لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

موسوی:‌ چشم‌اندازی برای آزادی رسانه‌ها نیست؛ همه باید یک رسانه باشیم


میرحسین موسوی از رهبران مخالفان دولت ایران، تأکید کرده است که در شرایط کنونی که چشم‌اندازی برای آزادی مطبوعات و رسانه‌ها نیست، حامیان جنبش سبز باید راه‌هایی را برای بسط آگاهی و گسترش رسانه‌ها پیدا کنند.

آقای موسوی این سخنان را در دیدار با اعضای کمیته دانشجویی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی عنوان کرده و گزارش این دیدار در سایت خبری امروز، وب سایت نزدیک به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، منتشر شده است.

این نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری دهم در این دیدار با تبیین شرایط پس از انتخابات خرداد ۸۸ در ایران، گفته است که «نیازی نداریم برای نشان دادن دلایل این وضع به جای دور یا تحلیل‌های پیچیده برویم. کافی است به زندان‌ها نگاه کنیم و ببینیم چه تعداد از خدمتگزاران و روزنامه‌نگاران و زنان و مردان کارآمد کشور را به بهانه‌های واهی راهی زندان کرده‌ایم و پروژه اعتراف‌گیری راه انداخته‌ایم و هم اکنون هم که به تعداد اندکی از زندانیان مرخصی داده شده است، آنها زیر فشار هستند که اگر می‌خواهند به زندان برنگردند، مصاحبه کنند و این در حالی است که به طور مدام رسانه‌های مردمی و مستقل زیر فشار هستند».

از نخستین روزهای پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ که محمود احمدی‌نژاد برنده آن اعلام شد، شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران بازداشت شدند و اکنون با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از آن زمان، بیشتر بازداشت‌شدگان پس از برگزاری دادگاه با احکامی سنگین روبه‌رو شده‌اند.

همچنین در این مدت فشارهای حکومتی بر رسانه‌های غیردولتی افزایش یافته و معدود رسانه‌هایی که به انتقاد از عملکرد دولت پرداخته‌اند یک به یک در محاق توقیف فرو رفته‌اند.

در چنین وضعیتی، آخرین نخست وزیر ایران می‌گوید که «بنده چشم‌اندازی برای آزادی مطبوعات و رسانه‌ها آنچنان که در قانون اساسی آمده است نمی‌بینم فلذا باید علاقه‌مندان به جنبش سبز خود را با شرایط موجود تطبیق بدهند و در همین شرایط سخت، راه‌هایی را برای بسط آگاهی و گسترش رسانه‌ها پیدا کنند. گذشته از آن همه ما امروز باید در محیط فعالیت و خانه خود یک رسانه باشیم».

میرحسین موسوی در تبیین این موضوع افزوده است که «هر منفذی که بسته می‌شود، بلا فاصله باید پنجره‌های دیگری گشوده شود. هر روزنامه‌ای که بسته می‌شود، [باید] راه انتشار یک روزنامه دیگر در چهارچوب قانونی جستجو شود و هر وبلاگی که بسته می‌شود ده ها وبلاگ دیگر برای دفاع حقوق مردم باید راه‌اندازی شود».

آقای موسوی تأکید کرده است که «این تنها راه است و ما بی‌شماریم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم. [اما] باید توجه کنیم راه کوتاه نیست. ما باید یاد بگیریم که فعالیت‌های بحق سیاسی خود را با زندگی روزمره خود در اینجا و آنجا توأمان اداره کنیم».

این رهبر مخالفان دولت ادامه داده است که «عظمت جنبش از ابتکار افراد معدودی نابغه برنمی‌خیزد. عظمت جنبش از فعالیت انسان‌های بی‌شماری ناشی می‌شود که آشکار و پنهان در حدی که می‌توانند در گشوده کردن این راه به آینده سبز کمک می‌کنند».

