «دورنمای اقتصاد منطقه ای خاور ميانه و آسيای مرکزی»، با اشاره به رشد ۸/۴۸ درصدی رشد نقدينگی در ايران پيش بينی کرد که نرخ تورم به ۵/۱۷ درصد خواهد رسيد.


  • «زمانی که اقتصاددانان به محمود احمدی نژاد در اين باره هشدار دادند او همه حرفها را به شوخی گرفت و با خنده گفت که من ازاقتصاد اطلاعی ندارم. تاسف آور است که کشوری مثل ايران، مسولانش علم اقتصاد را وقتی می آموزند که به قدرت می رسند.»
جمشید اسدی

کارشناسان مسايل اقتصادی در ايران می گويند با توجه به شرايط فعلی اقتصاد ايران و وابستگی بيش از حد دولت به درآمد های نفتی، هرگونه رشد حجم نقدينگی، با توجه به تورم زا بودن آن بسيار نگران کننده است.


رشد نقدینگی، حاصل سیاست های دولت


جمشيد اسدی کارشناس مسايل اقتصادی در پاريس با «خطرناک» خواندن رشد نقدينگی برای اقتصاد ايران می گويد که اين مشکل «زاييده سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد» است.


آقای اسدی در گفت و گويی به راديو فردا می گويد: «به گفته رييس کل بانک مرکزی، رشد نقدينگی از ۷۰ ميليارد تومان سال ۱۳۸۴ يعنی در زمان آغاز به کار دولت نهم به ۱۴۰ ميليارد تومان در سال ۱۳۸۶ رسيده است.»


وی با اشاره به سياست های دولت محمود احمدی نژاد در تزريق پول حاصل از درآمدهای تفتی به جامعه به جای هدايت آن به بازار سرمايه گذاری تاکيد می کند: «وقتی درآمد صندوق ذخيره ارزی بدون اينکه پشتوانه توليد داشته باشد به جامعه تزريق شد، زمانی که بودجه بدون در نظر گرفتن محاسبات اقتصادی رايج در دنيا خرج می شود، بايد انتظار چنين شرايطی را داشت.»


اين کارشناس مسايل اقتصادی درپاسخ به اين سوال که رشد نقدينگی چه زمانی بوجود می آيد، می گوید: «در هر جامعه ای مقدار پول بايد مناسب با اندازه توليد کالاهای آن اقتصاد باشد. حال اگر پول بيشتر از ارزش توليد به اقتصاد تزريق شود، رشد نقدينگی و در نهايت تورم را به همراه دارد.»


آقای اسدی می افزاید: «زمانی که اقتصاددانان به محمود احمدی نژاد در اين باره هشدار دادند او همه حرفها را به شوخی گرفت و با خنده گفت که من ازاقتصاد اطلاعی ندارم. تاسف آور است که کشوری مثل ايران، مسولانش علم اقتصاد را وقتی می آموزند که به قدرت می رسند.»


XS
SM
MD
LG