لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

پیگیری‌های بی‌نتیجه در مورد وضعیت محمدصدیق کبودوند


خانواده محمدصدیق کبودوند از وضعیت وخیم جسمانی او در زندان خبر می‌دهند. این فعال حقوق بشر تا به حال چندین بار در زندان دچار سکته مغزی و قلبی و ناراحتی‌های گوارشی شده اما مسئولان قضایی با مرخصی استعلاجی موافقت نمی‌کنند.

آقای کبودوند به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ۱۰ سال و نیم زندان محکوم شده و از چهار سال پیش برای گذراندن دوران محکومیت خود در زندان به سر می‌برد.

پریناز حسینی، همسر محمد صدیق کبودوند، در گفت‌وگو با رادیو فردا از وضعیت کنونی آقای کبودوند می‌گوید.



  • خانم حسینی، آخرین اطلاعات شما از وضعیت جسمانی آقای کبودوند چیست؟

آقای کبودوند اکنون چهارسال است که بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد. او بیماری‌هایی دارد از جمله ناراحتی قلبی، مشکل پروستات، سردردهای شدید در ناحیه پشت سر و همچنین بیماری‌های گوارشی که او را اذیت می‌کند.

  • ناراحتی قلبی آقای کبودوند در چه وضعیتی است؟

او از قبل ناراحتی قلبی نداشت و در زندان دو بار سکته ناقص قلبی کرد که به گفته پزشک درمانگاه زندان آقای کبودوند باید به بیمارستان مراجعه می‌کرد تا تحت نظر بوده و بستری شود.

دکتر گزارشی نوشته و گفته بود وضعیت آقای کبودوند وخیم است و باید تحت درمان‌های پزشکی باشد، ولی تا کنون هیچ جوابی نداده‌اند و او را در بیمارستان بستری نکرده‌اند و در واقع هیچ کاری برای او انجام نداده‌اند. آقای کبودوند حتی یک بار هم سکته مغزی داشته و تا مدت‌ها تعادل حرکتی و بینایی و گفتاری نداشته است.

متأسفانه پیگیری‌هایی که کردیم و درخواست‌هایی که نوشتیم و نامه‌ای که پزشک زندان داده به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. فقط یک پزشک از پزشکی قانونی او را ویزیت می‌کند در زندان و قرص‌های مسکن و خواب‌آورهای بسیار قوی برایش تجویز می‌کند.

  • با توجه به اینکه وضعیت آقای کبودوند حاد و نگران‌کننده است، چطور با مرخصی استعلاجی او موافقت نشده تا بتواند خارج از زندان معالجه شود؟ پاسخ مسئولان قضایی در این مورد چیست؟

مسئولان تا کنون هیچ جوابی نداده‌اند.اخیراً هم آقای کبودوند درخواست نوشته تا با آقای دادستان ملاقات داشته باشد، اما آقای دادستان اصلاٌ درخواست او و یا حتی درخواست‌های ما را قبول نکرده است و گفته آقای کبودوند منافق است و به او کاری ندارد.

از طرف دیگر وکیل آقای کبودوند یعنی خانم نسرین ستوده اکنون خودش در بازداشت است و تنها می‌ماند پیگیری‌های ما که هر هفته می‌رویم اما نه دادستان را می‌بینیم و نه کسی به ما جوابگوست.

  • شما به آقای جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، درخواست داده‌اید؟

بله، آقای کبودوند خودش از داخل زندان درخواست ملاقات با دادستان را داده بود و ما هم در بیرون درخواست نوشتیم. دم در دادستانی سربازی است که درخواست‌های ما را می‌گیرد و می‌گوید خودمان تماس می‌گیریم اما تا کنون نه تماسی گرفته‌اند و نه اجازه‌ای صادر کرده‌اند.

  • خانم حسینی، چند سال دیگر از محکومیت آقای کبودوند باقیمانده است؟

شش سال و نیم دیگر باقی مانده است. او برای تأسیس سازمان حقوق بشری به ۱۰ سال حبس و برای انتشار هفته‌نامه «پیام مردم» به شش ماه حبس محکوم شده است که چهار سال از دوران محکومیتش گذشته و شش سال و نیم دیگر باقی مانده است.
XS
SM
MD
LG