آقای موسوی همچنین در این دیدار یادآور شده است که «سرکوب‌ها نتوانسته است جلوی پیشرفت جنبش سبز را در دانشگاه‌ها بگیرد بلکه شرایط موجود باعث شده است نفوذ اهداف جنبش سبز در دانشگاه‌ها عمیق‌تر شود و امروز در دانشگاه‌ها فعالیت سیاسی توام با عقلانیت در حال گسترش است».

به گفته این رهبر مخالفان دولت، «علت اینکه موج گسترده دستگیری‌ها منجر به توقف جنبش سبز نشده است همان واقعیتی است که در شعار کلیدی مردم یعنی "ما بی‌شماریم" تبلور یافته است».

آقای موسوی ادامه داده است: «کسانی که سرکوب می‌کنند مسیر خود را طوری تعریف کرده‌اند که بخش کوچکی از ملت را در داخل خود جا می‌دهد و به همین دلیل حتی در بهشت زهرا هم با اسلحه و باتوم ظاهر می‌شوند و ما راه سبز را طوری باید تعریف و معرفی کنیم که همه هفتاد ملیون جمعیت کشور حتی مخالفان ما را در بربگیرد».

«نوکر مردم، ولی نعمت خود را نمی‌کشد»

آخرین نخست وزیر ایران در بخش دیگری از این دیدار گفته است که «همه باید بدانند که ما می‌خواهیم کار درست انجام دهیم. ما می‌خواهیم از کرامت ذاتی انسان‌ها دفاع کنیم. ما می‌خواهیم مفهوم ملت ایران مساوی یک پادگان و یا یک گروه اندک تلقی نشود. ایران یعنی بیش از هفتاد ملیون شهروند آزاد و با فرهنگ و اعتقادات رنگارنگ. ما از این کثرت و تنوع نمی‌ترسیم. ما اصولگراها را دوست داریم همانطور که همه اقشار ملتمان را و همه فرهنگ‌های موجود را و همه قومیت‌ها و همه زبان‌ها را دوست داریم».

میرحسین موسوی افزوده است که «ما می‌گوییم قرار بود قرائتی رحمانی از اسلام، که سایه مهربانی و تحمل را در کشور باز کند، داشته باشیم؛ نه اقدامات ضد دینی، اعتراف‌گیری و ماجراهای کهریزک و خوابگاه‌های دانشجویی و فجایع سی خرداد و عاشورا و دیگر روزها را.

وی ادامه داده است که «الان هم می‌گوییم راه حل مسائل، دستکاری آمار تعداد شهدا و پرکردن زندان‌ها نیست بلکه راه، رسیدگی به خانواده‌های شهدا و باز کردن در زندان‌ها و آزاد کردن رسانه‌ها و انتخابات آزاد رقابتی غیر گزینشی است».

در جریان سرکوب اعتراض‌های پس از انتخابات خرداد ماه ۸۸، به گفته معترضان بیش از ۷۰ نفر جان باخته‌اند اما در طول ماه‌های گذشته منابع دولتی با ارائه آماری متناقض از شمار کشته‌شدگان، مدعی شده‌اند که بخشی از کشته‌شدگان نیروهای بسیجی بوده‌اند. گرچه هنوز هیچ منبع دولتی حاضر نشده است نام و مشخصات این افراد را منتشر کند.

در موضوع حمله به کوی دانشگاه و وقایع بازداشتگاه کهریزک نیز، گرچه مسئولان قضایی از بررسی این پرونده‌ها خبر داده‌اند، اما با گذشت ماه‌ها از این وقایع هنوز نتیجه این بررسی‌ها به طور روشن اعلام نشده است.

اکنون آقای موسوی با یادآوری دوباره این حوادث اشاره کرده است که «اگر می‌گویید حکومت نوکر مردم است، نوکر ولی نعمت خود را نمی‌کشد، آزار نمی‌دهد، او را به زندان نمی‌اندازد، او را محدود نمی‌کند و خواسته‌های خود را به نام خواسته مردم مطرح نمی‌کند».

«خیال‌پردازی‌ها کشور را در مقابل تهدیدات خارجی قرار داده است»

میرحسین موسوی در ادامه گفته است که همه بدانند که راه حل مشکلات کشور در منحرف کردن اذهان مردم از مسائل اساسی نیست».

وی با اشاره به گفته‌های اخیر مسئولان دولتی در مورد احتمال زمین‌لرزه در تهران و لزوم جابه‌جایی میلیون‌ها ساکن پایتخت اضافه کرده است که «حکومت باید همیشه به فکر زلزله پایتخت باشد، نه آنکه خوابنما شود که زلزله‌ای بزرگ در راه است».

آقای موسوی ادامه داده است که «در حالی که دولت مدیریت و قدرت جابه‌جایی حتی چند هزار نفر در تهران را ندارد، نباید با لفظ آمرانه از خروج پنج ملیون نفر از مردم تهران صحبت کند. شما اول نم نم ببارید و سپس غرش رعد و برق را داشته باشید. شما یک رشد معقول را برای رفاه و آموزش و بهداشت مردم داشته باشید و سپس تبلیغ افزایش نرخ جمعیت کشور را بکنید».

آخرین نخست‌وزیر ایران تأکید کرده است که «امروز سیاست‌های بدون حساب و کتاب و خیال‌پردازی‌ها کشور را در مقابل تهدیدات خارجی قرار داده است. درست است که همه ملت ما آماده است در مقابل هر نوع تهدید بیگانه متحد بایستد، ولی در عین حال مسببان این شرایط در داخل را فراموش نخواهد کرد».

وی به مسئولان دولتی توصیه کرده است که «به جای آنکه ناممکن جابه‌جایی پنج ملیون نفر از تهران را بدهیم، ضمن اقدامات درست و سنجیده، برای مواجهه با هر خطر ناشی از بلایای طبیعی تلاش کنیم که خطر بلایای خارجی خودساخته را از سر ملت دور کنیم و فکر نکنیم مردم گفته‌ها و اعمال ما را فراموش می‌کنند».

«راه حل مشکلات اقتصادی، اقتصاد صدقه‌ای نیست»

میرحسین موسوی همچنین بخشی از سخنان خود را به وضعیت اقتصادی کنونی در جامعه ایران اختصاص داده و متذکر شده است که از نگاه وی « عدالت و آزادی از هم جدایی ناپذیرند و آن کسی که وضعیت معیشتی فلاکت بار دارد بیشتر در معرض از دست دادن آزادی‌های اساسی است».

آقای موسوی افزوده است که «راه حل مشکلات اقتصادی مردم و کشور اقتصاد صدقه‌ای نیست. شما حاصل به باد دادن ثروت های ملی و درآمدهای نفتی را نگاه کنید. هر روز ما بیشتر از دیروز به درآمدهای نفتی وابسته شده‌ایم و بازارهای ما پر از کالاهای خارجی است در حالی که تقریباً همه صنایع و کشاورزی ما در وضعیت بسیار دشواری قرار دارند».

وی همچنین با اشاره به وضعیت بیکاری ادامه داده است که «شما در مورد وضعیت نیروی کار کشور دقت کنید. بنده واقعاٌ وقتی با این سیاست‌ها و فساد و بی‌برنامگی و در کنار آن قول نرخ بیکاری پنج درصد را می‌شنوم حیرت می‌کنم».

آخرین نخست‌وزیر ایران با بیان اینکه امروز یک چهارم زمان تعیین شده برای نیل به اهداف سند چشم‌انداز گذشته است، هشدار داده است که «این روندها اگر ادامه یابد، در آینده سند چشم‌انداز بیست ساله یک شوخی که برای گول زدن مردم تهیه شده است تلقی خواهد شد و نه یک سند معتبر برای نشان دادن راه پیشرفت کشور».
XS
SM
MD
LG