لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

تصویب بودجه ۸۸ در مجلس و حذف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها


مجله اقتصادى راديو فردا هر هفته روزهاى چهارشنبه، پس از خبرهاى ساعت ۱۹ به وقت تهران، پخش و پنج‌شنبه‌ها ۳۵ دقیقه پس از نیمه‌شب و ساعت ۱۳ و پنج دقیقه مجدداً تکرار می‌شود.
مجله اقتصادی این هفته رادیو فردا پس از پرداختن به لایحه بودجه و حذف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از این لایحه، مشکلات صادرکنندگان خشکبار ایران را با مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان در میان می‌گذارد و نگاهی هم به بحران اقتصادی در جهان و آمریکا دارد.

تصویب لایحه بودجه ۸۸ در مجلس

مجلس شورای اسلامی که از روز یکشنبه هجدهم اسفند بررسی لایحه بودجه سال آینده را آغاز کرده بود، روز پنجشنبه این بررسی را به پایان رساند و با تصویب نهایی لایحه بودجه آن را به شورای نگهبان فرستاد. مهم‌ترین ویژگی مصوبه مجلس ثابت ماندن قيمت بنزين توليد داخل کشور است که در قالب سهميه‌بندی عرضه می‌شود.

دولت در نظر داشت با تصویب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از مجلس بگیرد و با پرداخت یارانه مستقیم به بخش‌های آسیب‌پذیر و کم در آمد این افزایش قیمت را جبران کند اما مجلس این درخواست دولت را با این استدلال که افزایش بهای حامل‌های انرژی باعث تورم و نارضایتی می‌شود، رد کرد.

برابر مصوبه مجلس حجم بودجه سال آینده کشور حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برابر با حدود ۳۰۰ میلیارد دلار است. حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت است.

با حذف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از لایحه بودجه، بودجه سال آینده با کسری ۱۵ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است. دکتر جمشید پژویان استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در تهران به رادیو فردا می‌گوید اصلاح قیمت‌ها در ایران اجتناب‌ناپذیر است و هرچه زودتر بشود بهتر است.

به گفته آقای پژویان دولت برای تأمین کسری بودجه سه راه دارد: فروش ارز، برداشت از صندوق ذخیره ارزی و یا انتشار اسکناس که البته به تورم دامن خواهد زد.

دولت در اعتراض به تصمیم مجلس برای حذف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از لایحه بودجه از حضور نماینده دولت در مجلس خودداری کرد و پس از مصوبه مجلس رحيم ممبينی ـ معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور ـ گفت كه لايحه بودجه تبديل به طرح پيشنهادی نمايندگان شده است.

امير منصور برقعی معاون رئیس جمهوری نیز روز جمعه در اعتراض به مصوبه مجلس گفت مجلس یک بودجه انبساطی را تصویب کرده است و در حالی که مثلاً مجموعه‌ای که به اندازه يک وزارتخانه هم نيست را می‌توان با ۲۰ ميليارد تومان اداره کرد، مجلس بودجه آن به ۱۲۰ ميليارد تومان رسانده است.

آقای برقعی ‌به مصوبه قانون بودجه درخصوص توزيع بنزين داخلی با ليتری ۱۰۰ تومان و بنزين وارداتی با قيمت تمام شده اشاره کرد و گفت: ‌اجرای اين مصوبه نيز با توجه به آمارهای رسمی توليد و مصرف مشکل‌آفرين است.

اجلاس اکو

تهران این هفته شاهد برگزاری اجلاس سالانه کشورهای عضو اکو یا سازمان همکاری های اقتصادی بود. روز چهارشنبه هم سران هفت کشور عضو در تهران گرد هم آمدند.

اکو جانشین سازمان همکاری‌های توسعه منطقه‌ای یا (آر سی دی) است که در سال ۱۳۴۳ سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان تأسیس کردند.

پس از کناره‌گیری پاکستان از این سازمان و با وقوع انقلاب در ایران این سازمان در سال ۱۳۵۸ منحل اعلام شد اما پنج سال بعد بار دیگر کار خود را از سرگرفت. با فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای آسیای میانه، کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و افغانستان هم به این سازمان پیوستند.

در اجلاس سران امسال به جز رؤسای جمهوری قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان همه سران دیگر کشورها حضور داشتند. رئیس جمهوری عراق و امیر قطر نیز میهمان این اجلاس هستند.

کاهش صادرات خشکبار

و اما صادر کنندگان خشکبار دل پری از دولت دارند و در نامه‌ای به رئیس جمهوری می‌گویند سیاست‌های صادراتی دولت آنان را به ورشکستگی سوق می‌دهد. صادر کنندگان خشکبار می‌گویند ارزش صادرات خشکبار در سال جاری ۳۶ درصد کمتر از سال پیش است.

محمدحسن شمس‌فرد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در تهران به رادیو فردا می‌گوید در پی کاهش صادرات خشکبار بسیاری از واحدهای تولیدی و صادراتی آسیب دیده‌اند.

به عقیده آقای شمس‌فرد، مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان خشکبار این است که مورد حمایت دولت قرار نمی‌گیرند. به گفته وی دیگر کشورهای صادر کننده خشکبار به صادر کندگان خود کمک می‌کنند که نتیجه آن این است که مثلاً ترکیه کشمش خود را با تنی هزار دلار در بازارهای اروپا عرضه می‌کند در حالی که کشمش ایران با قیمتی بیش از ۱۵۰۰ دلار برای هر تن قابل عرضه است بنابراین به هیچوجه قدرت رقابت با کشورهای دیگر نیست.

آقای شمس‌فرد می‌گوید مشکل امسال تولیدکنندگان خشکبار و بویژه پسته‌کاران خشکسالی و سرمازدگی است که محصول پسته را یه یک سوم رسانده است.

ادامه بحران اقتصادی در جهان

بحران اقتصادی در جهان و در آمریکا همچنان ادامه دارد و هر روزه خبرهای ناگواری در این باره منتشر می‌شود. آمار منتشر شده در این هفته درباره میزان بیکاری در آمریکا بسیار نگران‌کننده است و حاکی از آن است که میزان بیکاری در آمریکا به بالاترین حد خود در ۲۵ سال گذشته رسیده است.

دکتر کامران دادخواه استاد دانشگاه در رشته اقتصاد در بوستون به رادیو فردا می‌گوید تمام تلاش دولت آمریکا در حال حاضر بازگرداندن اطمینان به بازارهای مالی است. در حالی که هم زمان برخی از کارشناسان این نگرانی را دارند که تزریق صدها میلیارد دلار به بازارهای جهانی این خطر را با خود دارد که به بالا رفتن تورم دامن بزند.
XS
SM
MD
LG