لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

مذاکرات تازه روسیه و ناتو، در سایه اخراج دیپلمات‌های روس


چهارشنبه گذشته، ۲۹ آوریل، سازمان ناتو دو دیپلمات روس را اخراج کرد. به گفته یکی از مقامات ناتو این افراد در ارتباط با پرونده جاسوسی یک مقام نظامی استونی برای روسیه اخراج شده‌اند که چند ماه پیش در کشورش به یبش از ۱۲ سال حبس محکوم شد.

یک دیپلمات سازمان ناتو بدون ذکر نام خود به خبرگزاری رویترز گفت: «به دیپلمات‌های روس گفته شد که آنها دیگر حق کار با این سازمان را ندارند.» این دو نفر از اعضای دفتر نمایندگی روسیه در مقر سرفرماندهی ناتو هستند، هر چند روسیه عضو رسمی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیست.

این دیپلمات ناتو مدعی است که موضوع اخراج دو کارمند دفتر نمایندگی روسیه با پرونده هرمان سیم مقام نظامی از کشور استونی ارتباط دارد. هرمان سیم در پایان محاکمه‌اش در ماه فوریه به جرم انتقال بیش از دو هزار صفحه اطلاعات محرمانه به دستگاه جاسوسی روسیه به ۱۲ سال زندان محکوم شد.

اخراج این دو کارمند روس همزمان با آغاز مذاکرات رسمی دولت روسیه با سازمان ناتو صورت گرفت. این مذاکرات در ماه اوت سال گذشته به دنبال حمله نظامی روسیه به خاک گرجستان متوقف شد.

از نگاه دولت روسیه بهبود مناسبات با ناتو بخشی از تلاش آن کشور برای بهبود روابط با غرب و به خصوص آمریکاست. مناسبات روسیه و آمریکا بخصوص در دوره دوم ریاست جمهوری جورج بوش به سردترین حالت پس از پایان جنگ سرد سقوط کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا اخراج این دو کارمند روس تأثیری بر تجدید مناسبات آن کشور با ناتو خواهد داشت یا نه.

روزنامه فاینشنال تایمز چاپ لندن روز پنجشنبه نوشت یکی از این کارمندان اخراجی روس پسر ولادیمیر چیزوف سفیر روسیه در اتحادیه اروپا است.

این روزنامه از قول منابع وابسته به سازمان ناتو گزارش داد که این دو نفر از کارمندان وابسته به دفتر نمایندگی روسیه در ناتو بوده‌اند و به نظر می‌رسد که به شکل پنهانی برای دستگاه جاسوسی روسیه کار می کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقامات دولت روسیه تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده اند و سخنگوی ناتو نیز گفته است که این سازمان در مورد مسائل امنیتی هیچ اظهار نظری نمی‌کند.

به گزارش روزنامه فاینشنال تایمز این دو کارمند اخراجی روس مستقیما در پرونده جاسوسی مقام نظامی استونی دخیل نبوده اند. اما منابع وابسته به ناتو گفته اند که آن رسوائی امنیتی چنان ضربه سختی به ناتو زده است که این سازمان تصمیم گرفته با اخراج این دو نفر پیام صریح و قاطعی را به گوش دیگران برساند.

هرمان سیم مقام نظامی استونی که در ماه فوریه محاکمه شد در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶ در پست مهمی در وزارت دفاع استونی مشغول به کار بود و به اطلاعات حساس طبقه بندی شده از جمله اطلاعات مربوط به سازمان ناتو دسترسی داشت.

این پرونده باعث نگرانی و حساسیت های فراوانی برای ناتو و سرافکندگی استونی شد. کشور استونی از جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی است که در سال ۲۰۰۴ به سازمان ناتو پیوست و همواره خود را طرفدار سرسخت غرب می‌‌داند.

به گزارش رسانه های استونی اطلاعاتی که هرمان سیم به ماموران امنیتی روسیه منتقل کرده شامل مواردی مربوط به کشورهای دیگر و سازمانهای بین‌المللی نیز می‌شود. از جمله آنها اطلاعات مربوط به سیستم‌های اطلاعاتی، اطلاعات امنیتی، جاسوسی و ضد جاسوسی و سیاست‌های دفاعی است.

استونی همراه با دو همسایه دیگر خود در حاشیه دریای بالتیک در سال ۱۹۹۱ از اتحاد شوروی سابق استقلال یافته و از آن زمان نزدیکی به غرب از طریق پیوستن به اتحادیه اروپا و سازمان ناتو برای این کشور یک اولویت اصلی در سیاست خارجی بوده است.
XS
SM
MD
LG