لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

فلسطینی‌ها به دنبال شریک صلح در آگهی‌های تبلیغاتی


صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی، در این آگهی ویدئویی مستقیماً مردم اسرائیل را مورد خطاب قرار داد
صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی، در این آگهی ویدئویی مستقیماً مردم اسرائیل را مورد خطاب قرار داد
در آستانه از سرگیری مذاکرات مستقیم صلح اسرائیلی- فلسطینی، شخصیت‌های میانه‌روی فلسطینی با شرکت در ویدیو کلیپی، مستقیماً مردم اسرائیل را مورد خطاب قرار داده و خود را «شریک صلح واقعی برای مردم اسرائیل» نامیده‌اند اما می‌پرسند که «آیا شما هم شریک صلح ما هستید؟».

در تهیه این ویدیوکلیپ، ۱۱ نفر از شخصیت‌های برجسته در تشکیلات خودگردان فلسطینی مشارکت کرده‌اند و مستقیماً با مردم اسرائیل سخن می‌گویند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان نیز در این آگهی با مردم اسرائیل سخن می‌گوید و بر لزوم استفاده از فرصت کنونی برای پیشبرد صلح واقعی تأکید دارد.

سلام فیاض نخست‌وزیر تشکیلات خود گردان، صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، ریاض المالکی وزیر امور خارجه دولت فلسطینی و یاسر عبد رب، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری در این آگهی به زبان انگلیسی با اسرائیلی‌ها سخن می‌گویند.

جبرئیل رجوب که سال‌ها از مسئولان نهادهای امنیتی فلسطینی بود و اخیرا مسئول سازمان المپیک فلسطینی و نیز عضو کمیته اجرایی جنبش فتح است، همراه با سفیان ابوزیده، وزیر پیشین دولت فلسطینی به دلیل تسلط کامل به زبان عبری (به واسطه تجربه سال‌های حبس‌شان در زندان‌های اسرائیل) در این ویدیو کلیپ به زبان خود یهودیان با آنها سخن می‌گویند و خواهان حمایت آنها از صلح و تقویت جریان صلح‌خواهی در میان فلسطینی‌ها می‌شوند.

لحن همه گویندگان در این آگهی رسانه‌ای بسیار آرام و دلپذیر است و با لحن هیجانی گفتارهای رهبران حماس و سایر سازمان‌های فلسطینی فاصله‌ای بسیار زیاد دارد. واژه عبری «شالوم» (صلح) نیز چند بار در این آگهی از زبان شخصیت‌های فلسطینی بیان می‌شود.

گویندگان این آگهی تأکید می‌کنند که فرصت‌های زیادی در گذشته از کف رفته است و هر بار رنج و حرمان زیادی به بار آمده و نباید گذاشت که این بار نیز چنین شود.

همزمان، پوسترهای بزرگ با تصاویر شخصیت‌های فلسطینی در حال پرسش از مردم اسرائیل که «آیا شما شریک صلح ما هستید؟» بر بیلبوردها در جاده‌ها و بزرگراه‌های اسرائیل نیز نصب شده است.

وجود دو کشور اسرائیلی- فلسطینی در جوار یکدیگر که هر دو در صلح و امنیت و در مرزهای مشخص زندگی کنند، هدف این ویدیوکلیپ و پوسترهاست.

همه این شخصیت‌های فلسطینی کسانی هستند که چند سال پیش نیز در «ابتکار صلح ژنو» مشارکت داشتند و از پیشبرد گفت‌وگو با اسرائیلی‌ها حمایت می‌کردند.

حامیان اسرائیلی و بین‌المللی «ابتکار صلح ژنو» نیز در تهیه این ویدیوکلیپ‌ها مشارکت داشته‌اند و سازمان آمریکایی «یو اس اید» (آژانس دولت فدرال آمریکا در امور توسعه بین‌المللی ) هزینه مالی تهیه و توزیع این ویدیو کلیپ و پخش آن برای افکار عمومی اسرائیل را با مبلغ ۲۵۰ هزار دلار تأمین کرده است.

