لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

اعتراض اصولگرایان به انتصاب مشایی


اسفندیار رحیم مشایی( چپ) در کنار محمود احمدی نژاد
اسفندیار رحیم مشایی( چپ) در کنار محمود احمدی نژاد
تنها پس از گذشت يک روز از انتصاب اسفنديار رحيم مشايی به عنوان معاون اول رئيس جمهور، محمود احمدی‌نژاد شاهد موج اعتراض‌ها نه تنها از سوی اصلاح‌طلبان بلکه از سوی هوادارن سرسخت خود در ميان جناح اصولگرا نيز بوده است.

يکی از اين هواداران سرسخت حسين شريعتمداری، مدير مسئول و نماينده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کيهان است که اين اقدام را خطا دانست.

نماينده آيت‌الله علی خامنه‌ای در روزنامه کيهان با اشاره به اين که معاون اول شدن اسفنديار رحيم مشايی موجی از حيرت آميخته به تأسف و نگرانی به راه انداخته است، اين تصميم محمود احمدی‌نژاد را کج‌سليقگی و بی‌اعتنايی به ملت خواند.

حسين شريعتمداری به محمود احمدی‌نژاد گوشزد کرد که بسياری از نزديک‌ترين افراد به رئيس‌جمهور با انتخاب اسفنديار رحيم مشايی به عنوان معاول اول رئيس جمهور شديداً مخالفند و از پيامدهای ناگوار آن ابراز نگرانی می‌کنند. اشاره وی تأييدی است بر گفته احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، که اين انتصاب را دهن‌کجی به مراجع عظام و نخبگان ديگر خواند.

همچنين حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، رئيس فراکسيون روحانيون مجلس، نيز با انتقاد شديد از اين تصميم محمود احمدی‌نژاد گفت: «مراجع عظام، علما و بسياری از علاقه‌مندان احمدی‌نژاد اين مسئله را بر نخواهند تابيد«.

از ديگر معترضان به تصميم محمود احمدی‌نژاد که جزو اصولگرايان هستند، تشکل‌های دانشجويی هوادار او بودند که خواستار برکناری اسفنديار رحيم مشايی از سمت معاون اول رئيس‌جمهور شدند. محمود احمدی نژاد تا کنون به اين درخواست‌ها واکنش نشان نداده است.

سعيد رجايی خراسانی، نماينده پيشين ايران در سازمان ملل و تحليلگر سياسی نزديک به اصولگرايان در تهران، درباره انتصاب اسفنديار رحيم مشايی به سمت معاون اول رئيس‌جمهور به راديو فردا می‌گويد: «‌من به انتصابات آقای احمدی‌نژاد خيلی خوشبين نيستم، چون اگر يادتان باشد در گذشته هم ايشان چندين بار مجبور شد وزرای خود را عوض کند. اين تغيير و تبديل‌ها نشان می‌دهد که کارها خيلی سنجيده صورت نمی‌گيرد».

وی می‌افزايد: «روزنامه‌ها هم اعتراضات موجود را نسبت به اين انتصاب منعکس کرده‌اند. حتی قبلاً شورای نگهبان و اصولگرايان مجلس هم با آقای رحيم مشايی مخالفت کرده بودند و اکنون هم وضع به همان منوال است. من احتمال می‌دهم آقای احمدی‌نژاد مجبور شود تصميم خود را عوض کند».

اسفنديار رحيم مشايی يکی از جنجالی‌ترين اعضای دولت نهم بوده که اظهارات او در چهار سال گذشته در مقام رياست سازمان گردشگری و ميراث فرهنگی، از جمله «اعلام دوستی با مردم اسرائيل» باعث خشم بسياری از روحانيون بلندپايه در شهر قم شده است؛ روحانيونی که برخی از آنان از حاميان محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رفتند.

تأثير اين مواضع و اعتراض برخی از مراجع تقليد به گونه‌ای بود که ده‌ها تن از نمايندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، بسيج دانشجويی و دفتر سياسی سپاه پاسداران از محمود احمدی‌نژاد خواستند اسفنديار رحيم مشايی را به خاطر اظهار دوستی با مردم اسرائيل از کار بر کنار کند؛ خواسته‌ای که هرگز برآورده نشد.

رئيس جمهوری اسلامی ايران در حالی حکم معاون اولی اسفنديار رحيم مشايی را صادر کرده که هنوز رئيس دولت نهم به شمار می‌رود و مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی نمی‌تواند به عنوان رئيس دولت بعد تصميم‌گيری کند.

احمد قابل، پژوهشگر دينی و تحليلگر سياسی، در اين باره به راديو فردا می‌گويد: «‌اگر منظور آقای احمدی‌نژاد از انتصاب آقای رحيم مشايی برای همين دولت نهم باشد، خوب هنوز چند روزی به پايان کار دولت نهم باقی مانده است. ولی طبق قانون اساسی، بدون تنفيذ رهبری و برگزاری مراسم تحليف در مجلس، هنوز او رئيس جمهور نشده است.»

آقای قابل با طرح اين پرسش که هنوز دوره جديد رياست جمهوری آقای احمدی‌نژاد آغاز نشده، چطور او حکم صادر می‌کند؟ می‌افزايد: «اين شتاب‌زدگی و عصبانيت آنقدر آقايان را نسبت به قوانين بی‌خيال کرده که يادشان رفته بايد چند روز ديگر صبر می‌کردند تا بتوانند اين حکم را صادر کنند. به نظر می‌رسد همه چيز روی دستپاچگی انجام می‌گيرد.»

در عين حال داريوش قنبری، سخنگوی فراکسيون خط امام مجلس شورای اسلامی، تصميم محمود احمدی‌نژاد را اعلان جنگ به مجلس توصيف کرد و گفت استيضاح احمدی‌نژاد و تهيه طرح عدم کفايت سياسی او از راهکارهای پيش روی نمايندگان است.

آقای قنبری همچنين گفت: «انتخاب اسفنديار رحيم مشايی به عنوان معاون اول از سوی محمود احمدی‌نژاد، خلاف جهت‌گيری‌های مجلس و نوعی اعلام جنگ و دهن کجی به مجلس بود».
XS
SM
MD
LG