لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

طارق عزیز به ۱۵ سال حبس محکوم شد


طارق عزیز، وزیر خارجه پیشین عراق
طارق عزیز، وزیر خارجه پیشین عراق
طارق عزیز، وزیر خارجه پیشین عراق، روز چهارشنبه به اتهام «جنایت علیه بشریت» به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

این حکم دادگاه عراقی برای پرونده اعدام ۴۲ بازرگان صادر شده است که در سال ۱۹۹۲ به اتهام افزایش قیمت‌ها از سوی دولت صدام حسین اعدام شدند.

دادگاه همچنین علی حسن المجید، معروف به علی شیمیایی (پسر عموی صدام و وزیر دفاع سابق ) را به دلیل نقش داشتن در این اعدام‌ها به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

دادگاه عراقی در پیوند با اعدام بازرگانان عراقی، دو برادر ناتنی صدام حسین، به نام‌های وطبان ابراهیم حسن و سبعاوی ابراهیم حسن را نیز به مرگ محکوم کرد.

وطبان ابراهیم حسن، در زمان دولت صدام حسین وزیر کشور و سبعاوی ابراهیم حسن رییس امنیت عمومی بود.

حکم ۱۵ سال زندان برای طارق عزیز، وزیر خارجه پیشین عراق، یک هفته پس از آن صادر می‌شود که وی از اتهام کشتار معترضان شیعه در سال ۱۹۹۹ تبرئه شد. در آن سال پس از ترور آیت الله محمد صادق صدر، پدر مقتدی صدر، گروهی از شیعیان دست به اعتراض زدند که با سرکوب شدید دولت صدام مواجه شد.

در مورد سرکوب سال ۱۹۹۹ سه نفر از مقام‌های بعثی و از جمله علی شیمیایی به مرگ محکوم شدند. این سومین حکم اعدامی است که دادگاه‌های عراقی برای علی شیمیایی صادر می‌کنند.

میخائیل یوحنا معروف به طارق عزیز تنها مقام مسیحی دولت صدام حسین بود. وی از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ وزیر خارجه عراق بود و در زمان جنگ ایران و عراق، جنگ کویت و حمله متحدین به عراق در سال ۱۹۹۱ نماینده دیپلماسی عراق در عرصه جهانی بود. طارق عزیز از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳ معاونت نخست‌وزیری عراق را نیز برعهده داشت.
XS
SM
MD
LG