آقای گادی بالتیانسکی، مسئول اسرائیلی «ابتکار صلح ژنو» به روزنامه اسرائیلی جروزالم پست گفت که نادرستی این ادعای برخی از شریکان دولت نتانیاهو که مدعی هستند نبود پیشرفت در صلح به این خاطر است که نمی‌توان شریک واقعی صلح در میان فلسطینی‌ها پیدا کرد، ثابت می‌شود.

آقای بالتیانسکی می‌گوید هر کسی که این کلیپ را ببیند متوجه خواهد شد که باید با این کادر میانه‌روی فلسطینی‌ها سریعاً به صلح رسید و با تقسیم این سرزمین از راه توافق می‌توان موجب تضمین ادامه بقای کشور دموکراتیک و امنیت برای اسرائیل شد.

در همین حال، به نوشته روزنامه یدیعوت آخرونوت، برخی از مقامات اسرائیلی و دیپلمات‌های وزارت خارجه اسرائیل ابراز «شگفتی» کرده‌اند که چرا یک نهاد وابسته به دولت آمریکا از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی باید هزینه چنین تبلیغی را برای تشکیلات فلسطینی تأمین کند.

یک دیپلمات اسرائیلی گفته است که جای سؤوال دارد که چرا این تبلیغ‌ها بر بیلبوردها در تل‌آویو نصب شده در حالی که اورشلیم (بیت‌المقدس) در کانون اصلی نزاع است.

این دیپلمات گفته که تل‌آویو حال و هوای کاملاً متفاوتی نسبت به سایر اسرائیل دارد و آنجا را اصلاً نمی‌توان مرتبط با نزاع اسرائیلی- فلسطینی احساس کرد. اکثر روشنفکرها و چپگرایان در تل‌آویو زندگی می‌کنند و مردم این شهر متروپولیتن، خود را چندان درگیر قید و بندهای نزاع دیرینه فلسطینی- اسرائیلی نمی‌دانند.

«یو.اس.اید» که هزینه تأمین تبلیغ‌های صلح‌جویانه تشکیلات فلسطینی را تأمین کرده، یک آژانس وابسته به دولت فدرال آمریکاست که هزینه «ابتکار صلح ژنو» را نیز تأمین می‌کرد. (مشارکت‌کنندگان در «ابتکار ژنو» در سال ۲۰۰۳، بر سر طرح صلح نهایی به توافق رسیدند اما آن طرح مورد حمایت دولت‌های وقت اسرائیلی و فلسطینی قرار نگرفت. در آن زمان، آریل شارون نخست‌وزیر اسرائیل و یاسر عرفات رهبر تشکیلات فلسطینی بودند).

این نخستین بار نیست که فلسطینی‌های میانه‌رو مستقیماً دیدگاه‌های خود را از طریق آگهی رسانه‌ای با مردم اسرائیل در میان می‌گذارند.

تشکیلات فلسطینی پیشتر نیز آگهی‌های بزرگی را در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های اسرائیل و یا به صورت پوسترهای خیابانی در شهرهای اسرائیل منتشر کرد که در آن، خواهان حمایت مردم اسرائیل از طرح صلح اتحادیه عرب بود.

در آگهی پیشین خطاب به مردم اسرائیل تأکید شده بود که در صورت پذیرش طرح صلح عربی از سوی دولت شما، نه تنها همه اعضای اتحادیه عرب، بلکه بیش از ۵۰ کشور اسلامی جهان با اسرائیل رابطه عادی سیاسی برقرار خواهند کرد.

حمایت‌های اجتماعی مردم اسرائیل از طرح صلح اتحادیه عرب، در پذیرش این طرح از سوی دولت پیشین اسرائیل به نخست‌وزیری اهود اولمرت نقش مهمی داشت.

مذاکرات جدید صلح اسرائیلی- فلسطینی با میزبانی آمریکا از پنجشنبه دوم سپتامبر، یازدهم شهریور در واشینگتن از سر گرفته می‌شود.

یک روز پیش از آن، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هاشمی و حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر، دیدار خواهد کرد.

این نخستین بار پس از یک سال و نه ماه، و نخستین بار در دولت نتانیاهو خواهد بود که مذاکرات مستقیم اسرائیلی - فلسطینی برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG