لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

پنجره‌ای نو در فیزیک؛ امید به کشف راز جهان


سرن در سوییس
سرن در سوییس
دانشمندان مرکز تحقيقاتى هسته‌اى سرن در سوئيس موفق شدند پرتوهاى ذرات پروتون را با سرعتى نزديک به سرعت نور را به يکديگر برخورد دهند.

به گزارش سى ان ان اين دانشمندان موفق شدند که با دوران اين پرتوها در اين ماشين غول پيکر که در تونلى در عمق يکصد مترى زمين وبه بطول ۲۷ کيلومتر ولاتاژى معادل ۳.۵ تريليون که گفته مى‌شود بالاترين ميزان ولتاژيست که تا کنون بشر موفق به توليد آن شده است توليد کنند.

پروفسور هوگر بک نيلسون فيزيکدان در مرکز سرن به سى ان ان در توضيح اهداف اين آزمايش گفت: «این آزمايش سعى دارد نشان دهد که اتفاقاتى که در آينده رخ خواهد داد چه ارتباطى با امروز و ديروز ما دارد».

در همين زمينه «رولف ديتر هيوئر» مدير آزمايشگاه سرن گفت: «پنجره تازه‌اى در دنياى فيزيک باز شده است که دوره اى جديد از تاريخ بشرى را کشف می‌کند.»

به گفته فيزيکدانان نکته قابل توجه در اين آزمايش يافتن علت‌هاى بینگ بنگ(انفجار بزرگ) بوده که کمتر از يک ثانيه در ۱۳.۷ ميليارد سال پيش رخ داده که موجب آفرينش جهان هستى شده است. دانشمندان اميدوارند که با اين آزمايش نظريه «بوزون هیگز» را که مدلی برای توضیح منشا جرم و جهان است، تایید کنند.

اين پروژه تحقيقاتى با ۱۰ ميليارد دلار هزينه تا کنون بزرگترين و گران‌ترين پروژه تحقيقاتى در تاريخ بشمار می‌رود که در آن بيش از ۸۰۰۰ فيزيکدان مشغول به کارند.

به گزارش سى ان ان تعمير نقص فنى حاصل از نشت گاز هليم در سيستم خنک کننده اين ماشين غول پيکر به تنهايى يکسال بطول انجاميد.
دانشمندان قصد دارند با تداوم اين آزمايش از برخورد پرتو هاى نوترون ۷ ميليارد ولت انرژى توليد کنند.

اين دانشمندان همچنين اميدوارند که با پيشرفت دراين زمينه بتوانند به راز ماده سیاه که گفته مى‌شود در تشکيل جهان نقش داشته‌اند پى‌ببرند.
XS
SM
MD
LG