لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

استقبال مقامات اسرائیلی از لغو طرح سپر موشکی در اروپای مرکزی


آزمایش موشک ضد بالستیک پیکان در کالیفرنیا
آزمایش موشک ضد بالستیک پیکان در کالیفرنیا
مقامات دفاعی اسرائیل با استقبال از تصمیم باراک اوباما در مورد لغو طرح استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای مرکزی، طرح‌های جایگزین آمریکا را «موجب تقویت دیواره امنیتی اطراف اسرائیل در منطقه» ارزیابی کرد.

ایالات متحده پنجشنبه اعلام کرد که طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای مرکزی، که از زمان ریاست جمهوری جرج بوش آغاز شده بود، لغو می‌شود. پنتاگون تأکید کرد که این تصمیم در پی بازنگری در ارزیابی‌های مربوط به توان موشک‌های بالیستیک ایران و محدود تشخیص دادن توان ایران، اتخاذ شده است.

با وجود این، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا جمعه تأکید کرد که هرگاه تغییری در آرایش نظامی و توان موشک‌های بالیستیک ایران حاصل شود، آمریکا می‌تواند طرح سپر دفاع موشکی در اروپای مرکزی را از سر گیرد.

روزنامه اسرائیلی معاریو جمعه نوشت تصمیم اوباما به لغو طرح سپر دفاع موشکی در جمهوری‌های چک و لهستان موجب می‌شود که «سیستم‌های دفاع موشکی پیشرفته آمریکا بر عرشه ناوهای جنگی آمریکا که در منطقه درحرکت باشند، مستقر شوند».

روزنامه جروزالم پست جمعه نوشت، ژنرال پروفسور ایتسحاک بن ییسرائیل رئیس سازمان فضایی اسرائیل معتقد است که این تصمیم آمریکا به نفع اسرائیل است.

روزنامه معاریو نیز به نقل از مقامات بلند پایه وزارت دفاع اسرائیل نوشت «حضور ناوهای آمریکائی مجهز به سیستم‌های دفاع موشکی پیشرفته در آب‌های منطقه، یک دیواره حائل امنیتی قوی‌تری برای اسرائیل به وجود می‌آورد».

این مقامات به معاریو گفته‌اند که «طرح‌های جایگزین آمریکا، جهشی بلند در دفاع از حریم اسرائیل خواهد بود».

معاریو به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع اسرائیل نیز نوشت: «در این مرحله، آمریکا بر استفاده از ضد موشک‌های «پیکان دو» ساخت اسرائیل توجه دارد و در مرحله بعدی ضد موشک‌های «پیکان سه» مورد استفاده قرار خواهد گرفت و نیز سیستم‌های دیگر پیشرفته سپر دریایی ای.جیس بر روی عرشه ناوهای موشکی آمریکا مستقر می‌شود».

این مقام اسرائیلی عملکرد سیستم‌های ای.جیس را در منحرف کردن موشک‌های دور پرواز، «درخشان» توصیف کرد و گفت که ارزیابی اسرائیل این است که حرکت ناوهای آمریکایی که از جمله مجهز به سیستم‌های سپردریایی ای.جیس باشند، در آب‌های منطقه مانند دریای مدیترانه و بحر احمر، افزایش یابد».

به نوشته معاریو، اسرائیل نیز این سیاست را در برنامه‌های پیش روی وزارت دفاع و ارتش خود مورد حمایت قرار می‌دهد، و در این راستا، اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در آستانه سفر به آمریکاست تا با رابرت گیتس همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کند.

پیش از این روزنامه هاآرتص در ژانویه ۲۰۰۷ نوشته بود که اسرائیل برای داشتن سیستم‌های آمریکائی سپردریایی ای.جیس و «تاد» علاقه‌مندی زیاد نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG