لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

چهارشنبه سوری، دامی جدیدی برای سرکوب معترضان


هفت کشته و کشف ۷۰ میلیون ترقه دست‌ساز، این آخرین آماری است که جانشين فرمانده نيروی انتظامی، یک روز پیش از سه شنبه آخر سال اعلام کرده است. سردار رادان همچنین از متلاشی شدن ۲۱ باند تهيه و توزيع مواد محترقه غيرمجاز خبر داده است.

در کنار اخبار معمول هر ساله شب چهارشنبه سوری، امسال اما خبرهایی از جنس دیگر نیز در رسانه‌های وابسته به دولت در ایران منتشر می‌شود. روزنامه جوان خبر داده است کسانی که این روزنامه آنها را فتنه‌گر خوانده است، «اراذل و اوباش مرتبط با خود» را برای مراسم چهارشنبه سوری فراخوانده‌اند.

به نوشته این روزنامه قرار است که هر اغتشاشگر زن در کیف خود سه عدد کوکتل مولوتوف حمل کند تا در موقع مناسب آنها را پرتاب کند.

این در حالی است که زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرده است که در روز چهارشنبه سوری هیچ خشونتی از سوی حامیان جنبش سبز به کار گرفته نمی‌شود و چنانچه خشونتی روی دهد، از سوی آنان نیست و دیگران مسئول آن هستند.

سید سراج الدین میردامادی، کارشناس مسایل سیاسی در پاریس معتقد است که حاکمیت جمهوری اسلامی در ۹ ماه گذشته فرمول سرکوب اعتراض‌های خیابانی را به دست آورده است و بی‌تمایل نیست که از فرصت به دست آمده در چهارشنبه سوری استفاده کند و جنبش خیابانی مردم ایران را خفیف جلوه دهد.

گزارش رادیویی مرتبط با این موضوع را بشنوید:


آقای میردامادی می‌افزاید: به محض بروز و جلوه حرکات پراکنده مردمی در شب چهارشنبه سوری، نیروی‌های سرکوبگر در جمهوری اسلامی اقدام به سرکوب آن خواهند کرد تا علاوه بر دامن زدن به جو رعب و وحشت، روحیه جنبش را در داخل و خارج از کشور تضعیف کند.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG