لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

کانادا با احضار کاردار ایران، خواستار آزادی مازیار بهاری شد


مازیار بهاری، روزنامه‌نگار و مستندساز
مازیار بهاری، روزنامه‌نگار و مستندساز
کانادا روز پنجشنبه اعلام کرد دیپلمات ارشد ایران در این کشور را فرا خواند و خواستار آزادی مازیار بهاری روزنامه‌نگار ایرانی- کانادایی شد که در تهران در بازداشت به سر می‌برد.

لورنس کانن، وزیر خارجه کانادا در این باره گفت: «کانادا از ادامه بازداشت مازیار بهاری روزنامه‌نگار کانادایی و بی‌اعتنایی بی‌ وقفه رژیم ایران به حقوق بنیادین بشر از جمله آزادی بیان که همچنان عامدانه به آن اعتنا نمی‌‌شود، عمیقاً نگران است.»

مازیار بهاری، شهروند ایرانی‌‌تبار کانادایی که برای مجله نیوزویک گزارش تهیه می‌کرد، در ۳۱ خرداد امسال و در بحبوحه رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ خرداد دستگیر شد.

به گفته لورنس کانن، وزارت خارجه کانادا با احضار بهرام قاسمی کاردار ایران، خواستار آزادی مازیار بهاری شده است.

وزیر خارجه کانادا همچنین گفت که اتاوا، از این دیپلمات ایرانی خواسته است که مازیار بهاری از دسترسی کنسولی و همه حقوق قانونی خود بهره‌مند شود.

هم‌اکنون افزون بر مازیار بهاری که شهروند کانادا است، یک شهروند فرانسه به نام کلوتیلد رایس نیز در زندان به سر می‌برد. روز پنجشنبه سفیر فرانسه موفق شد، با این شهروند فرانسوی که متهم به جاسوسی شده است، دیدار کند.[در همین زمینه بخوانید]

جمهوری اسلامی در رویدادهای پس از انتخابات ایران، ۹ کارمند سفارت بریتانیا را نیز به اتهام دست داشتن در اعتراض‌های اخیر دستگیر کرد که یک نفر از آنها همچنان در بازداشت است.

در روزهای اخیر مطالبی از مازیار بهاری در خبرگزاری‌های حامی دولت محمود احمدی‌نژاد منتشر شده که در آن علیه خود سخن می‌گوید. وی در این اظهارات می‌گوید که به دنبال جریان‌سازی رسانه‌ای برای ایجاد انقلاب مخملی و رنگی بوده است.

دهم تیرماه امسال مجله نیوزویک خواستار آزادی مازیار بهاری شد و ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های جمهوری اسلامی علیه مازیار بهاری را تکذیب کرد.

مازیار بهاری، که مستند ساز است، در اردیبهشت امسال میهمان برنامه «دوقدم مانده به صبح» سیما بود و در آن درباره ويژگی‌های آثار خود صحبت کرده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ۲۹ خردادماه در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات ریاست ‌جمهوری کشورهای غربی را متهم کرد که می‌خواهند در ایران انقلاب رنگی بکنند.

مازیار بهاری دو روز پس از این اظهارات و ۹ کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در روز ششم تیر در ایران دستگیر شدند.

این برای نخستین بار نیست که خبرنگاران کانادایی ایرانی‌تبار در ایران دستگیر می‌شوند. در سال ۲۰۰۳ زهرا کاظمی، عکاس- خبرنگار، هنگام عکس‌برداری از تجمع خانواده‌های زندانیان در مقابل زندان اوین دستگیر و پس از چند روز بر اثر اصابت ضربه به سرش جان باخت.

همچنین حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی-کانادایی نیز در سال گذشته در ایران دستگیر شد که تاکنون اطلاع چندانی از وی در دست نیست.
XS
SM
MD
LG